2025-01-15, 04:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GregerMedeltid
Det är inte samma sak som en högskoleutbildning, alltså inte högskoleingenjör. I ärlighetens namn är det mer av en glorifierad tekniker än en riktig ingenjör. Sen finns det ju de som har ingenjörsliknande jobb utan någon som helst examen, så det är ju inte helt omöjligt att det leder till något sånt. Du har dock helt klart ett underläge på arbetsmarknaden, YH värderas inte alls lika högt som en högskoleutbildning.

Nej, Det är fucking gymnasieutbildning för att YH ska låta fint i samhälle.....
Citera
2025-01-18, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pringles-Kungen
Som sagt enligt myndigheten verkar det vara klart och tydligt att annordnaren är skyldig att tillhandahålla plats

Hej!
Det stämmer att anordnaren är skyldig att anordna en plats. Men vi försöker alltid få den studerande (med hjälp av oss med ev CV och annat praktiskt) hitta en praktik själv på ett företag där personen vill vara och kanske kan se sig själv jobba. På skolor med distans så har skolan ansvar att anordna Lia-plats på den orten utbildningen ges ifrån. Det innebär att du kanske bor i Malmö men går en utbildning som är skriven i Norrköping. Då måste anordnaren fixa en Lia i Norrköping ej i Malmö. Många studerande får jobb på sin Lia och därför är det just viktigt att söka sin egen plats för att hamna rätt.
Citera
2025-01-18, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Min fru har en kompis som gick en YH utbildning till rörmokare. eller vvs montör som det uppenbarligen
heter. Undersköterska som fick dålig rygg.
sjukskriven och sen omskolning.

Det bästa hon gjort. Från helg och kvälls jobb till 7-15.30 mån fred och
+ 15.000 kr i lön.

Rörmokare är ingen YH-utbildning dock. Den är på gymnasienivå och är nog mer Yrkesvux, dvs på just gymnasienivå. Många som blandar ihop de två.
Citera
2025-01-18, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VerifieraMail
Finns ju utbildningar på 2,5 år med LIA men även de du betalar för och kan plugga när du vill dock utan LIA. Är den sistnämnda helt värdelös då man inte får LIA eller går det få jobb ändå om man är vettig?

Tänker nu fastighetsförvaltare
YH är alltid gratis. Om en skola har det som utbildning så är det ej YH med en yrkeshögskolaexamen. Kanske kan du få ett certifikat, men som sagt just formen YH yrkeshögskola är gratis i Sverige.
Citera
2025-01-26, 11:44
Medlem
HoppaHermans avatar
Hej, jag lånar tråden lite.

Kollade MTR:s YH-utbildning till tågtekniker, men den verkar pausad- de meddelar att:

' för närvarande är inga nya kursstarter inplanerade '

Lär det bli några fler kursstarter i framtiden tro ?

Är det någon som har någon insyn kring hur det ligger till så vore jag tacksam för svar
Senast redigerad av HoppaHerman 2025-01-26 kl. 11:51.
Citera
2025-02-02, 18:06
Medlem
Tog examen som mjukvarutestare 2023 från en YH utbildning, ungefär hälften fick relevant jobb. Jag själv var en av de som inte fick något tyvärr och försökte hitta något inom IT under 1 år innan det fick bli att hoppa på en ny utbildning. Var väl lite otur att ta examen precis när många yrken gick åt helvete och fortfarande är svårt, speciellt för juniorer.

Nu är jag dock inne på andra terminen av fyra på en utbildning till drifttekniker (kraft, värme och process) och ser och känner redan en jäkla skillnad jämfört med det andra. Snart LIA och hitta plats nästan genast och känns nästan som arbetsgivarna sliter i en för att vara hos just dom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in