• 1
  • 2
2009-04-24, 19:04
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crossmack
Jag har också stött på uttalade marxister som stendiggar Schiffs idéer.
Finns det någon som vet om en förklaring på detta fenomen?
Ja, han är ju vettig
Citera
2009-04-24, 20:15
Medlem
timpakays avatar
Det är knappast så att det är någon person som bestämmer ideologin i dagsläget. Oavsett vem och vad Norberg är och vad man tycker om honom så är saker inte liberala bara för att han säger dom (om han nu är en uttalad liberal). Det är snarare så att om han säger saker som enligt liberalismen är liberala så är han liberal.

Annars vore det ungefär som att använda argumentet mot kommunismen att "men min kompis är kommunist och säger att kapitalism är bra alltså är kommunism för kapitalism".
Citera
2009-04-24, 20:34
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timpakay
Det är knappast så att det är någon person som bestämmer ideologin i dagsläget. Oavsett vem och vad Norberg är och vad man tycker om honom så är saker inte liberala bara för att han säger dom (om han nu är en uttalad liberal). Det är snarare så att om han säger saker som enligt liberalismen är liberala så är han liberal.

Annars vore det ungefär som att använda argumentet mot kommunismen att "men min kompis är kommunist och säger att kapitalism är bra alltså är kommunism för kapitalism".
Visst har du rätt i det. Men ja, Norberg är uttalat liberal, och såvitt jag förstår oftast väldigt konsekvent. Och då har jag ändå läst en handfull böcker han skrivit och/eller stått som redaktör för.
Citera
2009-04-24, 20:39
Medlem
timpakays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Khepera
Visst har du rätt i det. Men ja, Norberg är uttalat liberal, och såvitt jag förstår oftast väldigt konsekvent. Och då har jag ändå läst en handfull böcker han skrivit och/eller stått som redaktör för.

Jag vet att han är uttalat liberal och konsekvent då jag själv äger 8 av hans verk varav det sista om finankrisen är det enda jag inte har läst. Men oavsett om han vore jesus kristus motsvarande inom liberalismen så betyder det ju inte att det han säger => det liberalismen skall rätta sig efter. Ett oliberalt uttalande är oliberalt oavsett vem som säger det.
Citera
2009-04-24, 20:42
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Jag vet att han är uttalat liberal och konsekvent då jag själv äger 8 av hans verk varav det sista om finankrisen är det enda jag inte har läst.
Då får jag bättra mig och läsa fler "En perfekt storm" har jag dock läst, men det är tyvärr också den enda av hans böcker som står i min hylla.
Citat:
Men oavsett om han vore jesus kristus motsvarande inom liberalismen så betyder det ju inte att det han säger => det liberalismen skall rätta sig efter. Ett oliberalt uttalande är oliberalt oavsett vem som säger det.
Absolut!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in