Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-10-12, 13:09
Medlem
Karolinen97s avatar
När syntes Bosse i livet för sista gången? Finns det någon granne eller liknande som sett honom lämna lägenheten eller sett honom komma hem?

När är sista kända iakttagelsen av honom hade vart intressant och veta, har inte läst så mycket om detta fall ännu,
Citera
2024-10-12, 14:22
Medlem
Skaraborg2s avatar
Utan ett spår efter den 3 april 1976.

Citat:
Ursprungligen postat av Karolinen97
När syntes Bosse i livet för sista gången? Finns det någon granne eller liknande som sett honom lämna lägenheten eller sett honom komma hem?

När är sista kända iakttagelsen av honom hade vart intressant och veta, har inte läst så mycket om detta fall ännu,

Den sista kända iakttagelsen av Bosse Jansson görs under lördag eftermiddag den 3 april i Svensk-Albanskas lokal i Kristineberg av en annan föreningsmedlem.

Denne lämnade lokalen och den försvunne blir då ensam kvar. Polisen brydde sig aldrig om att samtala med någon av de övriga boende om någon ev. hade sett Bosse lämna lägenheten eller sett honom komma hem.
Citera
2024-10-12, 15:03
Medlem
Karolinen97s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Den sista kända iakttagelsen av Bosse Jansson görs under lördag eftermiddag den 3 april i Svensk-Albanskas lokal i Kristineberg av en annan föreningsmedlem.

Denne lämnade lokalen och den försvunne blir då ensam kvar. Polisen brydde sig aldrig om att samtala med någon av de övriga boende om någon ev. hade sett Bosse lämna lägenheten eller sett honom komma hem.

Tack för infon.
Citera
2024-10-12, 18:42
Medlem
Karolinen97s avatar
Vad tror ni om detta försvinnande, försvann Bosse Jansson frivilligt eller blev han kidnappad?
Men med tanke på att Bosse var en engagerad kommunist, lärde sig flytande Albanska som svensk, och hade kontakter med kommunister i Albanien och i Sverige att de kanske inte detta sågs med blida ögon av någon/några, kanske hade man starka misstankar om att Bosse Jansson visste något man inte bör veta?

Hur sågs Bosses sociala liv ut i allmänhet? Var han inte lite av en enstöring eller har jag fel? Tyckte jag hört det i någon dokumentär. Han reste väl runt lite ensam i olika länder.
Citera
2024-10-12, 22:08
Medlem
Skaraborg2s avatar
Resor.

Citat:
Ursprungligen postat av Karolinen97
Vad tror ni om detta försvinnande, försvann Bosse Jansson frivilligt eller blev han kidnappad?
Men med tanke på att Bosse var en engagerad kommunist, lärde sig flytande Albanska som svensk, och hade kontakter med kommunister i Albanien och i Sverige att de kanske inte detta sågs med blida ögon av någon/några, kanske hade man starka misstankar om att Bosse Jansson visste något man inte bör veta?

Hur sågs Bosses sociala liv ut i allmänhet? Var han inte lite av en enstöring eller har jag fel? Tyckte jag hört det i någon dokumentär. Han reste väl runt lite ensam i olika länder.

Ja detta har diskuterats flitigt.

Personligen tror jag inte att Bosse försvann frivilligt. Jag tror att han tack vare sina utmärkta kunskaper i albanska kom att få kännedom om saker som han inte skulle ha känt till. Han var något av en enstöring men hade många bekanta inom föreningslivet. Han reste helt riktig en hel del och vad känt är så gjorde han detta ensam. Han reste nästan alltid med tåg. Han sista resa som han gjorde gick till Istanbul i Turkiet.
Citera
2024-10-12, 22:47
Medlem
olasvenssons avatar
Jag såg att det fanns en bok att läsa om fallet med författaren Dan Frankäl. Någon som har läst boken?
Citera
2024-10-13, 08:03
Medlem
Skaraborg2s avatar
Bok.

Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Jag såg att det fanns en bok att läsa om fallet med författaren Dan Frankäl. Någon som har läst boken?

Ja jag har läst denna bok av Dan Fränkel flera gånger.

Bra skriven och väl värd att läsa.
Citera
2024-10-19, 07:49
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Ja jag har läst denna bok av Dan Fränkel flera gånger.

Bra skriven och väl värd att läsa.

Skara som är en expert på Bosse Jansson..vet du om det funnits ett liknande fall någon annanstans i världen? Bosses fall är ju unikt på flera sätt?
Citera
2024-10-19, 10:43
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy2
Skara som är en expert på Bosse Jansson..vet du om det funnits ett liknande fall någon annanstans i världen? Bosses fall är ju unikt på flera sätt?

På vilka sätt menar du att Bosses försvinnande är unikt, bortsätt från kopplingen till Albanien kan jag inte se något unikt i hans försvinnande?
Citera
2024-10-22, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
På vilka sätt menar du att Bosses försvinnande är unikt, bortsätt från kopplingen till Albanien kan jag inte se något unikt i hans försvinnande?
Håller med om att Bosses försvinnande är unikt. Att han så totalt verkar ha gått upp i rök (som Anders Sundelin uttrycker det) är en sak. Aldrig återfunnen, inga spår och ingen rimlig teori om vad som kan ha hänt. Kopplingen till Albanien och storpolitiken finns där men mest som ett kittlande frågetecken.
Polisens ointresse och (brist på) agerande är en annan sak. Särskilt i ljuset av Svedelids bok om hur Haglind brukade handla i sådana här fall. Här måste man också ta med hur han efteråt la beslag på lägenheten.
Jo, nog är försvinnandet unikt. Annars skulle den här tråden inte ha levt sitt liv i 100 år.
Citera
2024-10-22, 19:38
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoxha
Håller med om att Bosses försvinnande är unikt. Att han så totalt verkar ha gått upp i rök (som Anders Sundelin uttrycker det) är en sak. Aldrig återfunnen, inga spår och ingen rimlig teori om vad som kan ha hänt. Kopplingen till Albanien och storpolitiken finns där men mest som ett kittlande frågetecken.
Polisens ointresse och (brist på) agerande är en annan sak. Särskilt i ljuset av Svedelids bok om hur Haglind brukade handla i sådana här fall. Här måste man också ta med hur han efteråt la beslag på lägenheten.
Jo, nog är försvinnandet unikt. Annars skulle den här tråden inte ha levt sitt liv i 100 år.

Jag tror det finns mer i detta än vad som har kommit ut från myndigheterna. Vi får nog veta mer när 70-årsregeln har passerat.
Citera
2024-10-22, 19:50
Medlem
Skaraborg2s avatar
Bosse Jansson - ett unikt svenskt fall.

Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy2

Precis som hoxha skrev i sitt inlägg #9898 så är brevbärarens försvinnande unikt.

Möjligt att det finns liknande fall på andra håll i världen men för Sveriges del är det unikt på flera sätt. Ingen polisutredning värd namnet, inga grannar eller bekanta till BJ kom att höras. Inte ens PL som var den siste personen som såg honom vad bekant är. PH slog sig till ro och gjorde i stort ingenting tills han byttes ut men då var det försent.

Bosse försvann utan ett enda spår att gå efter. Allt mynnar ut i tomma intet. Dock levde Bosse ett liv som kan ha gjort att han erhöll farliga fiender. Tyvärr var Bosse en tystlåten person som aldrig berättade något för sina bekanta.
Senast redigerad av Skaraborg2 2024-10-22 kl. 19:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in