2009-05-10, 16:28
Citat:
Ursprungligen postat av CREAM!
... Förklara vad du skulle förespråka för samhällsekonomiska åtgärder för att komma till bukt med inflationen.
Det ända jag kom på är typ att justera reporäntan och höja den, finns ju knappt några fler åtgärder? Justera reporäntan, kanske sätta regler för hur mkt man får ha i lön? och pris-regler, ett maxpris? Skulle dock inte gillas av företagare. Kom gärna med era ideer så jag får lite inspiration! ...
Det ända jag kom på är typ att justera reporäntan och höja den, finns ju knappt några fler åtgärder? Justera reporäntan, kanske sätta regler för hur mkt man får ha i lön? och pris-regler, ett maxpris? Skulle dock inte gillas av företagare. Kom gärna med era ideer så jag får lite inspiration! ...
Först vill jag bara uppmärksamma att folk ofta använder ordet inflation i betydelsen stigande KPI och det är inte riktigt rätt. Andra menar att inflation definieras som värdeminskning av valutan, och den trivs jag mycket bättre med.
Men oavsett vilket, det "Staten" kan göra för att ta kål på inflation är att minska penningmängden (dvs kreditmängden). Det kan dels göras så att Centralbanken höjer räntan, och dels genom att Staten lånar upp pengar.
Det är dock få, om ens någon, politiker som är beredd att verkställa sådana åtgärder. De kommer att hitta på alla möjliga tokiga förklaringar på varför det är inflation, alternativt bara ignorera det. För samtliga politiker är det helt ok att en pensionär i Dorotea bestjäls på sina besparingar för att detta sedan ges till någon som betalat för mycket för en borätt på Södermalm.
Det är helt fel att löneökningar skulle vara inflationsdrivande. Det var något som SAF och (M) drömde ihop någon gång på 70-talet tror jag.
Med konstant penningmängd resulterar löneökningar bara i att företaget prissätter sig ut ur marknaden, säljer mindre och säger upp folk. Och det varken sänker värdet på valutan eller ökar den omsatta prisnivån.
Om man vill rädda sitt kapital från den stöld som inflation innebär finns det väl i huvudsak tre saker man kan göra.
a) placera pengarna i realräntekonton/obligationer om sådant är möjligt och man tror att skatten inte kommer att äta upp hela inflationsskyddet. Risken är nog desvärre stor att det senare inträffar.
b) Flytta pengarna till någon valuta man tror är mer värdebeständig. Eller kanske sprida på flera valutor man tror på. OBS att det är realräntan som är intressant här. (Den höga nominella ränta Zimbabwe har hjälper inte mycket).
c) Köpa något som man bedömer som värdebeständigt. Här får man dock se upp för reavinsbeskattning som tar inflationsskyddet. Man bör naturligtvis inte köpa något som verkar ha en uppblåst prisnivå (Appropå fastigheter/bostäder). Guld nämns av en del och där kan man fråga sig om priset redan har intecknat en del inflation. Isåfall blir det inget skydd. Om tidigare erfarenheter skall vara en vägvisare kommer dock dow/Au att falla flera ggr till.