Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-10-12, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeorgeForeman1980
Inte helt osannolikt. Tycker ändå det är konstigt att man inte hittade ägaren till en så sällsynt bil. Känns som den borde ha väckt enorm uppmärksamhet även innan mordet.

Studebaker var ovanliga i Sverige 1961

Det kan tänkas att GM hade registrerat bilen på någon släkting/vän som bodde på landsbygden. Ofta blev försäkringspremien väsentligt lägre då. Om polisen sökte på Studebakerägare 1961 och hittar Greta 75 år, som ägare kanske man drog slutsatsen (förhastat) att Greta behöver vi inte förhöra. Nästa...
Enligt boken "Stora Bilboken 1961" såldes de tre första kvartalen 1960 48 st bilar av märket Studebaker.
De dyraste modellerna med V8 kostade 1961 20 000 kr. (en Volvo Amazon, en prestigebil 1961, kostade 12 775 kr).
Visst kan man tycka att Polisen borde kunna få tag i alla Studebakerägare 1961. Men som redan nämnts var inte alla ägda direkt av brukarna.
1961 väckte alla amerikanska bilar uppmärksamhet...
Citera
2020-10-12, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Jag är övertygad om att Lars Andersson visste vem som var GM gällande Ulla Persson-mordet 1961.

Han kan mycket väl ha arbetat tillsammans honom på olika byggen i Stockholm och Uppsala. Den här mannen var yngre än Andersson. Umgicks de privat? Svårt att säga men Andersson var ingen som sprang och dansade på t. ex. Lorry. Bedrev BO utpressning mot GM? Kan ha varit på det sättet men det kan också ha varit som så att GM såg BO supa mer och mer och började att komma med "hintar" vem denne var. Hur välbärgad GM var är svårt att säga även om han ägde den gula Studebakern. Stäketmordet kan också ha begåtts av samme GM och detta kan LA mycket väl ha förstått. Detta mord skedde 1968 och skulle därmed preskriberas 1993.

Du har helt rätt i att Lars Andersson var inte GM till mordet 1961.

Perfekt utpressningsoffer ?

(I inlägget är GM Ulla Perssons mördare.)
Ytligt sett verkade GM vara det perfekta utpressningsoffret. Utåt sett är bilen en vanlig indikation på mycket pengar, då som nu.
En faktor till som en utpressare kan utnyttja, GM alltså Ulla Perssons och kanske även Berit Nilssons mördare 1968 (Stäketmordet) kunde inte gå till polisen och anmäla Lars Andersson. Då skulle Lars Andersson bli förhörd o s v...
Jag kan tänka mig att Lars Andersson, om han utövade utpressning på GM, successivt krävde mer pengar.
Det är ju också så att GM hade fått reda på att Lars Andersson under sina pubrundor i Uppsala, var ganska lösmynt och pratade för vitt och brett om flickan i Billbyskogen, d v s Ulla Persson och dennes mördare.
Detta blev mer och mer påfrestande för GM att höra. Till slut blir det för mycket och om nu GM var gift tyckte hans fru att för mycket pengar försvann oförklarligt från deras konton. Men jag tror inte att GM var gift.
Detta om min teori om att Lars Andersson utövade utpressning mot GM är hållbar.
Alltså två skäl till att göra sig av med Lars Andersson. Jag tror GM hämtade Lars Andersson med någon förevändning att denne skulle se på ett jobb.
Sedan kör han iväg till en enslig skog och dödar Lars Andersson.
Idag skulle Ulla Perssons baneman kunna vara i 90-årsåldern, om han är i livet.
Eventuellt en trippelmördare.
Citera
2020-10-12, 19:56
Medlem
Skaraborg2s avatar
Studebakers och andra närliggande märken.

Citat:
Ursprungligen postat av eviva
Studebaker var ovanliga i Sverige 1961

Det kan tänkas att GM hade registrerat bilen på någon släkting/vän som bodde på landsbygden. Ofta blev försäkringspremien väsentligt lägre då. Om polisen sökte på Studebakerägare 1961 och hittar Greta 75 år, som ägare kanske man drog slutsatsen (förhastat) att Greta behöver vi inte förhöra. Nästa...
Enligt boken "Stora Bilboken 1961" såldes de tre första kvartalen 1960 48 st bilar av märket Studebaker.
De dyraste modellerna med V8 kostade 1961 20 000 kr. (en Volvo Amazon, en prestigebil 1961, kostade 12 775 kr).
Visst kan man tycka att Polisen borde kunna få tag i alla Studebakerägare 1961. Men som redan nämnts var inte alla ägda direkt av brukarna.
1961 väckte alla amerikanska bilar uppmärksamhet...

Det stora problemet var att "Mercedes-mannen" inte visste vilken årgång Studebakern var som han såg denna natt i centrala Sundbyberg.

Troligtvis var det en Studebaker av årgång 1956. Visst ovanlig men ändå tillräckligt vanlig för att inte kunna fastställa vem som ägde denna specifika bil. Enligt Bernhardsson så fanns det av 56-an ca 130-150 st. i hela landet varav 55 fanns i Stor-Stockholm. Om detta antal också är medräknat ev. 56-or i Uppsala vet jag inte. Sigtuna får man räkna in i Stor-Stockholm.

Hur många Studebakers fanns det 1961-62 om vi också räknar med årgångarna 1953, 54, 55 och 1957? Riksmordkommissionen kollade i a f något tusentals fordon och dess ägare. Detta antal inberäknar inte enbart Studebakers utan även andra närliggande märken.
Citera
2020-10-12, 21:58
Medlem
Skaraborg2s avatar
Utpressning?

Citat:
Perfekt utpressningsoffer ?

(I inlägget är GM Ulla Perssons mördare.)
Ytligt sett verkade GM vara det perfekta utpressningsoffret. Utåt sett är bilen en vanlig indikation på mycket pengar, då som nu.
En faktor till som en utpressare kan utnyttja, GM alltså Ulla Perssons och kanske även Berit Nilssons mördare 1968 (Stäketmordet) kunde inte gå till polisen och anmäla Lars Andersson. Då skulle Lars Andersson bli förhörd o s v...
Jag kan tänka mig att Lars Andersson, om han utövade utpressning på GM, successivt krävde mer pengar.
Det är ju också så att GM hade fått reda på att Lars Andersson under sina pubrundor i Uppsala, var ganska lösmynt och pratade för vitt och brett om flickan i Billbyskogen, d v s Ulla Persson och dennes mördare.
Detta blev mer och mer påfrestande för GM att höra. Till slut blir det för mycket och om nu GM var gift tyckte hans fru att för mycket pengar försvann oförklarligt från deras konton. Men jag tror inte att GM var gift.
Detta om min teori om att Lars Andersson utövade utpressning mot GM är hållbar.
Alltså två skäl till att göra sig av med Lars Andersson. Jag tror GM hämtade Lars Andersson med någon förevändning att denne skulle se på ett jobb.
Sedan kör han iväg till en enslig skog och dödar Lars Andersson.
Idag skulle Ulla Perssons baneman kunna vara i 90-årsåldern, om han är i livet.
Eventuellt en trippelmördare.

Det kan ha varit en kombination av lösmynthet under sina pubrundor och utpressning från Anderssons sida.

Utpressning har i kriminalhistorien mycket ofta visat sig vara mycket farligt för utpressaren själv. Även om mordet på Ulla Persson var preskriberat ville förstås GM inte att det skulle framkomma vad han hade gjort. Det var däremot inte Stäket-mordet 1968. Om det handlar om en och samma GM?

(FB) Mordet på Berit Nilsson 30/8 1968, Stäketmordet
Citera
2020-10-13, 18:50
Medlem
Citat:
Det kan ha varit en kombination av lösmynthet under sina pubrundor och utpressning från Anderssons sida.

Utpressning har i kriminalhistorien mycket ofta visat sig vara mycket farligt för utpressaren själv. Även om mordet på Ulla Persson var preskriberat ville förstås GM inte att det skulle framkomma vad han hade gjort. Det var däremot inte Stäket-mordet 1968. Om det handlar om en och samma GM?

(FB) Mordet på Berit Nilsson 30/8 1968, Stäketmordet

Stort tack för intressanta synpunkter Skaraborg 2 på mina inlägg om detta omskrivna mord. Det hade varit intressant att läsa Lars Anderssons bouppteckning.
Ja, kriminalhistorien är full med hotfulla utpressare som själva gått en ond bråd död tillmötes.
Undrar om Ulla Perssons mördare, från början planerat ett sexualmord den där decemberkvällen 1961.
Att köra till Lorry i en Studebaker borde kunna dragit till sig blickar.
Nu iakttogs bilen endast av "Mercedesmannen", åtminstone gav han sig tillkänna. En bok om Lorry skrevs av dottern till "Dubbel-Nisse", som startade och drev Lorry.
Se denna länk
https://www.mitti.se/noje/lorry-succ.../lmpln!981609/

I boken står delvis samma fakta om mordet 1961, bl a hördes ju över 200 Lorrygäster. Det gav tyvärr inget.
Precis som kontrollen av över 1000 Studebakerägare. Precis som nämnts i många tidigare inlägg har bilen och dess ägare inte identifierats.
Tragiskt slut fick även Lorrys grundare och ägare, se länken.
Det har antytts, vill jag minnas, att Ulla Persson var prostituerad. Detsamma gäller Berit Nilsson mordoffret i Stäketmordet 1968.
Har det någonsin klarlagts ?

Här en länk med koppling till boken om Lorry
http://www.dast.nu/notis/stockholm-n...palatset-lorry
Senast redigerad av eviva 2020-10-13 kl. 19:18.
Citera
2020-10-13, 22:12
Medlem
Skaraborg2s avatar
Lustmord.

Citat:
Stort tack för intressanta synpunkter Skaraborg 2 på mina inlägg om detta omskrivna mord. Det hade varit intressant att läsa Lars Anderssons bouppteckning.
Ja, kriminalhistorien är full med hotfulla utpressare som själva gått en ond bråd död tillmötes.
Undrar om Ulla Perssons mördare, från början planerat ett sexualmord den där decemberkvällen 1961.
Att köra till Lorry i en Studebaker borde kunna dragit till sig blickar.
Nu iakttogs bilen endast av "Mercedesmannen", åtminstone gav han sig tillkänna. En bok om Lorry skrevs av dottern till "Dubbel-Nisse", som startade och drev Lorry.
Se denna länk
https://www.mitti.se/noje/lorry-succ.../lmpln!981609/

I boken står delvis samma fakta om mordet 1961, bl a hördes ju över 200 Lorrygäster. Det gav tyvärr inget.
Precis som kontrollen av över 1000 Studebakerägare. Precis som nämnts i många tidigare inlägg har bilen och dess ägare inte identifierats.
Tragiskt slut fick även Lorrys grundare och ägare, se länken.
Det har antytts, vill jag minnas, att Ulla Persson var prostituerad. Detsamma gäller Berit Nilsson mordoffret i Stäketmordet 1968.
Har det någonsin klarlagts ?

Här en länk med koppling till boken om Lorry
http://www.dast.nu/notis/stockholm-n...palatset-lorry

Det hade det varigt.

Eftersom Lars Andersson inte hade några syskon så fick de syskon som var i livet ärva honom. Vid sitt försvinnande så ägde han i a f två bostadsrätter. Nej jag tror inte att Ulla Perssons baneman hade planerat att begå ett sexualmord innan. Jag tror att det berodde på hur BO verkar ha varit som person. GM kunde inte behärska sig när hon kanske vägrade honom samlag?

Uppgiften att Ulla Persson skulle ha varit prostituerad har jag aldrig tidigare läst. Var kommer den uppgiften ifrån? Jag har mycket svårt att tänka mig att hon skulle ha varit det med tanke på hur hon var tillsammans med män. Har heller aldrig läst att Berit Nilsson skulle ha varit det.
Citera
2020-10-13, 22:46
Medlem
Citat:
Det hade det varigt.

Eftersom Lars Andersson inte hade några syskon så fick de syskon som var i livet ärva honom. Vid sitt försvinnande så ägde han i a f två bostadsrätter. Nej jag tror inte att Ulla Perssons baneman hade planerat att begå ett sexualmord innan. Jag tror att det berodde på hur BO verkar ha varit som person. GM kunde inte behärska sig när hon kanske vägrade honom samlag?

Uppgiften att Ulla Persson skulle ha varit prostituerad har jag aldrig tidigare läst. Var kommer den uppgiften ifrån? Jag har mycket svårt att tänka mig att hon skulle ha varit det med tanke på hur hon var tillsammans med män. Har heller aldrig läst att Berit Nilsson skulle ha varit det.

Här...
Suveräna tidsdokument.
Citat:
Ursprungligen postat av Monkeyspank
Hurdu Skaraborg2, nu är det så att jag ryktesvägen hört att BO till och från brukade prostituera sig, samt att det förekom en hel del Preludin (dåtida ej narkotikaklassat amfetaminliknande bantningsmedel) i bekantskapskretsarna.

Man vill ju inte tala illa om avlidna, men om det ligger nån sanning i det borde det väl ändå finnas gamla överlevande pundgubbar från den tiden...

Ser att även du som jag läser gamla Året Runt. Suveräna tidsdokument

Ja det känner jag inte till. Har iaf inte fått fram några sådana uppgifter via en mängd olika artiklar om "Stäket-mordet"

Absolut. Suveräna tidsdokument. Har också läst mycket gamla Hemmets Journal. Samma sak med dem.
__________________Det var ett tidigare inlägg om BO i Stäketmordet, alltså Berit Nilsson. Där står att signaturen ryktesvägen hört att Berit Nilsson till och från brukade prostituera sig.

Ulla Persson då, ja efter att ha läst detta om Berit Nilsson, tänkte jag att Ulla Persson kanske raggade sina kunder på Lorry. Lorrys rykte var nog inte riktigt lika gott som Grand Hotels...
Inte så ovanligt i Kriminalhistorien med mord på prostituerade. Ganska svåra att utreda, ingen vill erkänna att de besökt prostituerade och prostituerade vill inte ha med polisen att göra,
Jämför t ex med det s k Saxmordet i Malmö 1964(särskild tråd). BO för saxmordet hette Gurli Sörensen.
Ulla Persson hade förvisso anställning som kontorist men ville kanske dra in extrainkomster ?

Om det vore så borde uppgiften kommit fram tidigare, det kan jag också tycka.
Citera
2020-10-14, 19:10
Medlem
Skaraborg2s avatar
En man med latent våldsmentalitet.

Jag gör här ett par citat från Mordkommissionen efterlyser, del 2, från sidan 479 om Ulla Persson som person:

"En bidragande orsak kan dock ha varit hennes beteende i enrum med män. I inte alls sådana situationer har hon nämligen inte alls uppträtt på ett sätt, som motsvarat den glättiga yttre attityden utan tvärtom ibland förvånansvärt likgiltigt."

"Ulla Persson tycker om flirt och dans, hon finner lust i att vänslas med en man och att egga upp honom men förehåller sig passiv och opåverkad i de avgörande momenten. Detta har med hennes emotionella läggning att göra och hon kan måhända inte vara annorlunda, men det kan bli "en lek med elden" om hon skulle träffa t. ex. en temperamentsfull partner med latent våldsmentalitet, som i en kritisk situation inte helt kan hålla sitt handlande under kontroll. Det har ibland hänt att sådana här komplikationer på det psykiska planet utlöst affektdåd i form av dråp..."

Fullt möjligt att mannen i den gula Studebakern var en sådan slags person.
Citera
2020-10-15, 19:04
Medlem
Citat:
Jag gör här ett par citat från Mordkommissionen efterlyser, del 2, från sidan 479 om Ulla Persson som person:

"En bidragande orsak kan dock ha varit hennes beteende i enrum med män. I inte alls sådana situationer har hon nämligen inte alls uppträtt på ett sätt, som motsvarat den glättiga yttre attityden utan tvärtom ibland förvånansvärt likgiltigt."

"Ulla Persson tycker om flirt och dans, hon finner lust i att vänslas med en man och att egga upp honom men förehåller sig passiv och opåverkad i de avgörande momenten. Detta har med hennes emotionella läggning att göra och hon kan måhända inte vara annorlunda, men det kan bli "en lek med elden" om hon skulle träffa t. ex. en temperamentsfull partner med latent våldsmentalitet, som i en kritisk situation inte helt kan hålla sitt handlande under kontroll. Det har ibland hänt att sådana här komplikationer på det psykiska planet utlöst affektdåd i form av dråp..."

Fullt möjligt att mannen i den gula Studebakern var en sådan slags person.
STORT VÅLDSKAPITAL !
Definitivt har eller hade Ulla Perssons mördare ett stort våldskapital som han inte drog sig för att använda. Antagligen van vid att få sin vilja igenom. Att bli nekad sex av en vanlig kontorstjej gjorde kanske att han kände sig kränkt. Därtill uppeggad av BO Ulla Persson.
Vid Stäketmordet hade BO haft sex kort före sin död. Hon hade även grovt misshandlats.
Kan mycket väl vara samma GM. Bilen var nu en VW buss. En vanlig bil i byggsvängen där GM:s tredje mordoffer, Lars Andersson arbetat och eventuellt blivit bekant med GM. Bilen kunde dock aldrig identifieras.
Lars Andersson hade troligen fått flera hotelser från GM. Därav det planerade flyttat till Gävle, som han aldrig hann genomföra.

GM, eventuellt en trippelmördare, skulle idag vara ca 90 år. Givetvis är möjligheten till ett uppklarnande idag obefintliga.
Citera
2020-10-16, 20:46
Medlem
Skaraborg2s avatar
Bodde GM i Uppsala?

Citat:
STORT VÅLDSKAPITAL !
Definitivt har eller hade Ulla Perssons mördare ett stort våldskapital som han inte drog sig för att använda. Antagligen van vid att få sin vilja igenom. Att bli nekad sex av en vanlig kontorstjej gjorde kanske att han kände sig kränkt. Därtill uppeggad av BO Ulla Persson.
Vid Stäketmordet hade BO haft sex kort före sin död. Hon hade även grovt misshandlats.
Kan mycket väl vara samma GM. Bilen var nu en VW buss. En vanlig bil i byggsvängen där GM:s tredje mordoffer, Lars Andersson arbetat och eventuellt blivit bekant med GM. Bilen kunde dock aldrig identifieras.
Lars Andersson hade troligen fått flera hotelser från GM. Därav det planerade flyttat till Gävle, som han aldrig hann genomföra.

GM, eventuellt en trippelmördare, skulle idag vara ca 90 år. Givetvis är möjligheten till ett uppklarnande idag obefintliga.

Absolut hade Ulla Perssons mördare ett stort, men dolt, våldskapital.

Att bli sexuellt uppeggad av en kvinna och sedan blir det inget är mycket farligt för henne när hon råkar på en man som denne. Berit Nilsson hade haft sex kort tid innan hon mördades. Hon kan ha blivit våldtagen.

Eftersom Lars Andersson verkar ha vetat vem mannen med den gula Sudebakern var bör denna ha varit verksam inom byggsvängen. Kan mycket väl också ha bott i Uppsala.
Citera
2020-10-16, 22:10
Medlem
Citat:
Absolut hade Ulla Perssons mördare ett stort, men dolt, våldskapital.

Att bli sexuellt uppeggad av en kvinna och sedan blir det inget är mycket farligt för henne när hon råkar på en man som denne. Berit Nilsson hade haft sex kort tid innan hon mördades. Hon kan ha blivit våldtagen.

Eftersom Lars Andersson verkar ha vetat vem mannen med den gula Sudebakern var bör denna ha varit verksam inom byggsvängen. Kan mycket väl också ha bott i Uppsala.

Tycker bilarna stämmer dåligt med varandra. Det ena en amerikansk lyxbil och den andra totalt olyxig folka. Det skulle idåfall vara en välbärgad kille i byggsvängen som var GM.
Citera
2020-10-17, 16:19
Medlem
Skaraborg2s avatar
Olika bilar 1961 och 1968.

Citat:
Ursprungligen postat av GeorgeForeman1980
Tycker bilarna stämmer dåligt med varandra. Det ena en amerikansk lyxbil och den andra totalt olyxig folka. Det skulle idåfall vara en välbärgad kille i byggsvängen som var GM.

Betydde säkerligen inget.

Om det nu var samma GM 1961 och 1968 hade han säkerligen "lärt sig en läxa". En gul Studebaker uppmärksammas på ett helt annat sätt än en Folkvagnsbuss som var ganska vanliga vid den här tiden. Om GM arbetade i byggsvängen passade honom en sådan bil mycket bättre än en Studebaker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in