2009-05-01, 05:12
Medlem
Faber Castells avatar
Har en dag pa mig i Hanoi (tva natter). Hur spenderar jag bast den tiden? Vad far man inte missa?
Citera
2009-05-01, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faber Castell
Har en dag pa mig i Hanoi (tva natter). Hur spenderar jag bast den tiden? Vad far man inte missa?

Du fr inte missa att prata med mnniskor samt att ta den inhemska maten,

Sitt absolut inte p hotellet o glo p CNN utan g ut.
Citera
2009-05-01, 12:49
Medlem
sassafrass avatar
Skaffa en bra karta och hyr cyklar, stan r liten och man hinner med det mesta p en dag. Personligen tycker jag det bara var nice att strosa omkring i de centrala delarna av staden fika/kka/la vid behov. Det bsta med Hanoi r utan tvekan blandningen av det koloniala franska arvet (arkitektur, kaffe, vin, baguetter etc.) med det typiskt vietnamesiska (Pho p gatan med en kall Bia Hanoi).

Finns inte direkt ngra sevrdheter i vrldsklass...men Ho Chi Minhs mausoleum och hans gamla hgkvarter kan vl vara ganska intressanta att se. Sen fanns det ngon pagod p en pelare i en damm ocks...inte s vldsamt spnnande. Den nerskjutna amerikanska B52:an (?) var dock rtt hftig.

Undvik vatten-dockteatern som sgs vara "ett mste", ett fett slseri med tid.

och sist men inte minst: bli inte verkrd av en vietnames p scooter!
Senast redigerad av sassafras 2009-05-01 kl. 13:01.
Citera
2009-05-03, 21:09
Medlem
Spana ven in nedanstende lnkar. Mycket bra information.

Skriv ut och ls igenom. Det kommer du inte ngra. Avstt 1 timma s fixar du den engelska texten ltt.

http://wikitravel.org/en/Hanoi
Citera
2009-05-05, 12:25
Medlem
Kan ven rekommendera lp:s vietnamguide, finns som pdf p TPB om du sker p lonely planet, tillsammans med 1,5 gb andra guider
Citera
2009-05-05, 18:08
Medlem
htdgs avatar
Jag skulle bara knata omkring i Old Town och insupa atmosfren. ta pho i ett gatuhrn. Sitta och softa vid skldpaddssjn. Ta en kaffe p nt cafe. Finns f museum/sevrdheter av intresse.

Middag br tas p en restaurang som jag har glmt namnet p fr tillfllet. Den ligger vid "Temple of Litterature" (Văn Miếu). Restaurangen anstller gatubarn som fr ln, ett stlle att bo och utbildning. I brjan fr de jobba som serveringspersonal och i slutet av utbildningen jobbar de tillsammans med professionella kockar i kket. Alla verskott gr till att hjlpa gatubarn f ett bttre liv. Servicen kan tyckas vara en aning nonchalant, sl och klumpig men charmigare serveringspersonal fr man leta efter och maten r fantastisk. Frga personalen p hotellet eller andra resenrer (eller kolla i Lonely Planet om du har en sn) ngon vet skert vad det r jag menar.
Citera
2009-05-12, 15:41
Medlem
antonftws avatar
Runt halv 9 p kvllen ska man ta en svng frbi Ho Chi Minhs mausoleum fr att se flaggsnkningen, annars tycker jag att det r Old Quarter som r mest levande och intressant att strosa runt i.
Citera
2025-01-04, 08:37
Medlem
lundaelevs avatar
Lite sent svar men folk ker ju till Hanoi fortfarande s passar p att svara nd.

Jag hade vandrat runt bara hela dagen, det skulle man kunna gra en vecka och nd se nya saker varje dag. G runt sjn, gamla omrdet och kolla in alla franska kolonialhus.
Citera
2025-01-07, 12:11
Avstngd
Lnar trden, planerar fr en tre mnaders vistele i Hanoi, letar Airbnb fr tillfllet. Vilka omrden r bra att bo i?
Citera
2025-01-21, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuslimSlayer
Lnar trden, planerar fr en tre mnaders vistele i Hanoi, letar Airbnb fr tillfllet. Vilka omrden r bra att bo i?

I Old Quarter eller nra Hoan Kiem Lake lr det nog finnas i srklass strst utbud p boende, och d har du nra till i princip alla turiststrken.
Vill du ha lite mer "up scale" s verkar expatsomrdet i Tay Ho, stra sidan av sjn, vara ganska populrt.
Citera
2025-01-21, 15:12
Avstngd
Citat:
Ursprungligen postat av peatedsoul
I Old Quarter eller nra Hoan Kiem Lake lr det nog finnas i srklass strst utbud p boende, och d har du nra till i princip alla turiststrken.
Vill du ha lite mer "up scale" s verkar expatsomrdet i Tay Ho, stra sidan av sjn, vara ganska populrt.

Man tackar hjrtligt!!
Citera
Denna trd visas ven p Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f905288

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in