Citat:
Ursprungligen postat av kaffemonster
Läste att Tjeckien ska rösta om Lissabonfördraget (
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_2826133.svd). Personligen så hoppas jag att det skiter sig, att antingen Tjeckien eller Irland röstar nej så att EU kan utvecklas på ett mer demokratiskt sätt. Det finns för mycket berättigad kritik om det som hände när Lissabonfördraget togs fram, efter att Frankrike och Holland röstade nej till fördragets föregångare, konstitutionen. Konstigt nog är det många svenskar som inte ens vet vad Lissabonfördraget är eller hur det kom till, men bland de som vet det så är det många som tycker att det skedde på ett odemokratiskt sätt och att det innehåller för mycket överstatlighet. Givetvis finns det andra som tycker att fördraget är hur bra som helst. Men det kommer alltid finnas ett stort missnöje om det sjösätts. Därför är det bättre att börja om från början. Några frågor om detta:
Någon som har koll på Tjeckien? Tror ni att sannolikheten är stor eller liten att Lissabonfördraget röstas igenom där?
Någon som har koll på Irland? Tror ni att sannolikheten är stor eller liten att Lissabonfördraget röstas igenom där?
Vad kommer hända med Lissabonfördraget om Tjeckien eller Irland röstar ned det?
Vad kommer hända med EU om Lissabonfördraget röstas ned?
Irland har redan röstat nej en gång. De som låg bakom nej-kampanjen då var Libertas, samma parti som för övrigt ställer upp i EU-valet över hela Europa. På något märkligt sätt har Irland tvingats rösta en gång till eftersom de röstade "fel" förra gången. Jag hoppas naturligtvis på ett nej igen.
I Tjeckien är det presidenten Vaclav Klaus som står bakom nej-sidan. Det senaste jag läste var att det var helt jämnt mellan ja- och nej-sidan i Tjeckien och det är ovisst hur resultatet av omröstningen i parlamentet blir.
Men man kan inte lita på EU. Det är ingen demokratisk organisation och de är kända för att ta till fula trick. Ta Sverige som exempel. Enligt opinionsundersökningarna har det
aldrig funnits någon majoritet i Sverige som vill att Sverige ska vara med i EU. Varken före eller efter EU-valet 1994. Det är väldokumenterat att det förekom oegentligheter vid valet 1994. Under alla dessa år har det alltså
aldrig funnits någon majoritet i Sverige som vill vara med i EU. Inte en enda opinionsundersökning. Att Sverige ändå är med i EU är en enda stor skandal.
Därför tror jag EU kommer ta till nya fula knep för att driva igenom Lissabonfördraget. Jag tror gränsen för hur mycket människor i EU kan tolerera snart är nådd. Sen kan det bli obehagligt.