2009-05-11, 23:32
Medlem
Här på FB upprepas hela tiden mantrat att man skall rösta på partier som driver frågan om utträde ur unionen i EU-valet. Vad dessa tomtar inte verkar ha förstått är att det är en fråga som avgörs i riksdagen. Vill man att Sverige skall gå ur EU bör man rösta på ett sådant parti i riksdagsvalet.

I EU-valet handlar det ju snarare om vilken politik man vill driva, väl på plats i Bryssel. Tror man på allvar att det gynnar Sveriges intressen att ha personer på plats som utstrålar "vi vill inte vara med", "vi är inte redo att fatta långsiktiga beslut för vi ska ändå inte vara med"?

I den här tråden diskuterar vi vilka frågor vi anser vara viktigast för våra representanter att driva Bryssel. (Medveten om att det finns en EU-val-tråd, men den fokuserar på partier/undersökningar, snarare än sakfrågor. Moderator får avgöra om trådar skall slås ihop.). Nu lägger vi partipolitiken åt sidan och ser på sakfrågorna.

Jag söker följande hos den kandidat som får mitt kryss.
1. Individen framför staten/unionen
2. Skall värna om fri rörlighet på arbete och kapital
3. Gemensam säkerhetspolitik
4. Samarbete gällande brottsbekämpning
Citera
2009-05-11, 23:49
Medlem
håller med inledningsvis.

Citat:
Ursprungligen postat av 313131
I EU-valet handlar det ju snarare om vilken politik man vill driva, väl på plats i Bryssel. Tror man på allvar att det gynnar Sveriges intressen att ha personer på plats som utstrålar "vi vill inte vara med", "vi är inte redo att fatta långsiktiga beslut för vi ska ändå inte vara med"?

här kan man ju diskutera din utgångspunkt. det är ju inte säkert att det är de svenska intressena (vilka de nu är) man har i åtanke när man röstar. kan ju gälla studentfrågor, arbetsmarknad, kultur eller vad som helst som man mer identifierar sig med än just det svenska?

Citat:
Jag söker följande hos den kandidat som får mitt kryss.
1. Individen framför staten/unionen
2. Skall värna om fri rörlighet på arbete och kapital
3. Gemensam säkerhetspolitik
4. Samarbete gällande brottsbekämpning

1. är tveksam till individen. vill hellre rösta på en politik än en karismatisk representatn.
2. är viktigt och måste regleras.
3. viktig
4. viktig

vill lägga till 3 punkter. miljö, demokrati och jämställdhet. där måste vi jobba för förändring inom hela unionen.

en sista punkt jag vill se under nästa mandatperiod är att tullunionen luckras upp och frihandel med tredje världen inleds.
Citera
2009-05-11, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uke...T-feldt
håller med inledningsvis.

här kan man ju diskutera din utgångspunkt. det är ju inte säkert att det är de svenska intressena (vilka de nu är) man har i åtanke när man röstar. kan ju gälla studentfrågor, arbetsmarknad, kultur eller vad som helst som man mer identifierar sig med än just det svenska?

1. är tveksam till individen. vill hellre rösta på en politik än en karismatisk representatn.
2. är viktigt och måste regleras.
3. viktig
4. viktig

vill lägga till 3 punkter. miljö, demokrati och jämställdhet. där måste vi jobba för förändring inom hela unionen.

en sista punkt jag vill se under nästa mandatperiod är att tullunionen luckras upp och frihandel med tredje världen inleds.

Några förtydliganden. När jag skriver individ framför nation/union, menar jag att politiken skall syfta till att sätta de enskilda medborgarnas frihet i första rummet. Jag syftade inte på enskilda kandidaters egenskaper.

Miljön är naturligtvis en väldigt viktig fråga som måste lösas globalt och där kan EU fungera som en drivande aktör.

Sedan undrar jag vad du menar med att rörelsefriheten för kapital/arbete är viktig, men att du ändå vill reglera den?

Håller med om tullunionen, protektionism är aldrig långsiktigt bra.

Däremot menar jag att demokrati och jämställdhet är typiska frågor som måst komma underifrån på initiativ av folket, snarare än drivas av EU.
Citera
2009-05-12, 00:06
Medlem
Citat:
Några förtydliganden. När jag skriver individ framför nation/union, menar jag att politiken skall syfta till att sätta de enskilda medborgarnas frihet i första rummet. Jag syftade inte på enskilda kandidaters egenskaper.

ok då hänger jag med på vad du menar och instämmer.

Citat:
Sedan undrar jag vad du menar med att rörelsefriheten för kapital/arbete är viktig, men att du ändå vill reglera den?

jag tycker det är en viktig fråga helt enkelt. men jag är skeptisk till övertygelsen om att detta fundament ska stå gjutet i sten. det ska ske på rimliga villkor från många olika aspekter. dels så ska unionsmedborgarna ha samma rätt att bo och leva var de vill, inte bara de som lyckats få ett arbete.
den andra aspekten är att eftersom eu är så diversierat vad gäller löner sociala villkor osv. så får den fria rörligheten inte användas som undanflykt för företag att exv. flytta sin produktion till ett låglöneland. om så ska ske så måste företagen ta ett större socialt ansvar i landet de lämnar. alltså regleringar. innehållet i dom går att diskutera givetvis och det finns säkert en mängd förslag och motförslag kring detta.

Citat:
Däremot menar jag att demokrati och jämställdhet är typiska frågor som måst komma underifrån på initiativ av folket, snarare än drivas av EU.

nej. det ena utesluter inte det andra. självklart är folkets drivkraft essensen. men vi som kommit längre bör pusha för gemensamma direktiv som "påtvingas" länder som inte uppfyller de krav man kan begära i dagens europa vad gäller jämställdhet, demokratis, försärkringssystem etc. exempelvis sydeuropa och de nya öststaterna
Citera
2009-05-12, 19:18
Medlem
verkar som vi dödade den tänkta diskussionen. sorry
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här