2009-05-20, 13:28
Bannlyst
Citat:
M säger nej till Turkiet

Moderaterna vill att EU inom fem år ska ha minst tre nya medlemsländer, men medlemskap för Turkiet är inte aktuellt under denna mandatperiod, säger Fredrik Reinfeldt (M). Däremot är Island och Kroatien välkomna.

I valmanifestet lyfter M fram en lista med 27 punkter som man vill verka för. Manifestet riktar in sig på politik för fler jobb, kamp mot klimathot och mot organiserad brottslighet.

M vill vidare att EU:s roll i världen ska stärkas samt att EU-samarbetet måste bli mer effektivt och mindre byråkratiskt.

Frågeställning: Om det här står sig och resterande EU-medlemmar håller med:

Vilken påverkan kan detta ha på turkarnas krig mot Kurdistan?
Hur kommer det sig att Island, trots att de inte ansökt om medlemskap än, kan hamna före Turkiet i kön?
Kan ett eventuellt medlemskap av Kroatien hjälpa andra Balkanländer att komma med i EU?
Citera
2009-05-20, 13:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av InvestoR

Hur kommer det sig att Island, trots att de inte ansökt om medlemskap än, kan hamna före Turkiet i kön?
Kan ett eventuellt medlemskap av Kroatien hjälpa andra Balkanländer att komma med i EU?

Jag är inte säker men Turkiet kommer aldrig få bli medlem och Turkiet kommer själv lägg av med reformerna och kommer skita i EU helt enkelt.
Citera
2009-05-20, 13:47
Medlem
gärningsmans avatar
Citat:

Jämför inte Island med Turkiet snälla, dom ena är ett väldigt nobelt folkslag medans dom andra är hänsynslösa barbarer som efter albanerna är skurkfolket #1. Trots att jag är emot EU vore det en stor ära att få med Island.

Jag gillar också Kroatien och kroater, ett unikt folkslag från balkan som påminner mycket om oss övriga europeér och därför borde genast ha en plats i EU.

Jag känner en hel del folk från Serbien och dom gånger jag har varit där har jag blivit väl mottagen och behandlad men det går inte bortse att dom är lite av ett skurkfolk dom med, det är svårt att sätta något finger på det men Serbien är inte redo för EU i minst 5 år.

Världens vidrigaste folkslag, albanerna bör aldrig få ett EU medlemskap. Envar Hoxha, denne store helgonförklarade herre visste att världen skulle gå under den dagen albanerna släpptes lösa ur sina burar så han isolerade inte omvärlden från albanerna utan isolerade albanerna från att nå omvärlden.
Citera
2009-05-20, 22:31
Medlem
Tobiaslindgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsman
Jämför inte Island med Turkiet snälla, dom ena är ett väldigt nobelt folkslag medans dom andra är hänsynslösa barbarer som efter albanerna är skurkfolket #1. Trots att jag är emot EU vore det en stor ära att få med Island.

Jag gillar också Kroatien och kroater, ett unikt folkslag från balkan som påminner mycket om oss övriga europeér och därför borde genast ha en plats i EU.

Jag känner en hel del folk från Serbien och dom gånger jag har varit där har jag blivit väl mottagen och behandlad men det går inte bortse att dom är lite av ett skurkfolk dom med, det är svårt att sätta något finger på det men Serbien är inte redo för EU i minst 5 år.

Världens vidrigaste folkslag, albanerna bör aldrig få ett EU medlemskap. Envar Hoxha, denne store helgonförklarade herre visste att världen skulle gå under den dagen albanerna släpptes lösa ur sina burar så han isolerade inte omvärlden från albanerna utan isolerade albanerna från att nå omvärlden.

Så du avgör om olika länder är lämpade som EU-medlemmar baserat på dina egna personliga erfarenheter av människor från dessa länder?

Låter ju smart.
Citera
2009-05-20, 23:51
Medlem
Citat:

1. Island är tillhör Västeuropa och därmed är de automatiskt 10 ggr mer värda än alla andra skitländer utanför denna sfär.

2. Förhoppningsvis inte, vi tjänar som sagt inte ett piss på att få in mer snuskiga balkantrash inom Västeuropa!
Senast redigerad av Iskaroth 2009-05-20 kl. 23:53.
Citera
2009-05-21, 01:08
Medlem
Citat:

Du får det låta som att Kroatien är ett världsparadis i jämförelse med Serbien. Skillnad är det knappt, kulturellt sätt så att säga, och även mentalt.

Du som verkar insatt i det hela, kan du inte bifoga något som stödjer ditt påstående? Något som behövs diskutera ang. Kroatien är minoritetsbehandligen, det bör man undersöka lite extra.
Citera
2009-05-21, 01:16
Medlem
Citat:
EU har inte planerat att ta in Turkiet på ett väldigt långt tag, om ens någon gång. Både folket och politikerna har in sett att Turkiet inte är kapabla till att bli fullvärdiga EU-medlemmar. Varför är inte så konstigt, frågan lyder egentligen "Finns det en enda anledning till varför Turkiet förtjänar ett EU-medlemskap?"

I och med ekonomiska krisen i Island innebär det att EU automatiskt har satt dem i kön, vare sig om de har ansökt eller inte. De hör hemma i EU, tusentals gånger mer än Turkiet.

Citat:
Serbien är redan påväg, som Kroatien är. Bara att Kroatien är stegvis före. Frågan kunde ha varit detsamma innan Rumänien & Bulgarien gick med, "Kan ett eventuellt medlemskap av Rumänien/Bulgarien hjälpa andra Balkanländer att komma med i EU?". Jag kan nog säga att det varken försämrar eller förbättrar chanserna att komma med, det är upp till länderna hur villig man är för att offra för ett medlemskap, inte på grannarna.
Citera
2009-05-21, 12:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Filip85
Du får det låta som att Kroatien är ett världsparadis i jämförelse med Serbien. Skillnad är det knappt, kulturellt sätt så att säga, och även mentalt.

Du som verkar insatt i det hela, kan du inte bifoga något som stödjer ditt påstående? Något som behövs diskutera ang. Kroatien är minoritetsbehandligen, det bör man undersöka lite extra.

Minoritetsbehandlingen fungerar utmärkt. Nästan alla de serber som blev "utkörda" (alltså de serber som massmördade och sedan tog över kroaternas boskap i början av kriget. hör inte hemma i tråden i vilket fall) har fått återvända till landet. Man ser fler och fler serbiska turister i Kroatien för varje år som går. Inte endast turister, utan även bosättare. Något som brister är dock den organiserade brottsligheten och och korruption i landet.

Kroatien = organiserad brottslighet, korruption.
Serbien = organiserad brottslighet, korruption, utlämning av krigsförbrytare, erkännande av Kosovo.

Kroatien ligger ganska långt före Serbien då ett erkännande av Kosovo och utlämning av Ratko Mladic är stora steg att ta, samt kan ta väldigt lång tid.
Citera
2009-05-21, 12:59
Medlem
Citat:
Minoritetsbehandlingen fungerar utmärkt. Nästan alla de serber som blev "utkörda" (alltså de serber som massmördade och sedan tog över kroaternas boskap i början av kriget. hör inte hemma i tråden i vilket fall) har fått återvända till landet. Man ser fler och fler serbiska turister i Kroatien för varje år som går. Inte endast turister, utan även bosättare. Något som brister är dock den organiserade brottsligheten och och korruption i landet.

Kroatien = organiserad brottslighet, korruption.
Serbien = organiserad brottslighet, korruption, utlämning av krigsförbrytare, erkännande av Kosovo.

Kroatien ligger ganska långt före Serbien då ett erkännande av Kosovo och utlämning av Ratko Mladic är stora steg att ta, samt kan ta väldigt lång tid.
# 1991 - 581663 Serbs out of 4784265 People in Croatia (12.16%)[6]
# 2001 - 201631 Serbs out of 4437460 People in Croatia ( 4.54%)[6]

Så du menar att nästan 381.000 serber var med och massmördade? Trevlig analys

Ang. serbiska turister i Kroatien, det är hästlängder ifrån hur mycket serber som hade Kroatien som turistmål innan kriget. Om du har varit i Norra Grekland så ser du hur mycket serber som semsestrar där, vilket är helt logiskt.

Sen har EU fortfarande inte sagt "När Serbien erkänner Kosovo, då kan man gå vidare", utan det pågår fortfarande diskussioner ang. Kosovofrågan.

Om du läser nyheterna där nere så kan du se om minoritetsbehandlingen fungerar utmärkt, så som du påstår
Citera
2009-05-21, 13:10
Medlem
Citat:

Jag tror ej Eu använder "skurkfolk" när dom bedömer om ett land borde komma in i Eu eller inte. Låter bara absurt att försöka argumentera så som du gör.

Vad hände föresten, kastade dom ett äpple på ditt huvud när du var på besök?
Citera
2009-05-21, 13:13
Medlem
king hippos avatar
Eftersom turkiet inte liger i europa ska turkiet inte få gå med i eu. Turkarna är ju desutom inte europer vilket borde diskfalisera även det kurdoalbanska folket.
Att Island får förtur framför andra länder är ju ganska självklart det blir ju lite som att island kommer "hem" eller vad man ska säga. Kroatien bör få en plats med i eu även om jag gärna ser att dom gör upp med dom kulturela likheter som faktiskt finns med det muslimska bosnien.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in