Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-09-17, 10:03
Medlem
NoggerChocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillkarsk
Det är alltså fritt val hur man vill göra?

Hur drog du den slutsatsen?

Citat:
Till exempel Betula Pubescens finns det ingen som har några synpunkter bland språkvårdare?

Det är troligt att de skulle rekommendera det uttal som har etablerats utan vare sig deras eller Gerhard Bendz inblandning.
Citera
2023-09-18, 05:09
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av NoggerChoc
Hur drog du den slutsatsen?

Det är troligt att de skulle rekommendera det uttal som har etablerats utan vare sig deras eller Gerhard Bendz inblandning.

Hur ska jag uttala Betula Pubescens? Skulle behöva svar inom ett dygn jag ska hålla tal.
Citera
2023-09-18, 10:40
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:

Hur ska jag uttala Betula Pubescens? Skulle behöva svar inom ett dygn jag ska hålla tal.
¨
Vad är ämnet för talet? "Koprolali by proxy"?
Citera
2023-09-18, 13:49
Medlem
Citat:

Det vågar jag inte svara på, men det skrivs Betula pubescens.
Citera
2023-09-18, 20:45
Medlem
NoggerChocs avatar
Citat:

Jag tycker att du ska uttala sc omedelbart framför e som s. (Sje-ljud är ett preciöst alternativ.)
Citera
2023-09-18, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaxWalter
De flesta svenskar uttalar ”sc” i cykelmärket Crescent som s. Men jag har även hört att c:et uttalas som ”k”.

Det tvivlar jag på. Jag har hört sc i Crescent uttalas som s någon enstaka gång men i en överväldigande majoritet av fallen med sje-ljud. Som k har jag aldrig någonsin hört det uttalas.
Citera
2023-09-19, 03:51
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av NoggerChoc
Jag tycker att du ska uttala sc omedelbart framför e som s. (Sje-ljud är ett preciöst alternativ.)
Nu pratar du om framför igen. I detta fall är "sc" farmför det vänstra e eller det högra e?

Förr använde jag "Tippex" om jag hade skrivit en bokstav framför en annan bokstav.
Citera
2023-09-19, 04:21
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
¨
Vad betyder det?
Citera
2023-09-19, 05:55
Medlem
NoggerChocs avatar
Citat:
Nu pratar du om framför igen. I detta fall är "sc" farmför det vänstra e eller det högra e?

Det högra, förutsatt bl.a. att du inte har vänt texten upp och ned.
Citera
2023-09-19, 10:43
Medlem
MaxWalters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magnuz
Det tvivlar jag på. Jag har hört sc i Crescent uttalas som s någon enstaka gång men i en överväldigande majoritet av fallen med sje-ljud. Som k har jag aldrig någonsin hört det uttalas.

För mig är det tvärtom. I de flesta fall har jag hört det som s-ljud. Sällan som sje eller k.

Ett annat ord där ”sc” tydligen kan uttalas på olika sätt är
transcendent (gränsöverskridande). Jag har hört det både som ”s” och som ”sch” eller ”k”.
Citera
2023-09-19, 13:53
Medlem
diseuses avatar
Citat:
¨
Citat:
Vad betyder det?
Ordet koprolali används för att beskriva de som använder fula ord flitigt. Bildat av forngrekiskans κόπρος (”bajs”) och λαλιά (”prat”).

Det engelska uttrycket by proxy betyder ungefär ”genom ombud”. Det används för att beskriva när man gör något via någon annan.
Citera
2023-09-19, 14:32
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
¨

Citat:
Vad betyder det?

Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Ordet koprolali används för att beskriva de som använder fula ord flitigt. Bildat av forngrekiskans κόπρος (”bajs”) och λαλιά (”prat”).

Det engelska uttrycket by proxy betyder ungefär ”genom ombud”. Det används för att beskriva när man gör något via någon annan.
Du har förstås din fakta korrekt.

I det här sammanhanget syftas dock på den ovanliga sorts Tourette som kallas just koprolali, som är vanlig på film och teater när någon ska ha Tourette och sprider okvädningsord omkring sist.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in