Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-05-28, 14:49
  #1
Medlem
Ödlans avatar
Under köksstädningen hittade jag en flaska bittermandelarom av märket Ekströms. Flaskan rymmer totalt 13 ml vätska och är fortfarande kvar i sin förpackning. Den köptes på Hemköp för 11.40:- på tiden då svenska streckkoder började med en sjua och Hemköp hade kvar sin gamla logotyp. Enligt produktbeskrivningen motsvarar en droppe 1-2 bittermandlar. Det här väckte genast mitt intresse eftersom det är en varningstext som berättar att bittermandelaromen kan ge upphov till skador på hushållsgods av plast och att man skall dosera försiktigt.

Det smaksättande ämnet är bensaldehyd, kan det vara så att det går att extrahera cyanväte ur detta på något sätt eller varnar man för överdosering och skador på plast av andra anledningar? Vad är det som kan finnas i flaskan som orsakar skador på plast?
Citera
2009-05-28, 18:26
  #2
Medlem
GalFisks avatar
Man kan inte få ut HCN av bensaldehyd, ämnena har ingen egentlig gemenskap, utom att båda bildas i bittermandlar. Det kan skada plast eftersom det fungerar som lösningsmedel.
Citera
2009-05-28, 18:29
  #3
Medlem
Ödlans avatar
Misstänkte att det var så det låg till och att man varnar för dosering på grund av att man inte skall smaksätta för mycket och inte för att det är giftigt på något sätt. Hur effektivt är bensaldehyd som lösningsmedel i förhållande till alkohol t ex? Tänker främst på upplösningen av bajs, alltså avföring.
Citera
2009-05-28, 19:28
  #4
Medlem
wääuus avatar
Kan nog användas som utgångsprodukt vid tillverkning av amfetamin mm.
Citera
2009-05-29, 02:22
  #5
Medlem
Annars kan du ju använda den för att lura någon kemist att de råkat framställa cyanid i någon syntes och är nära döden (inspirerad av en post från tråden om otrevligaste kemihändelse)... det var det jag trodde denna tråd skulle handla om när jag såg titeln ^^.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback