Citat:
Ursprungligen postat av
moc2000
Vet faktiskt inte varför polisen misslyckades med att sätta dit den arga gubben.
Har fått det hela berättat av en äldre person för ca 40 år sedan.
Frågade då en del äldre människor om fallet men ytterst få verkade känna till det vilket jag nog kan tycka är lite konstigt då en sån otäck händelse ofta blir förstasidesstoff och fastnar i folks medvetande.
Björkvik och Björknäs är två olika platser dock inte så långt ifrån varandra.
Björkvik ligger vid något som heter Dragskär och Björknäs något söder ut vid Kvarnviken.
Skulle vara mycket intressant om det gick att luska vidare i fallet.
Mycket intressant det du har tagit upp i dina inlägg.
När du fick detta berättat för dig så bör det ha varit runt 1975. Då hade det "bara" gått ca 35 år sedan då Robertsson försvann, och då fanns det fortfarande kvar människor som själva hade upplevt detta försvinnande personligen.
Jag tror att varför detta fall inte kom att uppmärksammas mera berodde på ett flertal orsaker.
De flesta utgick säkert från att han hade drunknat. Han kunde inte simma och hade en knäskada. Att det "enbart" kom att betraktas som en olycka gjorde att det blev mindre skriverier än om han hade blivit mördad och nermald till grisföda.
Som det verkar så kom aldrig "Arga gubben" att bli fälld för Robertssons försvinnande.
Den kanske största orsaken kan mycket väl ha varit att då Robertsson försvann, och även då när samtalet med "Arga gubben" skedde, så rasade kriget runt knutarna.
Under krigsåren och de närmaste åren efter 1945, så fokuserade sig media helt naturligt på kriget och dess konsekvenser.
Detta fall skulle man vilja läsa mera om ifall det finns fler artiklar. Man tycker att något bör ha skrivits efter att "Arga gubben" berättade vad som hade hänt?
Bra då vet man att Björkvik och Björknäs är två olika platser.
Jag tror faktiskt att det går att få fram fler uppgifter om detta fall. En del tar tid medans andra går fortare. Kom det att leda till en polisutredning så kan denna finnas kvar på Landsarkivet. Tror att det då blir Vadstena. Någon som vet detta med säkerhet vilket landsarkiv som gäller för Oskarshamn?
Blev Robertsson dödförklarad och i s f när?