Citat:
Ursprungligen postat av
Kämpendahl
Jag håller med i allt du säger och jag kan också känna sympati med henne. Jag tycker till och med att hon skriver bra. Hon skriver om allvarliga saker, men med en liten underton av humor och ibland självironi. Jag läser gärna hennes krönikor. Men tyvärr verkar hon ha tappat greppet lite när hon mer eller mindre anklagar alla som har en annan åsikt än henne eller ser saker på ett annat sätt, för att motarbeta och tysta henne.
Det börjar bli rikigt galet nu på hennes instagram. Hypokondrisk offerkofta och rättshaverist som börjar spåra ut i paranoia.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kämpendahl
De flesta hade nog inga problem med att hon offentligt gick ut och anklagade Virtanen. Hade det stannat där hade det varit frid och fröjd. Men när hon fortsätter förtala Virtanen trots att hon är misstänkt för brott och troligen står nära ett åtal, ja då får hennes uppdragsgivare problem. Det betyder inte att de vill tysta henne. Hon har all rätt att uttala sig, men de vill inte jobba med henne på grund av det.
Att hon är den sortens människa man inte vill ha i sitt liv bevisade hon ju de senaste dagarna. Hon lägger ut skärmdumpar på konversationer med chefen på Metro. Sen toppar hon det med att lägga ut en inspelning på ett telefonsamtal med honom. Det spelar ingen roll om hon har rätt eller fel om feminism, våldtäkter eller annat, en sån person vill man naturligtvis inte ha i närheten. Man kan ju aldrig veta om man i framtiden kommer på kant med personen men om det sker får man räkna med att valda delar ur inspelade samtal och sparade meddelanden kommer att publiceras och spinnas i maximalt negativt ljus.
Den här Thomas Eriksson på Metro anklagas nu för att vara en del av att metodiskt motarbeta och tysta kvinnor som står upp för sig själva och rättvisa, att vara en del av patriarkatet som bygger på undergivna kvinnor och att försöka att med härskarteknik få henne att framstå som en galen häxa. Hon antyder att det handlar om att han jobbat på Aftonbladet (dvs att det skulle vara en del av Virtanen/Helins konspiration mot henne).
Att Metro inte vill förknippas med någon som ägnar sig åt uppenbart och upprepat grovt förtal, helt väsensskilt från allt vad pressetik heter, är heller inte svårt att förstå. Hon förtalar Virtanen, hon namngav Bosse Hansson och kallar honom peddoäckel*.
Tänk er att någon annan profilerad krönikör - typ Jan Guillou - hade drivit en blogg där han förtalade och härjade och sen blev åtalad för det. Hade inte varit konstigt alls om Aftonbladet ville ta en paus medan det pågick.
*Han kan mycket väl vara ett peddoäckel men han är inte dömd (han heller).