1. Kan alla bara sluta använda psykisk ohälsa som slagträ eller förklaringsmodell när en person beter sig som en sektledare?
Dom mest intelligenta och ödmjuka människor har haft psykisk ohälsa (Karin Boye, Vincent Van Gogh, Ted Gärdestad mfl)
Det är faktiskt så att hjärnor inte alltid fungerar så att dom alltid reagerar med olust hos innehavaren när andra far illa; det finns dom som faktiskt känner LUST när dom manipulerar och gör andra illa, som får ett rus av makten.
Mobbare tex. En mobbare behöver inte vara en person med låg självkänsla som mår dåligt, det kan vara en människa med FÖR hög självkänsla som värderar sig själv mycket högre än andra och bara ser andra människor som redskap.
2. ”Allting handlar om Cissi Wallin” ÄR INTE MOBBNING! DET ÄR SATIR FFS! Hon är självvalt en offentlig person, opinionsbildare och makthavare, man får driva med personer som har makt och som många ser upp till.
Det är den snällaste och renaste formen av satir jag kan komma på just nu, det är oftare ”elakare” än sådär. Att kalla satir för mobbning och propagera för att tysta sådan är antidemokratiskt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ajara
Hur mycket jag än ogillar vad Wallin ställt till med och bara vill hon ska lägga ner och äntligen få hjälp någon gång, för hon har verkligen mer problem än ADHD, så är jag rädd detta initiativ bara skapar ännu mer Wallin åt folket. Vill vi ha det? Är inte alla ganska trötta på detta elände nu och önskar se ett slut på det?
På ett sätt kan jag förvisso tycka hon förtjänar all skit i världen, efter vad hon har gjort. Men ändå: varför sänka sig till hennes nivå?
Har aldrig varit fan av människor som ska bota mobbning genom att själva vara mobbare och ogillar det särskilt i detta fall för det här kan ju handla om en riktigt sjuk människa. Och som hon nu hugger åt höger och vänster på nätet och också gör bort sig så ger det ju en hint om hur hon mår.
Jag tror Cissi Wallin lider av allvarlig psykisk ohälsa som hon inte har piller mot, eller elbehandling, bältessäng, låst avdelning, vita rockar och så vidare.
Hon må ha betett sig väldigt illa och kommer säkert fortsätta med det också tills hon någon gång får hjälp.
Men jag vill ändå mana till besinning. Det hela är faktiskt bara tragiskt. Hon är inte frisk.