Citat:
Ursprungligen postat av
HusvagnSvensson
Det är inte en självklarhet på något sätt i en rättstat att man inte skall ha rätten att beskriva sina egna erfarenheter och att staten istället skall bestämma vad den enskilde får yttra om sina erfarenheter och upplevelser.
Om Cissi Wallin ljuger på någon punkt och det kan bevisas bör hon kunna dömas för förtal i en civilrättslig process där staten inte har någon roll i det hela, men annars bör hon fritt få beskriva att hon har haft sex med Virtanen och beskriva hur han enligt henne agerat mot henne. Det är hennes upplevelser som hon bör ha rätt att tala helt fritt om.
Vad rättsväsendet säger om huruvida något är våldtäkt eller inte är en separat historia som inte påverkar denna moraliska rätt. Det kan ju vara så att det Virtanen gjort inte är brottsligt, men ändå är oacceptabelt socialt och medmänskligt.
Det finns då ingen anledningen att Virtanen - om han är skyldig - och andra som han skall skyddas genom att Wallin beläggs med munkavel av staten och inte får beskriva hur obehagligt han betett sig. Alla som utsätts för övergrepp eller bara ett oacceptabelt sexiuellt beteende bör fritt få beskriva det och vem som utfört handlingarna i fråga.
Jag vet inte om vi pratar om samma inlägg men det jag syftar på är det där Wallin skriver att Virtanen har drogat och våldtagit henne, vilket definitivt handlar om att Virtanen utfört en brottslig handling. Sen skulle i alla fall jag vara lite försiktig med att namnge andra även om det inte handlar om brottsliga gärningar eftersom ganska mycket kan rymmas inom förtal. Sen kan jag hålla med om att staten inte ska blanda sig i för mycket(vilket vad jag förstår också tillhör undantagen) utan det får ske som du säger civilrättsligt. Varför man valt att väcka allmänt åtal i det här fallet vet jag inte mer än att det måste uppfyllt det något svårtolkade kriteriet: "anses vara påkallat från allmän synpunkt".
Jag håller med dig att man ska få fritt beskriva sina erfarenheter, om man exempelvis varit utsatt för ett övergrepp men jag håller inte med om att man ska få namnge den potentiella förövaren(förutsatt att personen ej är dömd för brottet ifråga). Anledningen till det är att du frångår en viktig bit för en rättsstat, oskuldspresumtion, att vi är oskyldiga till motsatsen bevisats. Det blir genast en omvänd bevisföring för den som blivit anklagad och inte nog med att han riskerar att bli "dömd" av allmänheten han kan dessutom bli straffad både fysiskt och psykiskt.
Vem avgör ifall inlägget är sant? Den som skriver? De som läser?
Att hänga ut folk på nätet och därmed kortsluta rättssystemet kan få katastrofala följder för den enskilda. Ett enkelt knapptryck och den personens liv riskerar att aldrig mer bli detsamma. Ska vi verkligen ha den makten? Hur vet vi att det inte missbrukas? Vem tar ansvar när det blir fel?
Vårt rättssystem har onekligen sina brister och kan vara sjukt frustrerande ibland men enligt min mening är ändå alternativet så mycket värre.