Citat:
Ursprungligen postat av
Skaraborg2
Stort tack som alltid för den mycket intressanta information som du får fram. Jättebra att du kommer att fortsätta och "släktforska" ang. de inblandade personerna. Hoppas att du får fram något ytterligare.
Det måste ha varit på det sättet annars skulle Frida aldrig ha lånat ut detta belopp. För henne var detta en stor summa pengar.
Både Frida och KarlJohan härstammar från statarfamiljer, vilket innebär att det är nästan omöjligt att kartlägga deras släkt. Familjerna flyttade i stort sett varje höst under många års tid, syskonen flyttade hemifrån tidigt och spreds för vinden, och det går inte att följa varje enskild individ hur långt som helst framåt. Frida är i alla fall uppväxt i Stockholmsområdet, och tjänade som piga i sin ungdom. Karl Johan är född (1866) och uppvuxen i Falköping, men flyttade till Stockholmsområdet vid tjugo års ålder och tjänstgjorde som dräng på många olika gårdar innan han flyttade in till staden. År 1911 gifter han sig med Frida, då står han skriven som "utkörare". En snabb titt på datumen för bröllopet och dotterns födelse indikerar att bröllopet nog var ganska "nödvändigt". Inga 9 månader där emellan, inte...
Karl Johan hade två syskon som uppnådde vuxen ålder. Vad jag kan se så fick ingen av dem några barn, och ingen av dem bodde någonsin i Stockholmsområdet.
Beträffande Fridas familj så finns det en sak som kan vara av intresse. Hon hade en äldre bror som hade lite för långa fingrar, och av den anledningen var intagen på Stockholms Straff- och rannsakningsfängelse åtminstone under en period av sitt liv. Han frigavs dock redan år 1891, och jag har ingen aning om huruvida han fortsatte på den brottsliga banan. Jag tappar honom rätt snart i kyrkböckerna, och hittar inga uppgifter om när han dog. Sannolikt var han dock död långt innan 1960 då Frida mördades. Man kan ju inte heller veta om Frida och brodern hade någon relation över huvud taget, om de hade det så kan det ju innebära att Frida kommit i kontakt med andra kriminella personer genom brodern.
Frida och Karl Johan fick bara ett barn, en dotter som levde 1911-2005. Dottern gifte sig med en man född i Själevad (1904-1984). Mågen ser ut att ha varit av en rekorderlig familj, jag hittar inga uppgifter om honom själv men några av hans syskon står som "avdelningschef" och "affärsägare".
Fridas dotter och måg får bara ett barn tillsammans, och ingen av dem hade barn sedan tidigare enligt skatteverket. Barnet är en dotter född 1944, som fortfarande lever. Frånskild sedan 1985, och har tre barn med en utländsk man som inte längre bor i Sverige.
Jag får nog en känsla av att Fridas mördare inte finns att finna inom släkten. Men att det ändå var någon som stod henne nära. I de amerikanska morddokumentärer man ser brukar de ju utgå ifrån att offret och gärningsmannen hade en personlig relation, om offret utsatts för den här typen av besinningslöst övervåld. Tycker inte det är så konstigt om Frida hade en "hemlig" manlig vän som inte presenterades för dottern med familj. Det var andra tider då, och det var nog ingen självklarhet att en änka i Fridas ålder kunde ha en relation med en man hur som helst med släktens godkännande.