2014-03-16, 16:12
Medlem
Aurora Borealiss avatar
Apropå närstående så kan jag se i min kristallkula att fru Johanssons svärson var född 1904, så åldersmässigt skulle han kunna passa in. Men jag tror knappast att han var rätt person, det borde ju ha varit enkelt att avgöra om han stämde in på signalementet eller inte.
Citera
2014-03-16, 17:04
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aurora Borealis
Apropå närstående så kan jag se i min kristallkula att fru Johanssons svärson var född 1904, så åldersmässigt skulle han kunna passa in. Men jag tror knappast att han var rätt person, det borde ju ha varit enkelt att avgöra om han stämde in på signalementet eller inte.
Jo förvisso men ibland är en del alldeles för nära för att man skall inse det. GW Larsson mfl borde dock ha varit inne på den linjen tidigt (om inte annat så av statistiska skäl). Mågens ekonomi och livssituation borde ha varit föremål för granskning. Så vi får anta att detta är en helt okänd gärningsman, okänd för anhöriga och polis vill säga. Fru Johansson lär ju ha känt vederbörande, därom kan vi nog sluta oss till.

Hade hennes man tidigare barn? Han var ju ca 20 år äldre än henne och kanske haft ett liv innan de gifte sig. Jag menar att det kan ha funnits anhöriga till maken som hon haft kontakt med som hon av någon anledning inte velat prata med dottern eller andra om.

Hon kan ju ha fått en särskild relation till någon hon träffat på kyrkogården, en som visar sig vara en bedragare, en raskenstammare. Vad fanns det för sådana figurer vid den här tiden (Raskensstam själv kan väl avskrivas eftersom han satt bakom galler då vill jag minnas. Rätt åldersgrupp annars.)?

Att bara slanta upp 5 papp sådär till någon 1960 tyder på att det är en speciell situation. Det är helt avgörande som jag ser det.
Citera
2014-03-16, 18:09
Medlem
Skaraborg2s avatar
Troligtvis en person som fru Johansson litade på.

Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Läste nyss i Bernhardssons bok om detaljerna i fallet. De där 5000 i tusenlappar hon tog ut från sitt konto ett par dagar innan hon mördades verkar ju helt otroligt. Det var i stort sett allt hon hade på kontot! Bara några hundralappar blev kvar. Hon hade visserligen lånat ut en likadan summa 8 år tidigare men den personen hördes och hade betalat tillbaka sitt lån utan anmärkning.

Det måste ha varit någon som skaffat sig en mycket nära relation till henne, annars förstår jag inte varför hon gör det här uttaget. Det måste vara någon som hon vill hjälpa. Kanske som det står i artikeln, mot revers eller skuldbrev.

Som jag ser det kan det ha varit en solochvårare eller någon närstående som kommit i knipa och bett om ett diskret lån. Det är en smal yta dessa eventuella gärningsmän rör sig på.

Lövgren som jag funderade över tidigare kan vi nog helt utesluta. Han bör ha varit för ung och hans signalement stämmer inte med teckningarna (om det nu är GM som beskrivs där). Det här är en mer förslagen brottsling vi har att göra med.

Ja, verkligen! Helt otroligt. Måste ha varit en person som BO kanske tyckte synd om och som hon litade på.

Nej den ökände Lövgren var troligtvis inte GM i detta fall. Han var i o f s ca 30 år när detta mord inträffade men hans signalement stämmer inte med de teckningar som gjordes. Om nu någon av dessa teckningar föreställer GM? Undrar om han någonsin kom att bli förhörd om mordet på Birger Jarlsgatan 104?

Jag har mycket svårt att tänka mig att fru Johansson skulle ha lånat ut några pengar till en person som Lövgren.
Citera
2014-03-16, 22:49
Medlem
Aurora Borealiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer

Hade hennes man tidigare barn? Han var ju ca 20 år äldre än henne och kanske haft ett liv innan de gifte sig. Jag menar att det kan ha funnits anhöriga till maken som hon haft kontakt med som hon av någon anledning inte velat prata med dottern eller andra om.
Jag hittade Karl Johan och Frida i lysningsboken för Engelbrekts församling. Där framgår det att ingen av dem hade varit gift tidigare. Det utesluter inte att Karl Johan kan ha haft barn, men jag får inga träffar på honom som fader i Ancestrys namnindexerade födelseregister 1870-1941 heller. det är i och för sig inte heller någon garanti, alla uppgifter om födelser finns inte med där.

Jag håller med om att GM måste vara någon som stod Frida nära. Jag ska "släktforska" lite mer på de inblandade personerna och se om jag kan hitta något av intresse.
Citera
2014-03-16, 23:03
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Jag hittade Karl Johan och Frida i lysningsboken för Engelbrekts församling. Där framgår det att ingen av dem hade varit gift tidigare. Det utesluter inte att Karl Johan kan ha haft barn, men jag får inga träffar på honom som fader i Ancestrys namnindexerade födelseregister 1870-1941 heller. det är i och för sig inte heller någon garanti, alla uppgifter om födelser finns inte med där.

Jag håller med om att GM måste vara någon som stod Frida nära. Jag ska "släktforska" lite mer på de inblandade personerna och se om jag kan hitta något av intresse.
Ja det vore intressant om du hittade något "matnyttigt" i släktforskandet. Du är ju en hejjare på att rota fram saker den vägen!

Det kan vara värt att kolla mågens eventuella avkomlingar också. Han var väl också en bra bit äldre än hustrun? Född 1904 skrev du men vet du när han dog?

Bara för att vittnen bedömt den misstänkte mannen till att vara i 50-60 års ålder behöver han ju inte vara det. Han kan vara yngre (och äldre med för den delen) men ha ett utseende som en 60-åring.

Makarna Johansson kan ju ha haft ett fosterbarn också, sådant borde iofs ha framkommit i Bernhardssons redogörelse. Sådana spår brukade inte missas.
Citera
2014-03-17, 16:11
Medlem
Skaraborg2s avatar
Intressant information.

Citat:

Stort tack som alltid för den mycket intressanta information som du får fram. Jättebra att du kommer att fortsätta och "släktforska" ang. de inblandade personerna. Hoppas att du får fram något ytterligare.

Det måste ha varit på det sättet annars skulle Frida aldrig ha lånat ut detta belopp. För henne var detta en stor summa pengar.
Citera
2014-03-28, 14:50
Medlem
Aurora Borealiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Stort tack som alltid för den mycket intressanta information som du får fram. Jättebra att du kommer att fortsätta och "släktforska" ang. de inblandade personerna. Hoppas att du får fram något ytterligare.

Det måste ha varit på det sättet annars skulle Frida aldrig ha lånat ut detta belopp. För henne var detta en stor summa pengar.
Både Frida och KarlJohan härstammar från statarfamiljer, vilket innebär att det är nästan omöjligt att kartlägga deras släkt. Familjerna flyttade i stort sett varje höst under många års tid, syskonen flyttade hemifrån tidigt och spreds för vinden, och det går inte att följa varje enskild individ hur långt som helst framåt. Frida är i alla fall uppväxt i Stockholmsområdet, och tjänade som piga i sin ungdom. Karl Johan är född (1866) och uppvuxen i Falköping, men flyttade till Stockholmsområdet vid tjugo års ålder och tjänstgjorde som dräng på många olika gårdar innan han flyttade in till staden. År 1911 gifter han sig med Frida, då står han skriven som "utkörare". En snabb titt på datumen för bröllopet och dotterns födelse indikerar att bröllopet nog var ganska "nödvändigt". Inga 9 månader där emellan, inte...

Karl Johan hade två syskon som uppnådde vuxen ålder. Vad jag kan se så fick ingen av dem några barn, och ingen av dem bodde någonsin i Stockholmsområdet.

Beträffande Fridas familj så finns det en sak som kan vara av intresse. Hon hade en äldre bror som hade lite för långa fingrar, och av den anledningen var intagen på Stockholms Straff- och rannsakningsfängelse åtminstone under en period av sitt liv. Han frigavs dock redan år 1891, och jag har ingen aning om huruvida han fortsatte på den brottsliga banan. Jag tappar honom rätt snart i kyrkböckerna, och hittar inga uppgifter om när han dog. Sannolikt var han dock död långt innan 1960 då Frida mördades. Man kan ju inte heller veta om Frida och brodern hade någon relation över huvud taget, om de hade det så kan det ju innebära att Frida kommit i kontakt med andra kriminella personer genom brodern.

Frida och Karl Johan fick bara ett barn, en dotter som levde 1911-2005. Dottern gifte sig med en man född i Själevad (1904-1984). Mågen ser ut att ha varit av en rekorderlig familj, jag hittar inga uppgifter om honom själv men några av hans syskon står som "avdelningschef" och "affärsägare".

Fridas dotter och måg får bara ett barn tillsammans, och ingen av dem hade barn sedan tidigare enligt skatteverket. Barnet är en dotter född 1944, som fortfarande lever. Frånskild sedan 1985, och har tre barn med en utländsk man som inte längre bor i Sverige.

Jag får nog en känsla av att Fridas mördare inte finns att finna inom släkten. Men att det ändå var någon som stod henne nära. I de amerikanska morddokumentärer man ser brukar de ju utgå ifrån att offret och gärningsmannen hade en personlig relation, om offret utsatts för den här typen av besinningslöst övervåld. Tycker inte det är så konstigt om Frida hade en "hemlig" manlig vän som inte presenterades för dottern med familj. Det var andra tider då, och det var nog ingen självklarhet att en änka i Fridas ålder kunde ha en relation med en man hur som helst med släktens godkännande.
Senast redigerad av Aurora Borealis 2014-03-28 kl. 14:58.
Citera
2014-03-29, 05:19
Medlem
FurirRevaers avatar
Intressanta uppgifter du fått fram. Det verkar som du har rätt i att GM inte står att finna i hennes släkt.

Återstår då någon hon lärt känna på egen hand, t ex vid besök på kyrkogården. Det verkar ha blivit ett bra sätt får den sortens män att lära känna gamla änkor. Kanske något den sortens bedragare lärt sig på kåken efter att Raskenstam började köra med den varianten.

Det är antagligen bland dessa bedragare och solochvårare vi finner mördaren. Raskenstam själv dömdes väl för något i början på 60-talet men vilka fler ur hans generation var aktiva då?
Citera
2014-03-30, 10:41
Medlem
Skaraborg2s avatar
Den manlige vännen.

Citat:
Både Frida och KarlJohan härstammar från statarfamiljer, vilket innebär att det är nästan omöjligt att kartlägga deras släkt. Familjerna flyttade i stort sett varje höst under många års tid, syskonen flyttade hemifrån tidigt och spreds för vinden, och det går inte att följa varje enskild individ hur långt som helst framåt. Frida är i alla fall uppväxt i Stockholmsområdet, och tjänade som piga i sin ungdom. Karl Johan är född (1866) och uppvuxen i Falköping, men flyttade till Stockholmsområdet vid tjugo års ålder och tjänstgjorde som dräng på många olika gårdar innan han flyttade in till staden. År 1911 gifter han sig med Frida, då står han skriven som "utkörare". En snabb titt på datumen för bröllopet och dotterns födelse indikerar att bröllopet nog var ganska "nödvändigt". Inga 9 månader där emellan, inte...

Karl Johan hade två syskon som uppnådde vuxen ålder. Vad jag kan se så fick ingen av dem några barn, och ingen av dem bodde någonsin i Stockholmsområdet.

Beträffande Fridas familj så finns det en sak som kan vara av intresse. Hon hade en äldre bror som hade lite för långa fingrar, och av den anledningen var intagen på Stockholms Straff- och rannsakningsfängelse åtminstone under en period av sitt liv. Han frigavs dock redan år 1891, och jag har ingen aning om huruvida han fortsatte på den brottsliga banan. Jag tappar honom rätt snart i kyrkböckerna, och hittar inga uppgifter om när han dog. Sannolikt var han dock död långt innan 1960 då Frida mördades. Man kan ju inte heller veta om Frida och brodern hade någon relation över huvud taget, om de hade det så kan det ju innebära att Frida kommit i kontakt med andra kriminella personer genom brodern.

Frida och Karl Johan fick bara ett barn, en dotter som levde 1911-2005. Dottern gifte sig med en man född i Själevad (1904-1984). Mågen ser ut att ha varit av en rekorderlig familj, jag hittar inga uppgifter om honom själv men några av hans syskon står som "avdelningschef" och "affärsägare".

Fridas dotter och måg får bara ett barn tillsammans, och ingen av dem hade barn sedan tidigare enligt skatteverket. Barnet är en dotter född 1944, som fortfarande lever. Frånskild sedan 1985, och har tre barn med en utländsk man som inte längre bor i Sverige.

Jag får nog en känsla av att Fridas mördare inte finns att finna inom släkten. Men att det ändå var någon som stod henne nära. I de amerikanska morddokumentärer man ser brukar de ju utgå ifrån att offret och gärningsmannen hade en personlig relation, om offret utsatts för den här typen av besinningslöst övervåld. Tycker inte det är så konstigt om Frida hade en "hemlig" manlig vän som inte presenterades för dottern med familj. Det var andra tider då, och det var nog ingen självklarhet att en änka i Fridas ålder kunde ha en relation med en man hur som helst med släktens godkännande.

Återigen hatten av för dig och för denna mycket intressanta information Aurora!

Uppgifterna om Fridas långfingrade bror är ju intressanta även om uppgifterna härrör från 1891. Dock tror jag inte att hennes äldre bror hade något med Fridas död att göra. Brodern kan ha varit avliden 1960? Kanske emigrerade han till USA långt innan mordet?

Av den information som du har presenterat här, så får jag också den känslan av att GM inte fanns inom släkten. GM var troligtvis en manlig vän som stod henne mycket nära.
Citera
2016-06-23, 09:30
Medlem
"Vem väntade mordoffret på vid banken?"
http://s1033.photobucket.com/user/da...x0hce.jpg.html
Citera
2016-06-29, 01:09
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vem var mannen utanför banken?

Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
"Vem väntade mordoffret på vid banken?"
http://s1033.photobucket.com/user/da...x0hce.jpg.html

Hade ett svar på denna fråga erhållits så kan mordet på fru Johansson mycket väl ha kunnat bli uppklarat.

Denne man som väntade på henne vid banken då BO tog ut pengar gissar i a f jag att detta var just GM.

Mordet på Frida Johansson var 1960-talets första mord.
Citera
2016-07-05, 20:19
Medlem
En artikel med teckning av en man som Frida sågs tillsammans med vid flera tillfällen. Kanske någon av forumets läsare känner igen mannen?
http://s1033.photobucket.com/user/da...28xd7.jpg.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in