Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-09, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av imar74
Tack för svar. Det brukar fungera med att vänsterklicka på det dokument jag vill kopiera text från. Det fungerar nu också men vill jag kopiera det till Facebook och högerklickar där så kommer inte klistra in upp. Är det något i FB som måste åtgärdas tro?

Fungerar det om du som vanligt kopierar din text och sedan använder kortkommandot ctrl+v (dvs du trycker samtidigt på ctrl & v tangenterna)?

Visst kan man säkert tycka att Facebook borde åtgärda problemet, men själv tycker jag att användarna bra kunde lära sig att använda fler kortkommandon för att klippa ut/kopiera&klistra text.
Citera
2024-06-01, 12:50
Medlem
WhatsYourNames avatar
Libre office. Stänga av autofyll (förslag på ordet man ska skriva).

Hej.

Jag blir lite smått galen på Libre Office. När jag skriver ett ord och det är färdigt och jag trycker på space så gissar den att jag ville skriva ett annat ord. Den föreslår vilket ord jag vill skriva och det är alltid fel ord dessutom. Som tex skriver jag "till" så kommer det upp en liten skylt som det står "tillbaka" på och när jag trycker på space så ändras ordet "till" till "tillbaka".

Skit irriterande.

Hur får jag bort den totalt misslyckade skitfunktionen?

Tacksam för hjälp.
Citera
2024-06-03, 02:47
Medlem
sxephils avatar
Hur bra är stavningskontroll, grammatikkontroll osv jämfört med Microsoft Office 365 nuförtiden? Jag testade Libre Office för typ 10 år sen och då var stavningskontrollen och grammatikkontrollen rätt dåliga jämfört med MS Office.
Citera
2024-06-03, 05:23
Medlem
m11080s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sxephil
Hur bra är stavningskontroll, grammatikkontroll osv jämfört med Microsoft Office 365 nuförtiden? Jag testade Libre Office för typ 10 år sen och då var stavningskontrollen och grammatikkontrollen rätt dåliga jämfört med MS Office.

Definera vad du menar med rätt dåliga?
Citera
2024-06-03, 20:09
Medlem
sxephils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m11080
Definera vad du menar med rätt dåliga?

Tyckte just grammatiktipsen var dåligta jämfört ms office. Känns som allt flyter bättre i ms word också, och bättre menyer. Men framförallt stavningskontroll och grammatiktipsen var de stora skillnaderna.
Senast redigerad av sxephil 2024-06-03 kl. 20:46.
Citera
2024-06-03, 20:23
Medlem
m11080s avatar
Citat:
Tyckte just grammatiktipsen var dåligt jämfört ms office.

på vilket sätt då?
Citera
2024-06-03, 20:47
Medlem
sxephils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m11080
på vilket sätt då?

Du vet skillnaden om du använder ms word. Synonymer är bättre, olika förslag som "ålderdomligt uttryckt osv". När använde du Microsoft Word sist?
Citera
2024-06-03, 21:25
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Du vet skillnaden om du använder ms word. Synonymer är bättre, olika förslag som "ålderdomligt uttryckt osv". När använde du Microsoft Word sist?
Word är bättre än Libre Writer på en rad olika punkter, men jämförelsen är inte rättvis. Då LW skapas ideellt och MS Word har miljardintäkter att tillgå. Så man får vara nöjd att det finns ett gratisprogram som du kan redigera Word-dokument hyfsat bra i. En bättre "gratis" ordbehandlare än LibreWriter anser jag dock Google Docs vara.
Med "gratis" menar jag att, även om du inte betalar i kronor och ören, du betalar genom att lämna från dig information om du inte har ett betalabonnemang. Men å andra sidan kan man använda ett "spoof"-konto i en egen browser-profil (gärna i Brave med fingerprint blocking) för Google Docs, så gör det inte så mycket med Googles nyfikenhet.
Citera
2024-06-04, 00:15
Medlem
sxephils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Word är bättre än Libre Writer på en rad olika punkter, men jämförelsen är inte rättvis. Då LW skapas ideellt och MS Word har miljardintäkter att tillgå. Så man får vara nöjd att det finns ett gratisprogram som du kan redigera Word-dokument hyfsat bra i. En bättre "gratis" ordbehandlare än LibreWriter anser jag dock Google Docs vara.
Med "gratis" menar jag att, även om du inte betalar i kronor och ören, du betalar genom att lämna från dig information om du inte har ett betalabonnemang. Men å andra sidan kan man använda ett "spoof"-konto i en egen browser-profil (gärna i Brave med fingerprint blocking) för Google Docs, så gör det inte så mycket med Googles nyfikenhet.

Jag köpte office 2021 på en cd key site för typ 100 kr för en månad sen. Äkta nycklar men lite gråzon då de kommer från något enterprise system tror jag.

Jag föredrar Google Docs över Libre Writer också. Sen verkar det finnas Free Office och några andra ordbehandlare som ska vara väldigt bra när man använder stora språk som tyska, spanska och engelska. Så även gratis/fria ordbehandlare verkar vara bra men inte med små språk som svenska, danska osv.

Finns väldigt bra fria program i Linux som ibland är bättre än de som är betalda i Windows. Jag trodde dock Libre Writer hade kommit längre när så många år har gått.

Inget slår MS Word på svenska tycker jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in