Citat:
Upp ät riktningen vertikalt mot himlen.Oavsett vad du tror är anledningen, så väljer jag att inte dricka kaffe på morgonen. Att jag inte tycker om smaken eller att jag skulle vara känslig mot koffein är inte mekaniska orsaker till att jag inte dricker.
Om jag inte hade alternativet då skulle jag inte kunna välja det, för jag kan endast välja kaffe om det' är ett alternativ. Om jag har alternativet och föredrar det mot andra alternativ så väljer jag nog att dricka kaffe på morgonen.
Har vi en robot så kan den vara programmerad att dricka kaffe varje morgon så länge kaffe finns. Roboten är då programmerad att alltid välja kaffe om det går.
Fri vilja har vi människor för att ingen behöver programmera oss, vi väljer självständigt. Det är som en fri variabel, vi vet inte vad någon väljer förrän någon visar för oss vad de valt. Jag kan vilja testa indiskt kryddad torsk med senapssill av eget intresse, sedan tycka att det var förvånansvärt gott. Testa är ett val, att tycka om är något jag inte väljer, det är en observation, en upplevelse. Upplevelsen är den konsekvens jag vill ha och målet med mitt beslut att testa.
Val är det du orsakar med din vilja. Valen händer inte bara av sig självt, men pga flera alternativ.
Även om du inte har preferenser kan du fortfarande göra val. Har du inga alternativ har du inga val. Vi har inte valet att resa bakåt i tiden, eller pausa, men det är inga alternativ, därför har du inget val att fortsätta drivas in i framtiden.
Så om du verkligen inte fattar vad val är kan du läsa ovan.