Flashback bygger pepparkakshus!
2024-12-18, 14:01
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blocktober
Solen går ju inte upp. Det finns inget objektivt upp och ner.

Man dricker inte kaffe för att man är determinerad att inte tycka om smaken, att vara överkänslig mot koffein eller ha känslig mage. Svårare är det inte.
Upp ät riktningen vertikalt mot himlen.

Oavsett vad du tror är anledningen, så väljer jag att inte dricka kaffe på morgonen. Att jag inte tycker om smaken eller att jag skulle vara känslig mot koffein är inte mekaniska orsaker till att jag inte dricker.
Om jag inte hade alternativet då skulle jag inte kunna välja det, för jag kan endast välja kaffe om det' är ett alternativ. Om jag har alternativet och föredrar det mot andra alternativ så väljer jag nog att dricka kaffe på morgonen.

Har vi en robot så kan den vara programmerad att dricka kaffe varje morgon så länge kaffe finns. Roboten är då programmerad att alltid välja kaffe om det går.

Fri vilja har vi människor för att ingen behöver programmera oss, vi väljer självständigt. Det är som en fri variabel, vi vet inte vad någon väljer förrän någon visar för oss vad de valt. Jag kan vilja testa indiskt kryddad torsk med senapssill av eget intresse, sedan tycka att det var förvånansvärt gott. Testa är ett val, att tycka om är något jag inte väljer, det är en observation, en upplevelse. Upplevelsen är den konsekvens jag vill ha och målet med mitt beslut att testa.

Val är det du orsakar med din vilja. Valen händer inte bara av sig självt, men pga flera alternativ.
Även om du inte har preferenser kan du fortfarande göra val. Har du inga alternativ har du inga val. Vi har inte valet att resa bakåt i tiden, eller pausa, men det är inga alternativ, därför har du inget val att fortsätta drivas in i framtiden.

Så om du verkligen inte fattar vad val är kan du läsa ovan.
Citera
2024-12-18, 16:36
Medlem
Blocktobers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
Upp ät riktningen vertikalt mot himlen.

Oavsett vad du tror är anledningen, så väljer jag att inte dricka kaffe på morgonen. Att jag inte tycker om smaken eller att jag skulle vara känslig mot koffein är inte mekaniska orsaker till att jag inte dricker.
Om jag inte hade alternativet då skulle jag inte kunna välja det, för jag kan endast välja kaffe om det' är ett alternativ. Om jag har alternativet och föredrar det mot andra alternativ så väljer jag nog att dricka kaffe på morgonen.

Har vi en robot så kan den vara programmerad att dricka kaffe varje morgon så länge kaffe finns. Roboten är då programmerad att alltid välja kaffe om det går.

Fri vilja har vi människor för att ingen behöver programmera oss, vi väljer självständigt. Det är som en fri variabel, vi vet inte vad någon väljer förrän någon visar för oss vad de valt. Jag kan vilja testa indiskt kryddad torsk med senapssill av eget intresse, sedan tycka att det var förvånansvärt gott. Testa är ett val, att tycka om är något jag inte väljer, det är en observation, en upplevelse. Upplevelsen är den konsekvens jag vill ha och målet med mitt beslut att testa.

Val är det du orsakar med din vilja. Valen händer inte bara av sig självt, men pga flera alternativ.
Även om du inte har preferenser kan du fortfarande göra val. Har du inga alternativ har du inga val. Vi har inte valet att resa bakåt i tiden, eller pausa, men det är inga alternativ, därför har du inget val att fortsätta drivas in i framtiden.

Så om du verkligen inte fattar vad val är kan du läsa ovan.

Det finns inte objektivt upp och ner.

Om man inte dricker kaffe på morgonen så finns det i princip bara följande skäl till det (var för sig eller i kombination):

1) Man har aldrig druckit kaffe.
2) Man har prövat kaffe men tycker inte om smaken.
3) Man är överkänslig mot koffein (hjärtklappning etc).
4) Kaffet är för starkt för magen.
5) Man dricker kaffe men tål det inte tidigt på morgonen.
6) Kaffe finns inte tillgängligt.

Oavsett vilket av dessa skäl eller vilken kombination av dem som gäller så finns det inget sådant som ett val inblandat.
Citera
2024-12-18, 19:13
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Men vilket intressant ämne! Självklart finns det objektivt "upp" eller "ner". Den lokala punktens gravitationspotential jämfört med omgivningen. Den säger t.ex runt stockholm att "ner" är däråt (pekar), och att upp är ditåt. Helt objektivt.

Yrret om kaffe bortses ifrån, förutom att för de med klen mage kan det ge oväntat toabesök. *shrug*.
Citera
2024-12-19, 23:50
Medlem
a-mortals avatar
Citat:

Om man inte dricker kaffe på morgonen så finns det i princip bara följande skäl till det (var för sig eller i kombination):

1) Man har aldrig druckit kaffe.
2) Man har prövat kaffe men tycker inte om smaken.
3) Man är överkänslig mot koffein (hjärtklappning etc).
4) Kaffet är för starkt för magen.
5) Man dricker kaffe men tål det inte tidigt på morgonen.
6) Kaffe finns inte tillgängligt.

Oavsett vilket av dessa skäl eller vilken kombination av dem som gäller så finns det inget sådant som ett val inblandat.
Om det inte är objektivt vad upp och ner är så är inget objektivt, för alla ord skulle vara subjektiva.
Så som ordet objektiv används vanligtvis så omfattar ordet läror.
Ord har flera betydelser och rent objektivt så vet de flesta vart uppåt är, samma som norr och söder, och mot Göteborg. Finns inte uppåt så finns ingen riktning alls.

Det är objektivt, du har fel. Även om du tittar i spegeln är upp upp.
Om tillräckligt många kan uppleva att uppåt finns och bevisa det dessutom då finns upp.
Det här borde du veta med tanke på hur mycket uppåt du skrollar.

Igen, anledningar att inte dricka kaffe medför inte att någon inte dricker kaffe.
Du kan ha någon som uppfyller 1 till 6 och ändå dricker kaffe.
Citera
2024-12-20, 21:30
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoi...
Okej, en händelse kan bero på orsak och verkan, eller slumpen, eller både och. Det beror bara på var man väljer att lägga orsaken.

Första brickan i en dominorad faller av en slump, vilket skapar en deterministisk kedjereaktion som till sist fäller den sista brickan. Man kan säga att den sista brickan föll av den första brickans slump, eller den näst sista brickans orsak och verkan, eller en kombiantion av dem båda.

Detta är dock irrelevant för dikussionen om fri vilja. Fri vilja är precis lika inkompatibelt med en kombination av kausalitet och slump som med de båda systemen var för sig, då inget av alternativen ger minsta uttrymme för kontroll. Allt sker fortfarande fullständigt automatiskt.
Eller också är ditt tänkande om detta alldeles för enkelt. Vad är t ex en snöflinga? Svar: en kristall av vatten med 6-sidig symmetri. Alla snöflingor är olika, trots att alla har den 6-sidiga symmetrin.

Så är snö samma som H20? Ja, därför att snö ju inte består av något annat. Nej, därför att det finns inga snöflingor med bara en vattenmolekyl. Något NYTT händer när väldigt många vattenmolekyler bildar en snöflinga. Emergens.

Vad är hjärnan? Omkring 80 miljarder neuroner som kommunicerar med varandra via omkring tiotusen gånger så många synapser. Och då är ju redan bara en neuron en fantastistiskt komplicerad historia, med t ex allting som en cell måste ha, men då alltså med sin extra funktionalitet med dendriter och en avancerad kemisk mekanism för att förmedla nervsignaler via kaliumjoner och natriumjoner. Allt detta är ju i grund och botten atomer som - TYP - fungerar som tvä krockande biljardbollar. Sikta noga så får man rätt boll I hålet! Orsak och verkan, och/eller en del kvantslump. Och alltså har du full koll på hjärnan och dess ev fria vilja?
Emergens.

https://en.wikipedia.org/wiki/Emergence
Citera
2024-12-20, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Eller också är ditt tänkande om detta alldeles för enkelt. Vad är t ex en snöflinga? Svar: en kristall av vatten med 6-sidig symmetri. Alla snöflingor är olika, trots att alla har den 6-sidiga symmetrin.

Så är snö samma som H20? Ja, därför att snö ju inte består av något annat. Nej, därför att det finns inga snöflingor med bara en vattenmolekyl. Något NYTT händer när väldigt många vattenmolekyler bildar en snöflinga. Emergens.

Vad är hjärnan? Omkring 80 miljarder neuroner som kommunicerar med varandra via omkring tiotusen gånger så många synapser. Och då är ju redan bara en neuron en fantastistiskt komplicerad historia, med t ex allting som en cell måste ha, men då alltså med sin extra funktionalitet med dendriter och en avancerad kemisk mekanism för att förmedla nervsignaler via kaliumjoner och natriumjoner. Allt detta är ju i grund och botten atomer som - TYP - fungerar som tvä krockande biljardbollar. Sikta noga så får man rätt boll I hålet! Orsak och verkan, och/eller en del kvantslump. Och alltså har du full koll på hjärnan och dess ev fria vilja?
Emergens.

https://en.wikipedia.org/wiki/Emergence
I snöflingan precis som i hjärnan hittar du fortfarande ingenting annat än orsak och verkan och slump, varav allting sker fullständigt automatiskt. Inget system, oavsett hur avancerat, kommer någonsin ifrån detta.

Det enda sättet på vilket dessa saker hade kunnat se annorlunda ut är om det hade slumpat sig annorlunda.

Det enda sättet på vilken din vilja hade kunnat se annorlunda ut är om någon av de slumpmässiga händelser som ledde fram till den hade slumpat sig annorlunda.

Är du så desperat att du ändå vill kalla detta för fri vilja så varsågod. Konstatera att du har en fri vilja som utgörs av dels förutbestämda dels slumpmässiga händelser från mikro- till makronivå.
Citera
2024-12-20, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quoi...
I snöflingan precis som i hjärnan hittar du fortfarande ingenting annat än orsak och verkan och slump, varav allting sker fullständigt automatiskt. Inget system, oavsett hur avancerat, kommer någonsin ifrån detta.

Det enda sättet på vilket dessa saker hade kunnat se annorlunda ut är om det hade slumpat sig annorlunda.

Det enda sättet på vilken din vilja hade kunnat se annorlunda ut är om någon av de slumpmässiga händelser som ledde fram till den hade slumpat sig annorlunda.

Är du så desperat att du ändå vill kalla detta för fri vilja så varsågod. Konstatera att du har en fri vilja som utgörs av dels förutbestämda dels slumpmässiga händelser från mikro- till makronivå.

Jag är tveksam om det verkligen existerar verklig slump. Men oavsett som du påpekar så lämnar det inte rum för någon diffus fantasi, ett luddigt begrepp, som fri vilja är. Och kaossystem är enbart så komplicerade och komplexa att dom inte går att förutsäga. Det är fortfarande enbart orsak och verkan dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in