2014-03-03, 12:22
Medlem
Wargs avatar
Ni som bytt efternamn hos PRV, och inte tagit ett nyskapat efternamn utan ett i släkten tidigare existerande namn - hur lång tid tog processen för er? Har väntat i cirka 7 veckor nu.
Citera
2014-03-03, 22:40
Medlem
Treants avatar
Kostar det något att ändra stavningen i ett efternamn? Det gäller en bokstav.
Citera
2014-03-04, 00:10
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Treant
Kostar det något att ändra stavningen i ett efternamn? Det gäller en bokstav.

Ja, man måste ansöka hos PRV. Kostar 1 800 kr.
Citera
2014-03-15, 16:53
Medlem
4thtimearounds avatar
Jag skickade in mina papper till skatteverket för 2 veckor sedan. Har fortfarande inte hört något, hur lång tid brukar processen ta? Jag har bytt från min mors efternamn till min pappas.
Citera
2014-03-15, 18:01
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4thtimearound
Jag skickade in mina papper till skatteverket för 2 veckor sedan. Har fortfarande inte hört något, hur lång tid brukar processen ta? Jag har bytt från min mors efternamn till min pappas.

Det tog fyra veckor för mig att få min ansökan om återflyttning till Sverige behandlad av Skatteverket (inga krånligheter, utan så fort en handläggare tittade på det var det bara för den att godkänna det hela), så räkna med att det kan ta ett par veckor till. Jag ringde och frågade dem och de har tydligen väldigt mycket att göra.
Citera
2014-03-15, 19:39
Medlem
4thtimearounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Det tog fyra veckor för mig att få min ansökan om återflyttning till Sverige behandlad av Skatteverket (inga krånligheter, utan så fort en handläggare tittade på det var det bara för den att godkänna det hela), så räkna med att det kan ta ett par veckor till. Jag ringde och frågade dem och de har tydligen väldigt mycket att göra.

Okej, tack för svar!
Citera
2014-03-17, 04:41
Medlem
Wargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Intressant att skatteverket lyckas behandla ansökningarna inom fyra veckor med tanke på att deras tjänster är gratis att använda. Samtidigt så får man betala tusentals kronor hos PRV, ändå tar det minst åtta veckors handläggningstid innan man får besked. Jävla pajasar.
Citera
2014-03-18, 20:01
Medlem
Jag har försökt läsa på men hittar inget svar.
Jag ha funderat på att byta efternamn, men hade viljat behålla det nuvarande som mellannamn (Dubbelnamn är ju inte tillåtna). Jag har sett att det går när man gifter sig, men jag vill ha ett namn som inte tillhör min sambo. Är det möjligt att ha mitt nuvarande som mellannamn eller man måste stryka det helt och hållet?
Citera
2014-03-18, 23:20
Medlem
Skyggedanss avatar
Ni som ändrat tilltalsnamn,hur har det påverkat ert liv och era relationer? Jag funderar nämligen på att byta både efternamn och tilltalsnamn (till ett annat av mina tre förnamn). När jag tar upp det för vänner tycker de att det är "helt sjukt".

Citat:
Ursprungligen postat av da-biatch
Jag har försökt läsa på men hittar inget svar.
Jag ha funderat på att byta efternamn, men hade viljat behålla det nuvarande som mellannamn (Dubbelnamn är ju inte tillåtna). Jag har sett att det går när man gifter sig, men jag vill ha ett namn som inte tillhör min sambo. Är det möjligt att ha mitt nuvarande som mellannamn eller man måste stryka det helt och hållet?

Ja du får ha ditt nuvarande efternamn som mellannamn. Det är inga konstigheter. Be skatteverket om hjälp så skickar de hem en blankett till dig.
Citera
2014-03-23, 14:52
Medlem
SwedishMilks avatar
Jag går i funderingar att byta efternamn (ska ta min fars förnamn som efternamn) och ni som haft erfarenhet av att byta, hur pass mycket "krångel" var det med allt efterarbete (eller vad man ska kalla det) och hur mycket extra utgifter fick ni lägga ner på det (om något alls)?

Tänker då närmast på byta av pass, id-kort och VISA-kort. Något annat jag missat som man måste/bör ändra?
Citera
2014-03-26, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skyggedans
Ni som ändrat tilltalsnamn,hur har det påverkat ert liv och era relationer? Jag funderar nämligen på att byta både efternamn och tilltalsnamn (till ett annat av mina tre förnamn). När jag tar upp det för vänner tycker de att det är "helt sjukt".

Ja du får ha ditt nuvarande efternamn som mellannamn. Det är inga konstigheter. Be skatteverket om hjälp så skickar de hem en blankett till dig.

Fick precis tyvärr svaret att det inte alls gick. Eftersom namnet inte bärs av mina föräldrar gick det inte för sig...

Dum idé kanske, men kan man ha ett efternamn som förnamn? Låter inte troligt då det är ett sson-namn, men då får jag iallafall behålla det på något vis.
Senast redigerad av da-biatch 2014-03-26 kl. 20:02.
Citera
2014-03-26, 22:09
Medlem
SwedishMilks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av da-biatch
Fick precis tyvärr svaret att det inte alls gick. Eftersom namnet inte bärs av mina föräldrar gick det inte för sig...

Dum idé kanske, men kan man ha ett efternamn som förnamn? Låter inte troligt då det är ett sson-namn, men då får jag iallafall behålla det på något vis.
Får vet jag inte men för min del blev det så i alla fall. Jag fick min fars förnamn som efternamn när jag föddes men någon gång under högstadiet blev jag tvungen att byta till hans efternamn (orsaken vet jag inte) men det ursprungliga efternamnet har hängt med sedan dess, registrerat som ett mellannamn. Ser man det på pränt ser det ut som om jag har ett mellannamn och två efternamn när det i själva verket är tvärtom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in