Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-10-28, 14:59
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Att det är idiotiskt att ha nästan 70 % i en enda aktie. Jag kan möjligen förstå det om man är insider och jobbar i högsta ledningen med full insyn och möjlighet att påverka vad som händer i bolaget. Men inte ens då kan man påverka externa faktorer, vad konkurrenter gör etc. Som utomstående är det enbart dumt.

Alldeles i synnerhet är det idiotiskt att ha majoriteten av sina tillgångar i en bankaktie, en sektor som ständigt är utsatt för politisk risk med införande av nya skatter och regleringar som begränsar vinsterna. Och är det inte politikerna som sabbar förutsättningarna för bankerna så är de bra på att återkommande själva fucka upp genom t.ex. penningtvätthärvor eller låna ut för mycket pengar till någon viss sektor som sen går åt helvete (fastighetsbolag etc.). Finns dessutom ingen vidare tillväxt att hämta i svenska banker och de är extremt beroende av makro (räntenivåer etc.) och har begränsad möjlighet att själva påverka sin utveckling.

Och råvarucert med häv... Har du någon som helst aning om vad som påverkar kakaopriset eller varför priset skulle vända upp igen? Kakaopriset toppade alltså på rekordnivåer tidigare i år och har sen fallit tillbaka men befinner sig fortfarande på historiskt väldigt höga nivåer. Cert med häv är avsett för kortsiktig spekulation, håller man dem länge kan urholkningseffekten göra att man går back även om värdet på den underliggande tillgången går upp. Inget som är avsett att hållas i "år" som du verkar tänkt göra. Iofs har du väl aldrig hållt en tillgång så länge som ett år så den risken är kanske försumbar...

Förhoppningsvis går det dåligt för dig här så du bara förlorar lite pengar och inte tror att lite nybörjartur ska göra dig rik snabbt så du stoppar in allt du äger och har nästa gång...

ja folk brukar säga sådär. banken skapar värde till mig genom avkastning som jag köper mer aktier för. Jag har mina mål för 2025. Så småningom kommer procenten att bli mer jämförlig men eftersom jsg är i uppbyggnadsfasen av min portfölj så vill jag större avkastning. om några år så ser förmodligen portföljen mer "normal" ut.

ja du, kakaon ligger på blått nu, kul att testa tycker jag. Den är knappast långsiktig utan få se hur stor vinsten blir innan jag säljer den.

handelsbanken hade förövrigt en väldigt fin rapport senast som gjorde att aktierna steg bra. Jag tror på banker generellt, oavsett vad olyckskorpar säger. Skulle kunna tänka mig att köpa fler utländska banker så som ålandsbanken eller danske bank med men vill ha fler branscher när jag köper in fler bolag.

jag ser tiden an med tillförsikt vad gäller min portfölj.
Citera
2024-10-28, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther
ja folk brukar säga sådär. banken skapar värde till mig genom avkastning som jag köper mer aktier för. Jag har mina mål för 2025. Så småningom kommer procenten att bli mer jämförlig men eftersom jsg är i uppbyggnadsfasen av min portfölj så vill jag större avkastning. om några år så ser förmodligen portföljen mer "normal" ut.

ja du, kakaon ligger på blått nu, kul att testa tycker jag. Den är knappast långsiktig utan få se hur stor vinsten blir innan jag säljer den.

handelsbanken hade förövrigt en väldigt fin rapport senast som gjorde att aktierna steg bra. Jag tror på banker generellt, oavsett vad olyckskorpar säger. Skulle kunna tänka mig att köpa fler utländska banker så som ålandsbanken eller danske bank med men vill ha fler branscher när jag köper in fler bolag.

jag ser tiden an med tillförsikt vad gäller min portfölj.

i Handelsbanken A:s fall så prisade marknaden in utdelningen, den kommer efter utdelningen i vår att åter ramla ner runt 100 kr (P/B ca 1.0).

i bredda drag så är bank och fastigheter (traditionellt sett) dåliga om man är i "get rich"- fasen.

Tech och småbolag är det man ska satsa på om man har lång sparhorisont(+25 år)

Exempel på en sundare fördelning

Länsförsäkringar Global Index 80%

Handelsbanken A 3%
Nordea 3%
Procter & Gamble 3%
Coca-Cola 4%
Altria Group 4%
VanEck Crypto and blockchain inventors 3%
Citera
2024-10-28, 18:53
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlexTheRed
i Handelsbanken A:s fall så prisade marknaden in utdelningen, den kommer efter utdelningen i vår att åter ramla ner runt 100 kr (P/B ca 1.0).

i bredda drag så är bank och fastigheter (traditionellt sett) dåliga om man är i "get rich"- fasen.

Tech och småbolag är det man ska satsa på om man har lång sparhorisont(+25 år)

Exempel på en sundare fördelning

Länsförsäkringar Global Index 80%

Handelsbanken A 3%
Nordea 3%
Procter & Gamble 3%
Coca-Cola 4%
Altria Group 4%
VanEck Crypto and blockchain inventors 3%

Wow 100kr aktie?!!! Jag e rik!

Tvivlar på att de ger så mycket, snarare runt 5-10 kr per aktie men det blir en fin summa helt klart.

Haha nä jag siktar på att leva på utdelningarna. Borde kunna det om tio år hoppas jag
Citera
2024-10-28, 18:56
Medlem
Nuvarande portfölj:

30% Länsförsäkringar Global Index
30% Handelsbanken A
15% Volvo B
9% PLUS Allabolag Sverige Index
8% Avanza Emerging Markets
8% Pengar

Handelsbanken har hängt med mig länge, återinvesterade utdelningar gör att den börjar krypa upp i procent av portföljen.

Funderar på att skjuta in lite mer pengar och kanske allokera om lite. Skulle vilja ha lite utländska aktier, behöver inte vara några stora summor. Vill in på lite fler marknader. Även kanske exponera mig mot lite fler branscher genom fler aktier.

Tankar och tips?
Citera
2024-10-28, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther
Wow 100kr aktie?!!! Jag e rik!

Tvivlar på att de ger så mycket, snarare runt 5-10 kr per aktie men det blir en fin summa helt klart.

Haha nä jag siktar på att leva på utdelningarna. Borde kunna det om tio år hoppas jag

Aktiekursen landar på ca 100 kr, utdelning på ca 12 kr
Citera
2024-10-28, 19:21
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlexTheRed
Aktiekursen landar på ca 100 kr, utdelning på ca 12 kr

Det blir grymt bra.
Citera
2024-10-28, 21:46
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av staschen
Nuvarande portfölj:

30% Länsförsäkringar Global Index
30% Handelsbanken A
15% Volvo B
9% PLUS Allabolag Sverige Index
8% Avanza Emerging Markets
8% Pengar

Handelsbanken har hängt med mig länge, återinvesterade utdelningar gör att den börjar krypa upp i procent av portföljen.

Funderar på att skjuta in lite mer pengar och kanske allokera om lite. Skulle vilja ha lite utländska aktier, behöver inte vara några stora summor. Vill in på lite fler marknader. Även kanske exponera mig mot lite fler branscher genom fler aktier.

Tankar och tips?

Tycker det ser fint ut. Tycker inte du behöver oroa dig för handelsbanken, det är en billig aktie med bra utdelning men med ett stabilt bolag. Skulle inte bry mig om olyckskorparna här.

är själv lite sugen på avanza emering markets (fast den globala indexfonden slår ju den...)

coca cola eller pandora kanske kan vara intressanta utländska aktier?
Citera
2024-10-31, 19:52
Medlem
ingetbranicks avatar
Det här är galet. Folk säljer vinnare och shoppar loss i hopplösa Kinnevik och Volvo Cars som om det inte fanns nån morgondag för att de tror att snart vänder det/nu kan de inte sjunka mer.

Citat:
Småspararna säljer kurstarka aktier och köper på sig rapportförlorare, visar handelsstatistik från Avanza och Nordnet. En av Stockholmsbörsens jättar [Ericsson, min anm.] var på sin rapportdag den mest sålda aktien av alla nordiska bolag på Nordnets plattform.

https://www.privataaffarer.se/placer...rdiska-aktier/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in