2014-10-23, 00:14
Medlem
Laszlo Kovacss avatar
- Avanza Zero eller SPP Aktiefond Sverige
- SPP Aktiefond USA
- SPP Aktiefond Europa eller AMF Aktiefond Europa

Enkelt, god spridning över de stabilaste marknaderna samt låga priser. Kombinera med Spiltan Räntefond Sverige om du vill ha lägre risk. Atlant Stability brukar vara ett annat populärt val för de som vill sänka risken i portföljen.

Här har du en bra bas att utgå ifrån. Sen kan du även ha fonder som den där indienfonden för göra det hela roligare.
Citera
2014-10-23, 00:43
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Tja, det är väl hugget som stucket. Varför inte Nordnets superfonder eller du orkar inte byta till Nordnet bara? Det är ett fullt giltigt argument, jag orkar inte heller.

Ja för småsparare gör väl inte några procent dom senaste 5 åren någon större skillnad.

Men det skulle ju liksom aldrig falla mig att börja köpa zero istället om inte spp fonden helt plötsligt skulle börja prestera sämre än den bara för att skillnaden inte är så stor.

Vet inte mycket om nordnets fonder.
Citera
2014-10-23, 00:48
Medlem
Citat:
Som exempel?

Har inget exempel på rak arm men de finns. Och eftersom avgiften är inräknad i avkastningen så är avkastningen det viktigaste. Användaren jag citerade skrev att en låg avgift var viktigare än avkastningen vilket såklart inte stämmer.
Citera
2014-10-23, 01:08
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Har inget exempel på rak arm men de finns. Och eftersom avgiften är inräknad i avkastningen så är avkastningen det viktigaste. Användaren jag citerade skrev att en låg avgift var viktigare än avkastningen vilket såklart inte stämmer.
Givetvis är avkastningen viktigare än nånting annat.

Frågan är hur man maximerar framtida avkastning.
Citera
2014-10-23, 01:12
Medlem
Bbobis avatar
Citat:

Öppna fondlista, sortera på avgift, köp 20% i dom fem som kommer överst i lista, profit.
Citera
2014-10-23, 01:20
Medlem
Citat:
Givetvis är avkastningen viktigare än nånting annat.

Frågan är hur man maximerar framtida avkastning.

Fetmarkerat: Och det var det enda jag ville få sagt med mitt tidigare inlägg.

Som jag ser det finns det två vägar att gå, antingen köpa indexfond med ingen eller låg avgift, alternativt hitta någon som historiskt överavkastat mot sitt index under en längre tid (och har kvar samma förvaltare) och förlita sig på att förvaltaren även i framtiden kommer vara så skicklig att han eller hon kommer slå index.

Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Öppna fondlista, sortera på avgift, köp 20% i dom fem som kommer överst i lista, profit.

Vad menar du?
Citera
2014-10-23, 01:24
Medlem
Bbobis avatar
Citat:

Vad menar du?

Det var ett skämt angående att bara titta efter lägsta avgift.

Då skulle man lika gärna kunna investera så.
Citera
2014-10-23, 01:33
Medlem
Citat:
Det var ett skämt angående att bara titta efter lägsta avgift.

Då skulle man lika gärna kunna investera så.

Ah, då hänger jag med!
Citera
2014-10-23, 11:47
Medlem
Balaklava-RUs avatar
Citat:
Min börsportfölj är enkel och trygg, den har gett en enorm värdetillväxt under min innehavstid. I huvudsak återinvesterar jag aktieutdelningarna. Ni skulle inte tro mig om jag sa värdet i dag men det är många, många miljoner.

Principen är att leta ut kvalitetsbolag och att bara behålla dom, att akta sig för udda små bolag. Jag är övertygad det är köpetillfälle nu. Min portfölj består till hälften av Investor och Industrivärden, till nästan hälften av fastighetsbolag i högsta divisionen Fabege, Castellum och Wallenstam, slutligen har jag en mindre post Swedbank den köptes jättebilligt när det var finanskris.

Här min syn på börsen från annan tråd häromdagen:

Citat:
Det är köpetilfälle nu, man kan aldrig veta vad som sker på mycket kort sikt, men börsen är billig relaterat till omgivande investeringsmöjligheter.

Fastighetsbolagen står inför stora uppvärderingar av fastighetsinnehaven nu till årsskiftet, priserna på bra hyreshus har formligen gått i skyn under året, men värderarna tittar på gammal statistik så det har ännu ej slagit igenom. Hyrorna för kontor, affärer lager m.m. har stigit rejält i år det ger bättre siffror till årsskiftet. Och inte minst har låneräntorna sjunkit rejält vilket minskar bolagens utgifter.

Mina favoriter är Fabege som har de bästa husen på bra lägen i Stockholm, Castellum ett försiktigt kvalitetsbolag med hus på olika större orter och Wallenstam ett riktigt spännande bolag med en blandning av kvalitetshus och kraftig expansion i de största städerna. Rejäl värdetillväxt och hög aktieutdelning väntar, men passa dig för små sk-tbolag på smålistor dom har ofta dåliga hus och tvivelaktig kompetens.

Citat:
Vi står inför en lång period med låg eller obefintlig inflation, det är de allra flesta experter eniga om i dag. Oljepriset förblir ganska lågt under lång tid, skifferolja m.m. Ekonomin i Europa USA tar sig sakta men säkert. Ekonomin i Ryssland Afrika och de flesta BRICK-länderna har problem. Att få hygglig ränta med säkerhet är omöjligt i dag, statsobligationer 0% och de pref-aktier med höga räntor o.d. som vissa spekulativa bolag ger ut är mycket riskfyllt och leder nog till förluster.

Slutsats köp kvalitetsaktier som ger hög och stabil direktavkastning. Sälj fonder i diverse BRICK-länder och sälj räntefonder, riskerna är större än mäklarna låtsas om. Köp stabila stora svenska företag med hög direktavkastning, jämfört med räntan (inflationen) är ca. 4% i direktavkastning mycket bra. Vill du ha en spridd portfölj med liten risk köp aktier direkt i de stora investmentbolagen, mina favoriter är Investor och Industrivärden. Du får del i Sveriges bästa företag med en rejäl rabatt på substansen.

Jag har själv tjänat riktigt stora pengar genom att köpa svenska bra aktier på large-cap och bara behålla dom, följ aldrig med flocken och låt dig inte luras att sälja när man ropar på vargen.
Jag vet inte om det är meningsfullt att fortsätta delge min info, men helt kort några fakta bakom min börsportfölj:

Först Investor och Industrivärlden, om kursökning och utdelning är i snitt 15% per år ökar kapitalet 16 gånger på 20 år (100.000 kr blir 1.600.000 kr), är snittet 12% blir kapitalet 10 gånger. Investor har de senaste 20 åren gett 12 gånger (alltså 100.000 kr har blivit 1.200.000 kr) , Industrivärlden ungefär detsamma. I dag är rabatten på Investors kurs räknat på dagskursen mot substansen (slaktvärdet) ca 30%, något mindre rabatt på Industrivärlden. I princip köper man en fond med de bästa Svenska bolagen till rabatt och utan fondavgift.

Sedan fastighetsbolagen, min bästa affär var Wallenstam i början på 2000-talet till kurs 3:-/aktie i dag över 100:-/aktie, Castellum har under samma tid gått från 20 kr till ca 110 kr och Fabege har på bara fem år ökat från 25 till 90 kr. Jag har hela tiden återinvesterat större delen av aktieutdelningen och fått en ränta pä ränta effekt. Swedbank köpte jag när dom var uträknade efter finanskrisen.

Jag har helt rätt köpt aktier under många år, men tålamod och logik ger på sikt enorma värdeökningar. Vad som är otäckt är riskerna, ett sätt att minimera dom är att hålla sig till stora stabila bolag. Lär gärna mina förslag ovan det bör vidga bilden av börsens möjligheter och faror.

Slutligen ett förtydligande, fastighetsbolagen har lite eller inget med bostadsrättspriserna att göra, det är tveklöst så att bostadsrättspriserna i dag är en uppblåst bubbla som bommer att brista men det kan ev. dröja länge, ränteläget styr i hög grad. Fastighetsbolagen är i dag mycket spännande, låt mig gissa + 20% på högst ett halvår.
Citera
2014-10-23, 12:22
Medlem
Ska man gå in med klumpsumma direkt eller i kanske tre omgångar i Avanza Zero?
Senast redigerad av CaptainBlue 2014-10-23 kl. 12:48.
Citera
2014-10-23, 18:05
Medlem
Citat:
Själv köper jag spp aktiefond Sverige.

Indexnära fond med 0,2 i avgift som ligger i 60-80 bolag och som gett mer klirr i kassan än zero hade gjort.
Hmm, vad jag ser presterar AZ och SPP Aktiefond Sverige nästan identiskt på t.e.x fem års sikt.

Jag har 70% AZ och 30% Spiltan Aktiefond Investmentbolag som "krydda".

Citat:
Som exempel?
Carnegie Corporate Bond?

Citat:
Ursprungligen postat av CaptainBlue
Ska man gå in med klumpsumma direkt eller i kanske tre omgångar i Avanza Zero?
Omgångar, månadsvis. Såvida du inte vill satsa allt på ett tärningskast!
Citera
2014-10-23, 18:40
Medlem
Nuvarande portfölj som nyligen gjorts om och är under uppbyggnad. Sparhorisont 5+ år.

Aktier:

Kungsleden
Kinnevik
Handelsbanken
Sandvik
Nobia
Mekonomen
Getinge
Fingerprint Cards (Mindre post som krydda, mest för att jag följt en längre tid)

Fonder:

Handelsbanken Amerika småbolag
Avanza zero

Åsikter och kommentarer? Vad borde jag ta in alternativt överväga varför jag tog in? Siktar på att ta in ca 15-17 aktier totalt och 3-4 fonder för att få bästa diversifiering. Kommer inte att ta in företag för sakens skull, utan när jag anser att det finns ett värde och långsiktig potential, samt företag jag förstår mig på verksamheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in