2016-04-10, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av njaexs
Ne, i och med att du troligtvis dör av att ha is i magen för länge. Kanske är en metafor du borde dra till aktiemarknaden också.

Haha ja vi får väl se!
Citera
2016-04-29, 18:08
Medlem
Tjena! Så här ser min portfölj ut, har tänkt att ha den långsiktigt.
Vad säger panelen?

Atlas Copco B
Castellum
Cherry
Ericsson B
H&M B
Hexatronic
IMINT
Investor
Kinnevik
Modern times group
NCC
Nordea
Norwegian air shuttle
Paynova
SJR in scandinavia B
Skanska
SKF
Starbucks
SONY
Tele2
Tesla motors
Unibet

Fonder:
Avanza Zero
Spiltan aktiefond

Orkar inte skriva fördelningen mellan dem, men har ca 5k på varje aktie och ca 60k i fonderna.
Vad tror ni?
Citera
2016-04-29, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iamtheone
Tjena! Så här ser min portfölj ut, har tänkt att ha den långsiktigt.
Vad säger panelen?

Atlas Copco B
Castellum
Cherry
Ericsson B
H&M B
Hexatronic
IMINT
Investor
Kinnevik
Modern times group
NCC
Nordea
Norwegian air shuttle
Paynova
SJR in scandinavia B
Skanska
SKF
Starbucks
SONY
Tele2
Tesla motors
Unibet

Fonder:
Avanza Zero
Spiltan aktiefond

Orkar inte skriva fördelningen mellan dem, men har ca 5k på varje aktie och ca 60k i fonderna.
Vad tror ni?

Finns det några argument bakom innehaven eller "känner" du bara att de har en bra framtiden framför sig? Med andra ord, finns det någon bra anledning till varför du äger just dessa bolag?
Citera
2016-04-30, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liketed
Finns det några argument bakom innehaven eller "känner" du bara att de har en bra framtiden framför sig? Med andra ord, finns det någon bra anledning till varför du äger just dessa bolag?

Nja, har gått på dels vettiga utdelningsaktier (såsom skanska, Castellum, etc) och dels på företag som håller på att expandera ytterligare (H&M, Starbucks, MTG). Sen har jag några lite mindre företag som jag tror kommer explodera om några år (imint, paynova).
Några köpte jag för att ingångskostnaden var låg när jag gick in (ericsson, nordea, etc)
Men såklart jag har gått mycket på magkänsla... Sony till exempel, där är framtiden lite ovis, men PS4 har ju gått bra.
2016 har ju hittills inte varit något vidare bra börs-år, men man hoppas ju att H2 blir bättre.
Har du en portfölj, hur ser den ut?
Citera
2016-04-30, 12:16
Medlem
latsedres avatar
Denna portfölj är tänkt över en längre horisont. Kom gärna med synpunkter!

Axfood AB, 20%
Skanska B, 20%
Tesla, 15%
Fastighets Balder 15%
Securitas AB 10%
Assa Abloy 10%
H&M B 15%

Är lite kluven över Skanska, funderar på om jag ska byta ut mot JM.

/Stefan
Senast redigerad av latsedre 2016-04-30 kl. 12:19.
Citera
2016-05-03, 15:36
Medlem
Såhär ser min portfölj ut för tillfället:

Akelius pref
Atlas copco B
Beijer alma B
Coor service management
Haldex
Handelsbanken A
Heimstaden pref
Hennes & Mauritz B
Ica
Industrivärden C
Investor A
K2A pref
Kinnevik
Klövern pref
Nilörngruppen B
Nordea
Ratos B
Tele2 B
Telia
Volati pref

Totalt 20st bolag. Jag har 5st olika preffar och vardera preff står för 10% av portföljens värde. Alltså 50% preffar och 50% "vanliga" aktier. Helst hade jag haft mindre andel preffar men eftersom jag upplever börsen som lite osäker just nu så har jag fördelat innehaven på detta vis för att skydda mig mot börsnedgångar eftersom preffarna isåfall bör sjunka mindre.

Jag tillför pengar varje månad och målet är att så småningom kunna leva på utdelningarna. Tankar och tips mottages gärna! Något ni anser att jag bör öka/minska i? Något bolag som bör tas bort eller något som bör läggas till?

Tack!
Citera
2016-05-03, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iamtheone
Nja, har gått på dels vettiga utdelningsaktier (såsom skanska, Castellum, etc) och dels på företag som håller på att expandera ytterligare (H&M, Starbucks, MTG). Sen har jag några lite mindre företag som jag tror kommer explodera om några år (imint, paynova).
Några köpte jag för att ingångskostnaden var låg när jag gick in (ericsson, nordea, etc)
Men såklart jag har gått mycket på magkänsla... Sony till exempel, där är framtiden lite ovis, men PS4 har ju gått bra.
2016 har ju hittills inte varit något vidare bra börs-år, men man hoppas ju att H2 blir bättre.
Har du en portfölj, hur ser den ut?

Jorå, men där är en del kvant och magic formula så den är rätt så stor. Men även ett par större innehav.
Magkänsla är någonting som med stor sannolikhet lär sänka din avkastning. Människor hopas till samma typ av aktier ofta => Högre multiplar => Lägre avkastning.
Visst, magkänsla finns alltid med vid en investering men sätt upp lite krav. Tex att alltid handlar under en viss P/E, skuldsättning, EV/EBIT. Lägre multiplar => Ökad avkastning, generellt sätt. De bästa strategierna kapar helt och hållet bort magkänslan. Magic formula, net-nets tex
Citera
2016-05-03, 22:45
Medlem
Articuno7s avatar
Tjena! Tankar kring denna portföljen?

HM B
Investor B
NCC B
Lundbergsföretagen B
Securitas B
Svolder B
Handelsbanken A
Latour B
Starbucks
Orkla
Citera
2016-05-07, 09:58
Medlem
joxxes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Articuno7
Tjena! Tankar kring denna portföljen?

HM B
Investor B
NCC B
Lundbergsföretagen B
Securitas B
Svolder B
Handelsbanken A
Latour B
Starbucks
Orkla
Ser fin ut, vad har du för tidshorisont på portföljen?

Funderar på en telekomaktie till min långa portfölj. Har en liten mängd teliaaktier jist nu. Aktien är rätt billig och ger bra utdelning även om de planerar att dela ut endast 2kr i framtiden. Dock ser ju tillväxten för telia inte så ljus ut. Förslag på telekomaktier med bättre framtid mottages gärna.
Citera
2016-05-07, 16:59
Medlem
Articuno7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joxxe
Ser fin ut, vad har du för tidshorisont på portföljen?

Funderar på en telekomaktie till min långa portfölj. Har en liten mängd teliaaktier jist nu. Aktien är rätt billig och ger bra utdelning även om de planerar att dela ut endast 2kr i framtiden. Dock ser ju tillväxten för telia inte så ljus ut. Förslag på telekomaktier med bättre framtid mottages gärna.
Minst 10 år. Har inte köpt in mig helt klart i alla bolag ännu då jag tycker vissa är lite dyra för tillfället. Har faktiskt en liten post i Telia i dagsläget också, men jag ser inte den som ett alternativ till den långsiktiga portföljen. Är lite rädd att vara för exponerad mot den svenska marknaden (att portföljen påverkas mycket av OMX index trots att många aktier säljer internationellt). Hur ser ni på detta?

För att besvara din fråga så kanske Tele2 eller Bahnhof är intressanta?
Citera
2016-05-07, 17:17
Medlem
Hennes & Mauritz
ICA Gruppen
Balder B
Activision Blizzard
Intrum Justitia
Boliden

Funderar på något investmentbolag, förslagsvis Latour eller Svolder, men de känns dyra just nu.
Citera
2016-05-07, 17:53
Medlem
joxxes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Articuno7
Minst 10 år. Har inte köpt in mig helt klart i alla bolag ännu då jag tycker vissa är lite dyra för tillfället. Har faktiskt en liten post i Telia i dagsläget också, men jag ser inte den som ett alternativ till den långsiktiga portföljen. Är lite rädd att vara för exponerad mot den svenska marknaden (att portföljen påverkas mycket av OMX index trots att många aktier säljer internationellt). Hur ser ni på detta?

För att besvara din fråga så kanske Tele2 eller Bahnhof är intressanta?

Kan rekommendera lite JnJ, realty income och hcp inc om du vill exponera dig mot usa. Bra utdelningsaktier. Dollarn är dessutom ganska billig nu.
Ska kolla upp tele2 lite mer, men spontant känns det sådär. Fast så känns hela telekommarknaden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in