2016-07-12, 10:14
Medlem
AquaRegias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sedative
Hej!

Är det här en bra fondportfölj för en nybörjare som ska spara varje månad i 25- 30 år

DNB Global indeks - förvaltningsavgift 0,30 %
Spiltan Aktiefond Investmentbolag - förvaltningsavgift 0,20%
SPP Aktiefond USA - förvaltningsavgift 0,20%
Swedbank Robur Access Asien - förvaltningsavgift 0,20%

AMF räntefond Lång - förvaltningsavgift 0,10%
Swedbank Robur Penningmarknadsfond - förvaltningsavgift 0,00%

Vad tycker ni? Något jag ska ändra på? lite mycket USA?

Med tanke på den långa sparhorisonten så bör du skippa alla sorters räntefonder.
Citera
2016-07-12, 12:49
Medlem
Sedatives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AquaRegia
Med tanke på den långa sparhorisonten så bör du skippa alla sorters räntefonder.

Okej! Tack för tipset!

Räntefonderna har jag som "krockkudde" (enligt en blogg som jag läser..) om börserna skulle rasa.

Men det kanske är bättre att använda dom pengarna för att köpa en ny fond eller kanske enskilda aktier istället?
Citera
2016-07-12, 14:13
Medlem
AquaRegias avatar
Citat:
Räntefonderna har jag som "krockkudde" (enligt en blogg som jag läser..) om börserna skulle rasa.

Även om börsen skulle rasa 50% under de kommande 5 åren så gör det ju dig ingenting, för då har du fortfarande 20-25 år kvar att spara. Någon eventuell "krockkudde" är inte aktuell förrän när tiden då du ska plocka ut pengarna börjar närma sig.
Citera
2016-07-12, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sheldor4599
Avgiften är ingen jättestor grej för mig. Det är mindre än vad du hade betalat om du hade köpt aktierna direkt med mini courtage, vilket jag antar är alternativet om du ska månadsspara.

De två största innehaven (Investor och Industrivärden) utgör mer än 50 procent av fonden. Det ena får du redan via Avanza Zero, och båda består dessutom till stor del av andra bolag du redan är exponerad mot.

Jag tycker man hamnar för tungt i vissa bolag om man använder din fördelning.

Investmentbolagsfonden har säkert en plats i en långsiktig fondportfölj, men jag hade nog dragit ner på exponeringen lite.

Jag läser det du skriver. Vad hade du föreslagit istället, om du minskat på investmentsbolagfonden?
Citera
2016-07-12, 16:29
Medlem
Sedatives avatar
Citat:
Även om börsen skulle rasa 50% under de kommande 5 åren så gör det ju dig ingenting, för då har du fortfarande 20-25 år kvar att spara. Någon eventuell "krockkudde" är inte aktuell förrän när tiden då du ska plocka ut pengarna börjar närma sig.

Tack för svaret!

Tycker du att det är en bra idé att ha kvar mina fonder som jag sparar i varje månad, ta bort räntefonderna och lägger dom pengarna på ett nytt konto som jag väljer några enskilda aktier i?
Citera
2016-07-12, 16:59
Medlem
AquaRegias avatar
Citat:
Tack för svaret!

Tycker du att det är en bra idé att ha kvar mina fonder som jag sparar i varje månad, ta bort räntefonderna och lägger dom pengarna på ett nytt konto som jag väljer några enskilda aktier i?

Mjo, men varför inte på samma konto?
Citera
2016-07-12, 17:13
Medlem
Sedatives avatar
Citat:
Mjo, men varför inte på samma konto?

samma konto då ,jag är ny på det här
Citera
2016-07-12, 19:08
Medlem
sheldor4599s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaaDingDong
Jag läser det du skriver. Vad hade du föreslagit istället, om du minskat på investmentsbolagfonden?
Eftersom det är på så lång sikt hade jag nog letat efter en fond som riktar in sig på tillväxtmarknader.

Om du väljer någon lite mer riskfylld fonder tycker jag du ska försöka titta till dem några gånger per år och vara beredd att ändra allokeringen. Vilket i och för sig gäller även om du väljer att satsa på den portföljen du har nu.
Citera
2016-07-13, 20:30
Medlem
sibbanns avatar
Har suttit på fonder länge men nu har jag skapat en aktieportfölj:

Swedbank Räntefond Flexibel 42%
Swedbank Bas Mix 18%
Nordea Alfa 9%
Novo Nordisk 16%
General Dynamics Corp 8%
Betsson 5%
HIQ International 1%
Xtranet Gruppen Sthlm 1%

Min tanke är att lägga in mer i aktieportföljen och flytta över mer från fonderna när jag blivit mer kunnig.
Synpunkter, tips, råd?
Citera
2016-07-13, 21:41
Medlem
sibbanns avatar
Kan tillägga att jag köpte Betsson efter störtdykningen
Citera
2016-07-14, 08:29
Medlem
AquaRegias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sibbann
Har suttit på fonder länge men nu har jag skapat en aktieportfölj:

Swedbank Räntefond Flexibel 42%
Swedbank Bas Mix 18%
Nordea Alfa 9%
Novo Nordisk 16%
General Dynamics Corp 8%
Betsson 5%
HIQ International 1%
Xtranet Gruppen Sthlm 1%

Min tanke är att lägga in mer i aktieportföljen och flytta över mer från fonderna när jag blivit mer kunnig.
Synpunkter, tips, råd?

Slutade läsa efter första raden. En räntefond med 0.6% i förvaltningsavgift??? Att lägga allt i en valfri gratis indexfond skulle vara mycket bättre. Förutsatt att din sparhorisont är längre än typ 2 veckor.
Citera
2016-07-21, 19:07
Medlem
farmias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Några reflektioner och frågor...

1. Väldigt överviktat mot dataspel. Tankar kring det?

2. Vilket p/e kan du tänkas ha på hela portföljen? Activision känner jag inte till värderingen på, men varken Paradox, HM, Avanza eller ICA ligger ju speciellt lågt.

3. Vad är placeringshorisonten i Ericsson? Haft den hur länge, och vilket GAV?

1. Det var väl inte med mening att det skulle bli så stor viktning. Jag var med på introduktionen utav Paradox och bestämde mig i efterhand för att sitta lång på andelarna. Det har inte hjälpt heller att de ökat så pass mycket.

2. Portföljens P/E-tal är 20,2.

3. Gav i Ericsson: 65,1. Horisont? De ska ut. Andra aktier som skall ut är: JM, Kambi, Nordnet, SKF, Volvo och ev. ÅF.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in