Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-07-19, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Dra ned typ 55 % på SBB och köp Investor istället så är du hemma!

Är mer än +40% på SBB och varit högre och fick utdelning nyligen så ser ingen anledning att sälja SBB, speciellt eftersom den kommer bli värd mer.

Hade inte fått samma +% på Investor om jag köpt samtidigt som SBB, dessutom är jag inte en lat människa som låter andra folk göra jobbet åt mig.
Citera
2024-07-19, 20:46
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Major.Armstrong
Kom och tänka på det var ett tag sen man skrev här så dags uppdatera min portfölj här.

ABB 0,48%
Axfood 0,24%
Billerud 0,53%
Boliden 1,59%
Chipotle 0,48%
Cibus 16,67%
Novo Nordisk 0,048%
Nvidia 1,15%
Saab 0,48%
SBB 59,54%
Scandinavian Astor Group 17,01%
Volvo B 1,73%

= 99,948%

Har just nu 12 aktier vilket jag tycker är för mycket, kommer med tiden att sänka ner det till 10 aktier.

Har bara lite kvar i Billerud och kommer mest troligast att sälja det för eller senare, sen kommer jag hålla mig på 11 aktier för ett tag medans jag fyller på och sen till slut kommer 1 till att åka.

Dock har jag också 3 fonder, 1 Fond är Swedbank Robur Technology A och sen 2 Indiska Fonder jag ej kommer ge namnet på.

Förstår bara inte varför du har skräp som Novo Nordisk, Nvidia, ABB och Volvo när du kunde ha 100 procent SBB.

Om du ändå vill diversifiera innehavet en aning finns ju alltid Flashbacks egen öresaktiefond att hämta inspiration ur.

(FB) Satsa 1000 kr på Flashbacks egen öresaktiefond!
Citera
2024-07-19, 21:10
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrevePlasma
Jag håller både med och inte.
Det är få små bolag som blir stora. Det är sant. Däremot finns det många stabila mindre bolag. Bulten till exempel. Corem var det och fortsätter förhoppningsvis att vara det men fastigheter har inte haft det lätt på senare tid. Få se om och hur Corem kommer ut på andra sidan. Uppsidan är stor. Förlusterna det här året har varit mer blygsamma och skuldsättningen minskar, så det går åt rätt håll.

Det finns också stora bolag på dekis, som råkar ut för ändrade tider o.s.v. så det är verkligen ingen garanti. SBB var också en stor kassako en gång och se hur det gick. Det gäller att försöka se nyktert på varje bolag du undersöker men alla rätt kommer du ändå aldrig att ha. Den som påstår det ljuger. Risken bland annat för att ha fel måste varje investerare ta i beaktande.

Jag vidhåller tidigare kommentarer, att hitta nya Microsoft känns omöjligt och de du har valt har ju nischat in sig väldigt specifikt. Svårt o tro att de någonsin kommer bli stora.

Absolut inget företag är 100% säkert men de stora stabila företagen med en ordentlig vinst på sina aktier är ändå relativt säkra. Varför köper du bara inte två tre fonder och har typ fem-sex starka bolag och går utdelning ifrån. Din taktik fungerar ju inte?
Citera
2024-07-19, 21:17
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Kom och tänka på det var ett tag sen man skrev här så dags uppdatera min portfölj här.

ABB 0,48%
Axfood 0,24%
Billerud 0,53%
Boliden 1,59%
Chipotle 0,48%
Cibus 16,67%
Novo Nordisk 0,048%
Nvidia 1,15%
Saab 0,48%
SBB 59,54%
Scandinavian Astor Group 17,01%
Volvo B 1,73%

= 99,948%

Har just nu 12 aktier vilket jag tycker är för mycket, kommer med tiden att sänka ner det till 10 aktier.

Har bara lite kvar i Billerud och kommer mest troligast att sälja det för eller senare, sen kommer jag hålla mig på 11 aktier för ett tag medans jag fyller på och sen till slut kommer 1 till att åka.

Dock har jag också 3 fonder, 1 Fond är Swedbank Robur Technology A och sen 2 Indiska Fonder jag ej kommer ge namnet på.

Håller med om din " taktik" att bygga upp dina nuvarande innehav istället för att göra en truefighter och ha 10 000 olika bolag med en aktie i. Du har en riktigt bra fond i Swedbank med o Volvo är alltid bra. Nvida är ok med men den har du ju redan i Swedbank fonden tror jag. Sen är väl Boliden ok men resten är väl lite hästskit förutom Saab. Alla dina tre största innehav är ju sämre än sämst. Sorry majoren men du vill väl ändå tjäna pengar? Annars köp SAS

Med kärlek
Citera
2024-07-19, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther
Håller med om din " taktik" att bygga upp dina nuvarande innehav istället för att göra en truefighter och ha 10 000 olika bolag med en aktie i. Du har en riktigt bra fond i Swedbank med o Volvo är alltid bra. Nvida är ok med men den har du ju redan i Swedbank fonden tror jag. Sen är väl Boliden ok men resten är väl lite hästskit förutom Saab. Alla dina tre största innehav är ju sämre än sämst. Sorry majoren men du vill väl ändå tjäna pengar? Annars köp SAS

Med kärlek

Cibus är mer än +50% och har gett mig en massa i utdelning.

SBB är mer än +40% och har gett mig en massa i utdelning.

Scandinavian Astor Group var en gång +70% för mig.

Så jag vet nog vad jag håller på med, med kärlek.
Citera
2024-07-19, 21:47
Medlem
Citat:

Med kärlek
Om ni ska hitta kärleken så skicka då privata PM mellan varandra. ❤️ Jag äger tusentals bolag men via fonder. Direkt bara ett 30 tal AB just nu.
Senast redigerad av Truefighter 2024-07-19 kl. 21:50.
Citera
2024-07-19, 21:53
Medlem
Citat:

Med kärlek
Du är så djävla lost! Men vill vara en old wise man! Vilket blir helt syntax error tyvärr!
Senast redigerad av Truefighter 2024-07-19 kl. 21:55.
Citera
2024-07-19, 22:44
Medlem
Citat:
Jag vidhåller tidigare kommentarer, att hitta nya Microsoft känns omöjligt och de du har valt har ju nischat in sig väldigt specifikt. Svårt o tro att de någonsin kommer bli stora.

Absolut inget företag är 100% säkert men de stora stabila företagen med en ordentlig vinst på sina aktier är ändå relativt säkra. Varför köper du bara inte två tre fonder och har typ fem-sex starka bolag och går utdelning ifrån. Din taktik fungerar ju inte?

Ok allt eftersom pengar kommer in på kontot, tar jag in stora stabila bolag. Om något av de mindre bolagen får dåliga nyheter, då säljer jag av dom och tar förlusten. Tänker att meningen med att lägga ut sin portfölj ändå är att ta intryck av andra och det i sin tur kan leda till att jag får både tänka om och göra om.

Ja visst har tanken varit att hitta någon guldkalv, men det bör jag nog vänta med. Det har varit givande med portföljvisningen. Att lära sig är inte alltid lätt.
Citera
2024-07-19, 22:51
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Cibus är mer än +50% och har gett mig en massa i utdelning.

SBB är mer än +40% och har gett mig en massa i utdelning.

Scandinavian Astor Group var en gång +70% för mig.

Så jag vet nog vad jag håller på med, med kärlek.

Jaja du ljuger ju mer än truefighter gör på sitt cv. Sbb har ju minskat i värde riktigt ordentligt men ändå påstår du att du gör vinst😄

Varför har du två värdelösa indienfonder gör, räcker det inte med en?

Sedan undrar jag hur det står till med matematikunskapen om du har aktier för 99% med sedan även tre fonder, består fonderna totalt för 1% av din portfölj?🤩

Borde du inte ha en global fond och teknikfonden och högst en Indienfond?

Med kärlek
Obi-wan panther
🥸
Citera
2024-07-19, 22:56
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrevePlasma
Ok allt eftersom pengar kommer in på kontot, tar jag in stora stabila bolag. Om något av de mindre bolagen får dåliga nyheter, då säljer jag av dom och tar förlusten. Tänker att meningen med att lägga ut sin portfölj ändå är att ta intryck av andra och det i sin tur kan leda till att jag får både tänka om och göra om.

Ja visst har tanken varit att hitta någon guldkalv, men det bör jag nog vänta med. Det har varit givande med portföljvisningen. Att lära sig är inte alltid lätt.

Ok ja det är kul o diskutera och jag har förändrat min portfölj efter kommentarer av andra. Jag har fortfarande samma taktik men ändrat en del i innehållet. Jag har t ex bara en teknikfond men efter kritik från dryga liberalmusen så har jag bestämt att även ha en global fond eller rättare sagt en blandfond för att minska riskerna något.

När jag börjar arbeta igen om två år så kommer jag nog satsa på fler aktier. T ex spara ihop 70 000kr och köpa 100 coca cola aktier i min kf portfölj.

Kul om du uppdaterar igen om något år.
Citera
2024-07-19, 23:56
Medlem
Citat:
Jaja du ljuger ju mer än truefighter gör på sitt cv. Sbb har ju minskat i värde riktigt ordentligt men ändå påstår du att du gör vinst😄

Sedan undrar jag hur det står till med matematikunskapen om du har aktier för 99% med sedan även tre fonder, består fonderna totalt för 1% av din portfölj?🤩

Med kärlek
Obi-wan panther
🥸

Självklart har jag gjort vinst på SBB eftersom jag köpte lågt.

Indien fonder är riktigt fina fonder, skaffade en andra fond för den hade en annan inriktning än min först indiska fond.

Tror jag har ej sett nån bra global fond hittills, dessutom är jag en person som köper med kirurgisk precision för få bra med vinst och då suger oftast en global fond för man får en massa skräp med.

Men visa mig några bra global fonder, ska bli intressant se vad du drar fram.

Nej fonderna består ej 1% av min portfölj, men har ej lust att visa hur stor del dom tar av min portfölj och fokuserar mer på aktier eftersom dom är aktiva medans fonder är passiva.
Citera
2024-07-20, 00:19
Medlem
Citat:

Med kärlek
Obi-wan panther
🥸

Satsa på Investor!
Senast redigerad av Truefighter 2024-07-20 kl. 01:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in