2011-12-01, 00:19
Bannlyst
Den där är bara skräp enligt mig, det känns dessutom märkligt att köpa en telecaster som första gitarr. Jag skulle köpt en squier* stratocaster istället, de är enklare att spela på för en nybörjare och känns överlag mer allround. För ca 2500:- får du en riktigt spelduglig gura

Gillar crate och peavey bäst när det gäller förstärkare. Går att hitta bra begagnade 15-30w för 500-1000kr.

Köp ett externt ljudkort eller en adapter till micingången så du kan spela in på datorn.

*Squier är fenders dotterbolag och gör bra elgitarrer till överkomliga priser.
Citera
2011-12-01, 00:21
Medlem
brainspaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboviking
Att underlocket sitter löst gör inget, så är det vanligt att man har det.
Är locken mjuka? Kan du böja kanterna på dem för hand?

Ja det kan man! Vad betyder det? En hihat ska väl låta "klickigt" när den är stängd?
Citera
2011-12-01, 00:30
Medlem
Zvis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rhododendron
Den där är bara skräp enligt mig, det känns dessutom märkligt att köpa en telecaster som första gitarr. Jag skulle köpt en squier* stratocaster istället, de är enklare att spela på för en nybörjare och känns överlag mer allround. För ca 2500:- får du en riktigt spelduglig gura

Gillar crate och peavey bäst när det gäller förstärkare. Går att hitta bra begagnade 15-30w för 500-1000kr.

Köp ett externt ljudkort eller en adapter till micingången så du kan spela in på datorn.

squier stratocaster är en mainstream gitarr, vill TS ha något eget bör han alltså inte satsa på en sådan. Såå mycket enklare att han kommer känna någon vidare skillnad finns heller inte.

Själv föredrar jag Marshall, där snackar vi ljud !! =)
Citera
2011-12-01, 00:32
Medlem
BrunoStengruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rhododendron

Jag har läst på massa om squier och vill helst köpa en sån, men nu ligger min budget på ca 1300 kr för både gitarr och förstärkare XD. därför vill jag bara ha något att leka med i ca ett halvår innan jag kanske köper en lite finare gitarr, jag har inga höga krav, anledningen till att jag vill ha en tele är att de är mycket snyggare och har ett härligare ljud, plus att The Boss spelar på en sån. Stratocaster känns inte rätt för mig bara. Nu hittade jag en fender harvard reverb 2 på blocket också för 500 spänn, kanske blir att jag slår till på gitarren nästa vecka då
Citera
2011-12-01, 00:44
Medlem
brainspaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrunoStengrus
Jag har läst på massa om squier och vill helst köpa en sån, men nu ligger min budget på ca 1300 kr för både gitarr och förstärkare XD. därför vill jag bara ha något att leka med i ca ett halvår innan jag kanske köper en lite finare gitarr, jag har inga höga krav, anledningen till att jag vill ha en tele är att de är mycket snyggare och har ett härligare ljud, plus att The Boss spelar på en sån. Stratocaster känns inte rätt för mig bara. Nu hittade jag en fender harvard reverb 2 på blocket också för 500 spänn, kanske blir att jag slår till på gitarren nästa vecka då

Om du som sagt vill ha en billig skitgitarr ska du definitivt köpa en såndär Harley Benton! Annars hade jag sparat mina pengar och köpt en beggad Fender Baja Telecaster på blocket eller vend.....brukar se dom för 3500 och uppåt typ!
Citera
2011-12-01, 00:47
Medlem
BrunoStengruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brainspace
Om du som sagt vill ha en billig skitgitarr ska du definitivt köpa en såndär Harley Benton! Annars hade jag sparat mina pengar och köpt en beggad Fender Baja Telecaster på blocket eller vend.....brukar se dom för 3500 och uppåt typ!

Anar jag lite sarkasm? billig skitgitarr XD, man kan väl säga att jag vill ha en elgitarr som är spelbar bara, brukar man inte säga att det är gitarristen och inte gitarren som står för ljudet tack för svaren i alla fall!
Citera
2011-12-01, 12:56
Medlem
brainspaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrunoStengrus
Anar jag lite sarkasm? billig skitgitarr XD, man kan väl säga att jag vill ha en elgitarr som är spelbar bara, brukar man inte säga att det är gitarristen och inte gitarren som står för ljudet tack för svaren i alla fall!

Jaha nej ingen sarkasm, du efterlyste en billig skitgitarr

https://www.flashback.org/sp34290394

och det är ju vad dom där Harley Benton är. Satsa på en Squier Classic vibe istället, dom är skitgrymma!
Citera
2011-12-01, 16:03
Medlem
bobovikings avatar
Citat:
Ja det kan man! Vad betyder det? En hihat ska väl låta "klickigt" när den är stängd?
Det betyder att det förmodligen är mer pappersmassa än metall i dina lock, om du förstår vad jag menar. Jo, det ska låta "klickigt", kort och ganska stumt.
Citera
2011-12-01, 18:55
Medlem
Min första gitarr!

Hej! Jag har bestämt mig för att köpa min första gitarr! En akustisk gitarr med förstärkare.

Innan jag drar iväg en beställning tänkte jag höra med någon kunnig här om detta som jag plockat ihop är OK. Är förstärkare tillräckligt kraftfull för att lira lite i vardagsrummet, behövs det köpas extra sladd till gitarren eller följer det med och fungerar stämmaren bra nog?

http://www.thomann.de/se/wishlist_4u_391fc5006dc6.html

Hur ser helheten ut, fungerar allting ihop utan komplikationer tror ni?

Ska bli riktigt kul att börja lira lite gura!
Citera
2011-12-01, 19:00
Medlem
BrunoStengruss avatar
Citat:
Jaha nej ingen sarkasm, du efterlyste en billig skitgitarr

https://www.flashback.org/sp34290394

och det är ju vad dom där Harley Benton är. Satsa på en Squier Classic vibe istället, dom är skitgrymma!

Bara den går att spela på, sen fick jag en väldigt tuff idé. Jag har turen att ha tillgång till en skolslöjdsal och har på så sätt alla möjliga träslag till mitt förfogande hel gratis. Idén är att bygga en egen kropp i ett fint träslag, helst furu, och då slippa den opålitliga plywooden samtidigt som jag får välja färg helt själv. Det skulle ju självklart bli någon variant av ''butterscotch blonde''. Fördelen med en sådan här billig gitarr är ju att man kan modifiera den efter tycke utan att behöva tänka efter alldeles för mycket, och vem vet, elgitarr kanske inte passar mig alls och då har jag ju inte slösat en förmögenhet på den. Fattig som man är så får man ta vad resurserna räcker till. Kanske blir det någon bygglogg av något slag sedan om jag drar igång byggprojektet.
Citera
2011-12-01, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Philosophic
Hej! Jag har bestämt mig för att köpa min första gitarr! En akustisk gitarr med förstärkare.

Innan jag drar iväg en beställning tänkte jag höra med någon kunnig här om detta som jag plockat ihop är OK. Är förstärkare tillräckligt kraftfull för att lira lite i vardagsrummet, behövs det köpas extra sladd till gitarren eller följer det med och fungerar stämmaren bra nog?

http://www.thomann.de/se/wishlist_4u_391fc5006dc6.html

Hur ser helheten ut, fungerar allting ihop utan komplikationer tror ni?

Ska bli riktigt kul att börja lira lite gura!

Det här kommer uppfylla dina krav med bravur!
Att det kommer räcka till i vardagsrummet är helt säkert. Förmodligen så bra så att grannarna också
får höra vad du spelar.. En akustisk gitarr är ganska volymstark som den är. Jag skulle skippat förstärkaren då det oftast bara behövs till elgitarr när man mest spelar hemma. Men har du råd och vill hetsa grannarna, så kör på!

Extra sladdar är alltid bra att ha. Jag såg inte om det följde med ngn sladd, så beställ en. Följer det med en så har du en i backup.

Stämmaren kanske inte är den bästa, men kommer fungera hur bra som helst de första åren.

Lycka till!
Citera
2011-12-01, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pingvinfest
Det här kommer uppfylla dina krav med bravur!
Att det kommer räcka till i vardagsrummet är helt säkert. Förmodligen så bra så att grannarna också
får höra vad du spelar.. En akustisk gitarr är ganska volymstark som den är. Jag skulle skippat förstärkaren då det oftast bara behövs till elgitarr när man mest spelar hemma. Men har du råd och vill hetsa grannarna, så kör på!

Extra sladdar är alltid bra att ha. Jag såg inte om det följde med ngn sladd, så beställ en. Följer det med en så har du en i backup.

Stämmaren kanske inte är den bästa, men kommer fungera hur bra som helst de första åren.

Lycka till!

Tack för snabbt svar!

Jag bor ute på landsbygden så grannarna kommer inte få höra så mycket av det jag spelar. :P

Det verkar som att det jag tänkte köpa inte behövdes ändras då.

Jag återkommer med en liten review när jag fått hem grejerna och spelat några ackord.

Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in