Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2009-06-20, 14:56
Medlem
Skaraborg2s avatar
Dagen innan Torsten Klasson skulle fylla 69 år i maj 1993 så rånmördades han.

Fyra (4) personer blev gripna, anhållna och häktade för mordet. Dessa var en då 47-årig man, en 38-årig man och en 56-årig kvinna. Alla mycket välkända sedan tidigare av polisen i Eksjö. Dessa tre (3) greps bara timmarna efter mordet. Den fjärde personen, en 19-årig kvinna, greps den 25 maj 1993.

Polisen var tidigt säkra på att det var 38-åringen som var mördaren. Han var känd för att alltid gå knivbeväpnad. Dessutom hade denne man suttit i fängelse i fyra (4) år för ett rått knivöverfall där offret avled.

Polisen hittade också en blodig kniv på den plats i Klassons stulna bil där 38-åringen satt.

Fallet var i stort sett "klappat och klart" men så kom obduktionsresultatet som en kalldusch.

Knivhuggen i offrets bröst var inte dödande. Klasson dog av trubbigt våld mot huvudet. Han blev alltså ihjälslagen.

Samtliga fyra misstänkta hävdade naturligtvis att de hade varit alltför berusade, för att minnas vad som hade hänt.

Fallet riskerade att bli ett nytt "Lindomefall".

Är det någon som känner till mera om detta rånmord? Blev det ett nytt "Lindomefall" eller blev någon/några dömda för detta rånmord 1993?
Citera
2011-05-24, 17:17
Medlem
Lizzy Whores avatar
Rånmord i Nässjö sent 1980-tal?

Är det någon som sitter på information angående denna incident som skedde omkring Nässjö, sent 80-tal tror jag?

Av det lilla jag har hört genom åren så var det ett gäng, tre eller fyra stycken, personer som liftade i vildmarken mellan Nässjö och Sävsjö. En äldre herre erbjöd sällskapet skjuts men då vände situationen helt och han blev istället övermannad och lades i bilens bagageutrymme. Sällskapet körde till Nässjö där de släppte av mannen på en parkeringsplats. Parkeringsplatsen tror jag är den som sedan Mc Donalds, Frasses, och i dag Steak House ligger bredvid.
Efter att de släppt av mannen så ska de med bilen ha kört ihjäl honom. Mer vet jag inte och har sökt en del utan resultat. Så nu undrar jag som sagt om det finns någon som besitter mer uppgifter om detta?
Citera
2011-05-24, 17:35
Medlem
Skaraborg2s avatar
Eksjö 1993?

Det kan inte vara rånmordet på 69-årige Torsten Klasson, Eksjö 1993?

Isf finns det en tråd om detta.
Citera
2011-05-24, 17:57
Medlem
Lizzy Whores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Det kan inte vara rånmordet på 69-årige Torsten Klasson, Eksjö 1993?

Isf finns det en tråd om detta.

Tack Skaraborg2 men tror inte det är samma. Är rätt så säker på att detta inträffade i Nässjö på redan nämnda parkeringsplats och mordvapnet så att säga var mannens egna bil. Bodde under en tid i samma "by" som en av gärningsmännen, fast detta var då långt efter mordet. Vi hade dock ingen närmare relation så det blev inte att man språkades om fallet men fick höra en del av släktingar, både om själva mordet och om just den gärningsmannen och hans bakgrund.

Jag är inte heller helt säker på ifall de liftade eller knackade på en bostad och frågade om hjälp, men är rätt säker på att det började i Ulvstorp, som är en liten by utanför samhället Bodafors. Som i sin tur ligger mellan Nässjö och Sävsjö.
Citera
2011-05-24, 19:46
Medlem
Skaraborg2s avatar
Troligtvis ej samma fall.

Citat:
Ursprungligen postat av Lizzy Whore
Tack Skaraborg2 men tror inte det är samma. Är rätt så säker på att detta inträffade i Nässjö på redan nämnda parkeringsplats och mordvapnet så att säga var mannens egna bil. Bodde under en tid i samma "by" som en av gärningsmännen, fast detta var då långt efter mordet. Vi hade dock ingen närmare relation så det blev inte att man språkades om fallet men fick höra en del av släktingar, både om själva mordet och om just den gärningsmannen och hans bakgrund.

Jag är inte heller helt säker på ifall de liftade eller knackade på en bostad och frågade om hjälp, men är rätt säker på att det började i Ulvstorp, som är en liten by utanför samhället Bodafors. Som i sin tur ligger mellan Nässjö och Sävsjö.

Okey. Jag trodde att det ev. kunde vara det för även i detta fall var fyra personer och en bil inblandade.
Citera
2011-05-24, 22:23
Medlem
Lizzy Whores avatar
Citat:
Okey. Jag trodde att det ev. kunde vara det för även i detta fall var fyra personer och en bil inblandade.
Har du namnen på gärningsmännen från Eksjö-fallet?
Citera
2011-05-24, 22:40
Medlem
Skaraborg2s avatar
Nässjö, Sävsjö och Eksjö.

Citat:
Har du namnen på gärningsmännen från Eksjö-fallet?

Nej det har jag inte. I tråden om detta rånmord finns som du säkert redan har läst endast åldern på de olika inblandade. Om jag minns rätt två män, en äldre kvinna och en yngre som greps senare.

Nu ligger ju Bodafors mellan Nässjö och Sävsjö men heller inte långt från Eksjö.
Citera
2011-05-24, 23:06
Medlem
Lizzy Whores avatar
Citat:
Nej det har jag inte. I tråden om detta rånmord finns som du säkert redan har läst endast åldern på de olika inblandade. Om jag minns rätt två män, en äldre kvinna och en yngre som greps senare.

Nu ligger ju Bodafors mellan Nässjö och Sävsjö men heller inte långt från Eksjö.
Jag sitter som sagt på lite information angående en av gärningsmännen i det fall jag efterlyser. Därför tänkte jag att vi isåfall kunde matcha och se ifall det ändå rör sig om samma fall.
Citera
2011-05-25, 13:51
Medlem
ilskpiggens avatar
Jag tror jag minns det där, men var det verkligen vid Steak House? Har för mig att det var åt Norrbodahållet, vid Stenbergs eller på nåt mer avskilt ställe. Och visst var det en kvinna inblandad i det här fallet också??
Citera
2011-05-25, 19:08
Medlem
Lizzy Whores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilskpiggen
Jag tror jag minns det där, men var det verkligen vid Steak House? Har för mig att det var åt Norrbodahållet, vid Stenbergs eller på nåt mer avskilt ställe. Och visst var det en kvinna inblandad i det här fallet också??
Det kan mycket väl stämma! Jag är som sagt inte helt hundra på att det utspelade sig vid Steak House men har fått för mig det av någon anledning. Och ja, jag tror att det var en eller två kvinnor inblandade i detta sällskap också. Mycket liknande Eksjö-fallet Skaraborg2 länkade till. Intressant att någon annan sitter på lite information också, tack!
Citera
2011-05-26, 00:29
Medlem
Skaraborg2s avatar
Många likheter.

Citat:
Det kan mycket väl stämma! Jag är som sagt inte helt hundra på att det utspelade sig vid Steak House men har fått för mig det av någon anledning. Och ja, jag tror att det var en eller två kvinnor inblandade i detta sällskap också. Mycket liknande Eksjö-fallet Skaraborg2 länkade till. Intressant att någon annan sitter på lite information också, tack!

Ja det finns faktiskt många likheter. Det skulle ev. ändock kunna vara en och samma händelse?
Citera
2011-05-26, 17:52
Medlem
Lizzy Whores avatar
Citat:
Ja det finns faktiskt många likheter. Det skulle ev. ändock kunna vara en och samma händelse?
Det utesluter jag absolut inte. Men är som sagt väldigt, en sisådär 98,7%, säker på att det rör sig om två olika fall.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in