Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 9
  • 10
2013-12-31, 10:01
Medlem
kiwigurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
Om du skulle jämnföra Mariestad med valfri annan lageröl, vilken hade du valt då? Inte direkt kopia eller så men typ lite lika iallafall?

Jag har själv försökt hitta en öl med liknande särdrag som Mariestads men ej lyckats tyvärr.

Citat:
Ursprungligen postat av gr6810
Har du gjort en blindprovning med ölen bredvid varandra och då hittat den skillnaden du beskriver? Jag gjorde det för några år sedan och kan säga att smaken är inte så olika att det motiverar de nästan sex kronor mer per liter som Mariestad kostar på flaska än Norrlands guld.

Jag kan hålla med om att det inte är värt dom extra pengarna. Därför dricker jag inte så mycket Mariestads. Den enda gången jag köper Mariestads är om jag varit på utlandsresa och man kan köpa den i tax-freen. Då kostar ett flak med Mariestads 10 kronor mer än ett flak med Norrlands guld och då tycker jag absolut att det är värt skillnaden.

Citat:
Ursprungligen postat av gr6810
Mariestad (och Norrlands Guld) är båda ljusa öl i dortmunderstil, som i Sverige förr i tiden kallades "export", för att det stod export på de flaskor vi importerade från Dortmund. Det gör att den första rekommendationen landar på originalet DAB, som både är godare och billigare än de svenska kopiorna om det är en "dortmunder"

Anledningen till att de kallades för export är för att det förr i tiden var förbjudet att sälja starköl i Sverige och därför var det bara tillåtet att tillverka starköl som skulle exporteras. Jag ska köpa en DAB och pröva, tack för tipset.
Citera
2013-12-31, 10:56
Medlem
gr6810s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiwigurka
Anledningen till att de kallades för export är för att det förr i tiden var förbjudet att sälja starköl i Sverige och därför var det bara tillåtet att tillverka starköl som skulle exporteras.
Jag vill fortfarande hävda, efter att ha friskat upp mitt minne med en titt i Jan-Erik Svenssons eminenta bok "En handbok öl", att export har inget att göra med att de exporteras utan att det är en typbeteckning som betyder en ljus lager strax över 5% och då i princip samma som en "Dortmunder".
Citera
2018-05-04, 13:19
Medlem
tazzos avatar
Vid upphällande av en Mariestads 5,3% så tycker jag att det doftar ljuvligt. Jag är inget ölproffs och vet inte vad det är för doft, om det är malt, humle eller vad det nu kan vara; men vad jag vet är att det inte doftat så när jag hällt upp någon annan öl av de jag köpt.

Eftersmaken smakar som doften, unikt stark och underbar. Är det någon här som vet jag menar? Finns det någon annan öl som har samma doft/smak? Kanske till och med någon 3,5:a eller lättöl?
Senast redigerad av tazzo 2018-05-04 kl. 13:24.
Citera
2018-05-04, 18:15
Medlem
RZLAs avatar
Det är inget speciellt alls med Mariestads: en eurolager som inte sticker ut, precis som tustentals andra öl i samma stil. Men skicklig marknadsföring, eller är det kanske konsumenterna som är lättlurade (?), är nyckeln till ölets kommersiella framgång.
Senast redigerad av RZLA 2018-05-04 kl. 18:17.
Citera
2023-10-06, 18:10
Avstängd
OneTaps avatar
jobbar extra på en bar o verkar mest va white trash kärringar som beställer mariestads. tror dom känner sig lite coola men den e ju både dyrare o äckligare :P eybro e bäst
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in