Flashback bygger pepparkakshus!
2009-06-24, 13:27
Medlem
Svejsares avatar
Sg p TV om ett par hgtalare som man kunde rikta till en enskild punkt, t.ex en soffgrupp. Det ljudet hrdes bara i den soffan, och inte runt om.

Min frga r d, hur fan kan man rikta ljudet? Allt jag lrt mig r det som sagts p fysiklektionerna p gymnasiet, och detta motsger ju allt jag lrde mig ^^
Citera
2009-06-24, 13:36
Medlem
Bonko86s avatar
Man mste vl ha tv ljudkllor som skickar ut med samma vglngd fast en halv vglngd ifrn varandra s de tar ut varandra, men gra s att det blir samma dr man vljer att ha "punkten" typ?
Citera
2009-06-24, 13:46
Medlem
Att rikta ljud fungerar alldeles utmrkt. Hr har du ett intressant klipp med uppfinnaren sjlv:
Lnk till klipp
Citera
2009-06-25, 01:14
Medlem
deafens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av murb
Att rikta ljud fungerar alldeles utmrkt. Hr har du ett intressant klipp med uppfinnaren sjlv:
Lnk till klipp
Coolt! Verkar dock endast fungera p frekvenser hgre n 200hz, samt vara dlig kvalitet. Shr skrev en kommentar till klippet:

Citat:
Ursprungligen postat av Steve Haas
Someone referred me to this talk. One of my specialties is the acoustic and audio design of museums and exhibit spaces. We have extensive experience evaluating and implementing many types of focused and non-focused audio delivery systems. While the directional focus of Mr. Norris' product and others like it is certainly impressive, it pretty much stops there for any real application of quality. The frequency response is very limited and most things, except bird chirps and soda can openings sound pretty lousy (ask him to demo full-range music and you'll see what I mean). Volume also is limited, which means in a museum or retail mall where there are a lot of screaming kids, you can't just keep turning it up until it is intelligible over the ambient sound level. Even the directivity can be a problem, since it amounts to the equivalent of shooting a laser beam in a room full of mirrors. Because the energy wave is of such great intensity (which is why ,if you're outdoors with no obstructions, you can hear this a mile away) any part of the 'beam' that makes it past the intended listener will just continue to reflect around the room and not lose energy like a typical loudspeaker does over distance. Finally, because the carrier wave is of such short wavelength, traditional materials for absorbing sound will not work. In our lab, we tried aiming Mr. Norris' product at 12" of fiberglass insulation and it actually reflected with only a slight energy loss!

So, in summary, while I'm sure that this has targeted uses in less-critical and quality applications and we certainly can support that, for more serious environments, this is a cool party trick at best.

-Steve Haas
SH Acoustics
Citera
2009-06-25, 13:27
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svejsare
Sg p TV om ett par hgtalare som man kunde rikta till en enskild punkt, t.ex en soffgrupp. Det ljudet hrdes bara i den soffan, och inte runt om.

Min frga r d, hur fan kan man rikta ljudet? Allt jag lrt mig r det som sagts p fysiklektionerna p gymnasiet, och detta motsger ju allt jag lrde mig ^^

Det handlar om en helt ny teknik baserad p ett ondligt antal vibrerande "noder"... Jag kan tyvrr inte frklara det, men jag sg en presentation av uppfinnaren sjlv. Om du letar en stund p www.ted.com r jag sker p att du hittar frelsningen. Den r vldigt intressant.

edit: sg att det redan lnkats.
Citera
2009-09-04, 09:44
Medlem
Riktat ljud

Det var ett tag sen det skrevs ngot i denna trd men jag fyller i nd.
Jag jobbar med riktat ljud och det finns tv typer av teknik fr att rikta ljud, Plane Wave Technology och ultraljud. Ni kan lsa lite om detta och se vad det finns fr hgtalare p: http://www.zenton.se/riktat-ljud/.
Den teknik som skapar en riktat skarp ljudstrle r ultraljud medan plane wave har en bttre ljudkvalitet s de fungerar bra i olika sammanhang.

Vad det gller anvndandet i soffan hemma framfr TVn s kanske det skulle vara mjligt men man fr tnka p att basregistret r ngot begrnsat vilket tar bort den upplevelse man framfr allt vill ha nr man tittar p film.
Det finns mjlighet att precis som med en hemmbio komplettera med en subbas men d kommer de andra som r hemma att hra jobbiga bastoner som spelas ut och det r ju inte helt ultimat.
En annan sak att tnka p r att med riktat ljud som ju r hgfrekvent ljud s skapas reflektioner nr det trffar en yta. Bra att tnka p d r att en hrd yta reflekterar mer n en mjuk yta. Det r allts bra att ha ljudstrlen riktad in i en soffa och mot en mjuk matta eller liknande fr att begrnsa reflektionerna.
Det hr problemet har man oftast inte i offentliga miljer d det r helt andra frhllanden men man mste vara medveten om det fr att f till den totala effekten.
Hoppas det frklarar ngot vad riktat ljud innebr.
Citera
2024-11-02, 13:05
Medlem
systems avatar
Jag behver riktade hgtalare.
Var kan jag kpa dessa?

Allt mste vara klart och enkelt. Jag vill bara bry mig om strmfrsrjning och ljudklla.

Det fr kosta. Men det ska inte vara krngligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in