2023-04-25, 18:42
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
Klicka på kanten av aktivitetsfältet och dra neråt, markören bör ändra sig om du träffat.
Sedan låser du aktivitetsfältet.
Högerklicka aktivitetsfältet och tryck egenskaper. Ändra inställningen Knappar i aktivitetsfältet till gruppera alltid eller hur du nu vill ha det. I den menyn kan du också välja att dölja aktivitetsfältet.
Jag ska pröva nästa gång det uppstår, nu var jag tvungen att starta om datorn, vilket innebar att problemet nollställdes igen
Citera
2024-08-15, 21:29
Medlem
bl-gr-ns avatar
Försökte installera Win7 på en dator men behålla Win10... Datorn har Win10, Mint, Ubuntu och nu Win7, alla på varsin SSD...
Problem 1, Win10 startar trots att jag valt Win7 att boota i UEFI/BIOS, inget stort problem, kan lösa det själv så småningom
Problem 2, Datorn har även en 5 disk, en 5TB 2.5" HDD som Win7 hela tiden vill göra en (chkdisk) "Inkonsekvens undersökning" på. Vilket kan avbrytas... Efter att Win7 startat så fungerar HDDn lika perfekt under Win7 som under Linux och Win10!

Problem 3, det stora problemet... Min lagliga kopia av Win7 (inköpt 2015) kan inte aktiveras!
Jag gissar att det beror på att denna licens används för Win10 (upp)graderingen.

Inte heller en OEM Win7 licens som följde med en liknande stationär dator från 2013? fungerar.
Har försökt hitta ett crack att komma runt aktiveringen, men inget fungerar... Förutom att proppa Win7 med malware!

Vill ha Win7 för att spela gamla spel... Några köpta till en dator som hade WinXP.
Citera
2024-08-15, 21:41
Medlem
bl-gr-ns avatar
Svarar mig själv...
Köpte en Win7 Home Premium nyckel på Programvaruexperten för 125kr.
Hoppas den går att aktivera.
Citera
2024-08-16, 23:38
Medlem
bl-gr-ns avatar
Puh! Nu är Win7 installerat och aktiverat.
Det var en ingen lätt sak att installera win7. Första gången gick allt som smort med den lilla fadäsen att det inte gick att aktivera Win7 hos MS.

Först så laddade jag hem fel språk på Win7 med Rufus... med en licens ingick det en nedladdning av 7:an...

Fick använda min skiva från 2015... Köpt samma månad som Win8 släpptes/trycktes ned i halsen på folk.
Flera gånger frös installationen med nystarter, minst 6 ggr fick jag börja om från början och ytterligare frysningar som installationen kunde fortsätta från..
Efter det frös installationen av moderkortets och grafikkortets drivrutiner men till slut blev allt klart...
Fick ringa MS för att få koder (8x6 siffror att rapportera till kundsupporten och sedan få 8x6 siffror att knappa in i Windows) för att aktivera win7.

Efter alla frysningar under installationen, så fungerar datorn utmärkt med Win7... Datorn har kört Win7 under med än 7 år tidigare.
Datorn är en hembyggd i ett FD Core1300 chassi, i5 med GTX3070 grafik och 16GB... Datorn blev tidigare i somras uppgraderad till 16GB RAM och 500GB Win10 SSD (Win7 har en 128GB SSD) och 3GB 3.5 HDD bytt till en 5TB 2.5HDD. För något år sedan blev ett trasigt 970 grafik kort utbytt och moderkortsbatteriet nybytt

En skoj sak var Firefox... Senaste FF är inte kompatibelt med Win7, så jag installerade en version från 2016 (FF v.48)...Sedan uppdaterade FF sig själv vid varje start i små steg, för att till slut hamna på v.115
Senast redigerad av bl-gr-n 2024-08-16 kl. 23:47.
Citera
2024-08-17, 23:22
Medlem
snabeldjuret1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bl-gr-n
Puh! Nu är Win7 installerat och aktiverat.
Det var en ingen lätt sak att installera win7. Första gången gick allt som smort med den lilla fadäsen att det inte gick att aktivera Win7 hos MS.

Först så laddade jag hem fel språk på Win7 med Rufus... med en licens ingick det en nedladdning av 7:an...

Fick använda min skiva från 2015... Köpt samma månad som Win8 släpptes/trycktes ned i halsen på folk.
Flera gånger frös installationen med nystarter, minst 6 ggr fick jag börja om från början och ytterligare frysningar som installationen kunde fortsätta från..
Efter det frös installationen av moderkortets och grafikkortets drivrutiner men till slut blev allt klart...
Fick ringa MS för att få koder (8x6 siffror att rapportera till kundsupporten och sedan få 8x6 siffror att knappa in i Windows) för att aktivera win7.

Efter alla frysningar under installationen, så fungerar datorn utmärkt med Win7... Datorn har kört Win7 under med än 7 år tidigare.
Datorn är en hembyggd i ett FD Core1300 chassi, i5 med GTX3070 grafik och 16GB... Datorn blev tidigare i somras uppgraderad till 16GB RAM och 500GB Win10 SSD (Win7 har en 128GB SSD) och 3GB 3.5 HDD bytt till en 5TB 2.5HDD. För något år sedan blev ett trasigt 970 grafik kort utbytt och moderkortsbatteriet nybytt

En skoj sak var Firefox... Senaste FF är inte kompatibelt med Win7, så jag installerade en version från 2016 (FF v.48)...Sedan uppdaterade FF sig själv vid varje start i små steg, för att till slut hamna på v.115
är det sant att man får virus skit lätt på win7 och andra outdated OS? försiktig med det
Citera
2024-08-19, 08:45
Medlem
bl-gr-ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snabeldjuret1
är det sant att man får virus skit lätt på win7 och andra outdated OS? försiktig med det
Nja! det finns inget säkert OS...
Win95 och WinXP var riktiga virusmagneter... Nu när "ingen" använder det, så är det ett riktigt säkra OS.
Ju färre som använder Win7 desto bättre, fast det finns ju Virus för Win10 och Win11 som är kompatibla med 7:an.
Använda sunt förnuft, är säkrare än någon uppdatering från MS.
Flyttade Win7 från 128GB disken till en 240GB. Med kloningsprogram (offrade Ubuntu) för att få plats med fler spel.
Har 128GB SSDn som back-up.
Citera
2024-08-19, 21:20
Medlem
snabeldjuret1s avatar
Citat:
Win95 och WinXP var riktiga virusmagneter... Nu när "ingen" använder det, så är det ett riktigt säkra OS.
Ju färre som använder Win7 desto bättre, fast det finns ju Virus för Win10 och Win11 som är kompatibla med 7:an.
Flyttade Win7 från 128GB disken till en 240GB. Med kloningsprogram (offrade Ubuntu) för att få plats med fler spel.
Det är sant, hämta tillbaka Win7 för fan! (Bägge WinXP och Win95 är härliga)
Nämen vad schysst, alltid bra att ha en back-up. Hoppas du har det bra med Win7 då
Citera
2024-08-20, 12:17
Medlem
Pusts avatar
Citat:

Citat:
Det är sant, hämta tillbaka Win7 för fan! (Bägge WinXP och Win95 är härliga)
Nämen vad schysst, alltid bra att ha en back-up. Hoppas du har det bra med Win7 då

Hon eller han har ju dock helt fel. Titta på Eric Parkers videos där han kopplar upp gamla versioner av Windows:

What happens if you connect Windows XP to the Internet in 2024?
https://www.youtube.com/watch?v=6uSVVCmOH5w

What happens if you connect Windows 2000 to the Internet in 2024?
https://youtu.be/Mmp-P24QJjQ

What happens if you expose Windows 98 to the Internet in 2024?
https://www.youtube.com/watch?v=ssTIx0qm2to

Parker blev infekterad oftast inom loppet av några minuter.

Offline går det fortfarande bra att använda WinXP, Win9x och Win7, men jag skulle verkligen avråda från att ansluta dem till internet.
Senast redigerad av Pust 2024-08-20 kl. 12:21.
Citera
2024-08-20, 15:53
Medlem
snabeldjuret1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pust
Hon eller han har ju dock helt fel. Titta på Eric Parkers videos där han kopplar upp gamla versioner av Windows:

What happens if you connect Windows XP to the Internet in 2024?
https://www.youtube.com/watch?v=6uSVVCmOH5w

What happens if you connect Windows 2000 to the Internet in 2024?
https://youtu.be/Mmp-P24QJjQ

What happens if you expose Windows 98 to the Internet in 2024?
https://www.youtube.com/watch?v=ssTIx0qm2to

Parker blev infekterad oftast inom loppet av några minuter.

Offline går det fortfarande bra att använda WinXP, Win9x och Win7, men jag skulle verkligen avråda från att ansluta dem till internet.
Tänkte väl också att det går bra offline, att ansluta till internet är något helt annat dock. Förstår, var lite skeptisk men tack för videosarna!
Citera
2024-08-20, 16:14
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Tänkte väl också att det går bra offline, att ansluta till internet är något helt annat dock. Förstår, var lite skeptisk men tack för videosarna!

Jag hade faktiskt fel om Win9x och måste rätta mig själv här. Win98 anses vara mer eller mindre säkert att använda online (!). Dessa operativsystem är såpass gamla att i princip ingen bryr sig om att attackera dem längre. Fortfarande skulle jag dock inte koppla upp en burk med Win9x utan kanske bara en virtuell maskin för skojs skull om jag vill vara lite nostalgisk.

WinXP och Win2k är dock inte säkra.

Win7 kan vara säkert om man har BypassESU och installerar uppdateringar manuellt från Microsoftkatalogen. Det finns också något sätt att med MDL WU ESU patcher kunna lura Windows 7 att tro att det är Windows Server 2008 R2 (de bygger på samma kod) och då får man uppdateringar fram till januari 2026.
Citera
2024-08-20, 19:18
Medlem
snabeldjuret1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pust
Jag hade faktiskt fel om Win9x och måste rätta mig själv här. Win98 anses vara mer eller mindre säkert att använda online (!). Dessa operativsystem är såpass gamla att i princip ingen bryr sig om att attackera dem längre. Fortfarande skulle jag dock inte koppla upp en burk med Win9x utan kanske bara en virtuell maskin för skojs skull om jag vill vara lite nostalgisk.

WinXP och Win2k är dock inte säkra.

Win7 kan vara säkert om man har BypassESU och installerar uppdateringar manuellt från Microsoftkatalogen. Det finns också något sätt att med MDL WU ESU patcher kunna lura Windows 7 att tro att det är Windows Server 2008 R2 (de bygger på samma kod) och då får man uppdateringar fram till januari 2026.
Ja, det blir ändå klurigt att använda en gammal OS. Man måste tänka på flera saker och det är inte värt det skulle jag säga, kanske i en VM eller på en gammal dator. Annars skulle jag använda Linux.
Citera
2024-08-22, 06:41
Medlem
bl-gr-ns avatar
Japp! mycket malware finns det till Windows.
Redan första dagen fick jag in ett... Nvidia har ett telemetriprogram (läs spionprogram) i drivrutinerna för deras grafikkort...
Därför har datorn Linux Mint, förutom win7 och 10. Lediga SSDer och HDDer tog slut här hemma så för att ha back-up på 7, 10 och 11 (11 på en annan dator), fick Ubuntu offras.

Har flera datorer som bara kör Linux... Med senaste uppdateringarna och används på internet med sunt förnuft,.

Skulle någon vilja lägga in ett ransomware, virus eller spionprogram i Windows (förutom MS och Nvidia... Och Antagligen fler stora IT-företag) så gör det, Windows används bara för spel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in