Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-09-10, 18:24
Medlem
wildhorsess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ullvanten
Beskrivning av problem
Piercingstudios/tatueringstudios står utan fack, kollektivavtal och i princip allting annat. Detta gör att det blir ett rent helvete att få in lärlingar (där arbetsförmedlingen står för ett visst bidrag, som det sker vid t ex byggnads osv).

Frågeställning
Vad krävs för att starta upp en fackförening(arbetstgivarförening), juridiskt som praktiskt.

Kollektivavtal
Inget, helt enkelt.. :P
Om jag förstår dig rätt, finner du (eller din arbetsgivare) det lämpligt att skattebetalarna finansierar delar av företagets lönekostnader. Eftersom facken tillstyrker eller avstyrker yttrande från arbetsförmedlingen i dessa frågor, vore det alltså fördelaktigt att vara bunden till kollektivavtal.

- Hur bär jag mig då åt som okunnig företagare?

Jo, enklast är att kontakta Handelsanställdas förbund på den ort företaget verkar, då Handels med största sannolikhet är det fackförbund som organiserar tatuerare, och begär att få skriva på handlingar om hängavtal – vilket torde kunna ombesörjas mycket kvickt.
Citera
2009-09-11, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wildhorses
Om jag förstår dig rätt, finner du (eller din arbetsgivare) det lämpligt att skattebetalarna finansierar delar av företagets lönekostnader. Eftersom facken tillstyrker eller avstyrker yttrande från arbetsförmedlingen i dessa frågor, vore det alltså fördelaktigt att vara bunden till kollektivavtal.

- Hur bär jag mig då åt som okunnig företagare?

Jo, enklast är att kontakta Handelsanställdas förbund på den ort företaget verkar, då Handels med största sannolikhet är det fackförbund som organiserar tatuerare, och begär att få skriva på handlingar om hängavtal – vilket torde kunna ombesörjas mycket kvickt.

Jag mailar och frågar handels om de ombesörjer tatuerare/piercare också, men om så inte är fallet, hur går man då tillväga för att själv starta upp en fackförening för en specifik yrkesgrupp? Har nämligen för mig att handels inte innefattar "oss".
Citera
2009-09-11, 22:21
Medlem
hannybannys avatar
Konkurs - friskvårdsbidrag?

Ett företag går i kk och får en konkursförvaltare.
Företaget delar årligen ut friskvårdsbidrag en summa. Men vad händer om företaget plötsligt går i konkurs, och man inte ännu hunnit ta bidraget för året?
Vet att man är garanterad lön en viss tid samt intjänade semesterdagar.

Och hur är det sedan med retroaktiv löneutbetalning efter förhandlingar som skett tidigare?
Citera
2009-09-12, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hannybanny
Ett företag går i kk och får en konkursförvaltare.
Företaget delar årligen ut friskvårdsbidrag en summa. Men vad händer om företaget plötsligt går i konkurs, och man inte ännu hunnit ta bidraget för året?
Vet att man är garanterad lön en viss tid samt intjänade semesterdagar.

Och hur är det sedan med retroaktiv löneutbetalning efter förhandlingar som skett tidigare?

Friskvårdsbidraget är ju något som inte du får, om du inte utnytjar det. Så att det fryser inne i konkursen. Det borde vara sådana saker som en konkursförvaltare drar in det första han gör, för att minska utgifterna.

Retroaktiva löner ska däremot betalas ut, om bolaget går i konkurs så ska man kunna få ut den via statliga lönegarantin.

http://www.kronofogden.se/konkurs/st...380002997.html
Citera
2009-09-13, 21:38
Medlem
mjohan84s avatar
Turordningen frångicks

Kompisen blev uppsagd då han inte var med i facket, folk som hade varit anställda kortare tid fick stanna istället, alla de som inte var med i facket fick gå ut och ingick inte i förhandlingarna och fick sparken oavsett hur länge de hade arbetat... Vad gäller egentligen? Las kan väl ersättas av kollektivavtal och lokala arbetstagarorganistationer osv? Har han någonting att hävda öht? eller måste han gå till arbetsdomstolen på egen bekostnad? Gälller inte las fullt ut för de personer som INTE är med i facket?
Citera
2009-09-14, 10:50
Medlem
abcabcs avatar
LAS gäller alla oberoende om man är med i facket eller ej. Dock så kan facket förhandla bort LAS, och även en sådan bortförhandling gäller alla. Kanske har det skett?

Eller också har din kompis missförstått hur LAS turordningsregler fungerar: dom gället bara inom en viss tjänstebeskrivning, så din kompis jämförs bara med de arbetskamrater som har exakt samma tjänstebeskrivningar. Det är absolut inte turordning för alla inom företaget.

Om man inte är med i facket så kan man inte ta upp sitt fall i arbetsdomstolen, man måste ta upp det i tingsrätten, om man förlorar så måste man betala motpartens rättegångskostander, och sina egna.
Citera
2009-09-14, 10:54
Medlem
Mr.Fredriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abcabc
LAS gäller alla oberoende om man är med i facket eller ej. Dock så kan facket förhandla bort LAS, och även en sådan bortförhandling gäller alla. Kanske har det skett?

Hur kan facket förhandla om en "icke medlems" situation, som om de påverkas av LAS eller inte?!
Citera
2009-09-14, 10:58
Medlem
SweTechs avatar
Trådar sammanfogade

//Mod
Citera
2009-09-14, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abcabc

Eller också har din kompis missförstått hur LAS turordningsregler fungerar: dom gället bara inom en viss tjänstebeskrivning, så din kompis jämförs bara med de arbetskamrater som har exakt samma tjänstebeskrivningar. Det är absolut inte turordning för alla inom företaget.

Om man inte är med i facket så kan man inte ta upp sitt fall i arbetsdomstolen, man måste ta upp det i tingsrätten, om man förlorar så måste man betala motpartens rättegångskostander, och sina egna.

Jasså?
Citera
2009-09-14, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Kompisen blev uppsagd då han inte var med i facket, folk som hade varit anställda kortare tid fick stanna istället, alla de som inte var med i facket fick gå ut och ingick inte i förhandlingarna och fick sparken oavsett hur länge de hade arbetat... Vad gäller egentligen? Las kan väl ersättas av kollektivavtal och lokala arbetstagarorganistationer osv? Har han någonting att hävda öht? eller måste han gå till arbetsdomstolen på egen bekostnad? Gälller inte las fullt ut för de personer som INTE är med i facket?

Facket förhandlar inte för icke medlemmar, de som inte är medlemmar gör bäst i och prata med chefen och hävda sin rätt.

LAS kan kompletteras av lokala avtal.
Citera
2009-09-15, 10:09
Medlem
Kahlsons avatar
Kan man, som lagerarbetare på ett litet företag, hänvisa till Handels minimumlöner för lageranställda, trots att jag inte är med i Handels / Facket?

Ligger för tillfället under minimumlönen Handels har för lagerarbetare och tänkte att jag kunde ha det som riktvisare för chefen när jag ber om högre lön, eller är det helt idiotiskt?

Vad tycker ni själva man skall ha i lön när man jobbar på ett litet företag (6 personer totalt, varav 2 av oss på lagret)? Har truckkort med kör knappt truck då det är mindre varor, har jobbat i snart 1 år, gick över från Bemanningsföretag i Maj månad.

Tacksam för svar!
Citera
2009-09-15, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kahlson
Kan man, som lagerarbetare på ett litet företag, hänvisa till Handels minimumlöner för lageranställda, trots att jag inte är med i Handels / Facket?

Ligger för tillfället under minimumlönen Handels har för lagerarbetare och tänkte att jag kunde ha det som riktvisare för chefen när jag ber om högre lön, eller är det helt idiotiskt?

Vad tycker ni själva man skall ha i lön när man jobbar på ett litet företag (6 personer totalt, varav 2 av oss på lagret)? Har truckkort med kör knappt truck då det är mindre varor, har jobbat i snart 1 år, gick över från Bemanningsföretag i Maj månad.

Tacksam för svar!

1. Ja, har företaget kollektivavtal så måste det följas, har företaget anställda vilka som är med i handels bör både fack och arbetsgivare inleda förhandlingar. Även om man inte är medlem i Facket så ska minimilönen följas.

Tycker och tycker, har ingen uppfattning. De där kan facket svara bättre på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in