2009-06-29, 14:32
Medlem
För ca 2 veckor sedan LANade jag och avände min stationära dator , under LANet funkade allt som vanligt men när jag kom hem och kopplade in datorn så började den stänga av sig när jag satte på någon film eller youtubeklipp på fullskärm på min adrahandsskärm( jag har 2 särmar inkopplade till datorn)

Jag är såklart inte säker på att det bara var vid dessa tllfällen men jag testde några gånger och varje gång jg hade fullskärm stängdes den av. Det var inte att XP stängdes ner utan att strömmen stängdes.

Jag tänkte att det inte var nån större fara då jg inte måste ha fullskärm,men sedan började det hända när som helst, kunde ha på datorn allt från 5 sek till 1 timme .

Jag tänkte att det kunde vara överhettning och dammsög daton och drog ut 2 mina 2 exra hårddiskar + headset och öppnde cassit och satte en stor fläkt där. för att den skulle dra minder ström och inte bli så varm. me fortf stängdes den av lite då och då.

Jag bestämde mig för att formatera C: disken och nu har jag gjort det men den klarar inteatt installera XP igen, det kommer alltid till den punkten att det är 39 min kvar av installationen då den stängs av.

Hoppas att någon kan hjälpa mig med hur jag ska fixa problemet.

btw, jag har byggt datorn själv med en kompis och den har funkat i ca 1,5 år , det är ett byggpaket från komplett . vet inte riktigt alla delar i datorn för att paketen på komplett alltid ändras men om det behöv kan jag fösöka leta upp dem. Det jag vet är att moderkortet är " MSI P35 NEO-F, P35, Socket-775, DDR2, " http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=335498
Citera
2009-06-29, 14:53
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av felmet
För ca 2 veckor sedan LANade jag och avände min stationära dator , under LANet funkade allt som vanligt men när jag kom hem

Datorn kanske har fått en fysisk skada i samband med transporteringen?
Citera
2009-06-29, 14:55
Medlem
Joakwims avatar
För att utesluta mjukvaru fel måste du få OS installerat och testa Fullscreen igen. Varför den inte installerar färdigt vet jag inte, låna ett OS av någon vän och se ifall det funkar bättre.

Ifall felet återstår på formaterad hårddisk så är det uppenbarligen hårdvaru fel. Uteslut glapp eller dylikt genom att plocka isär datorn varpå du monterar upp den igen. Om felet återstår är det antagligen någon liten transistorjävel eller dylikt som har pajjat i någon komponent?

Testa med att byta ut misstänkta komponenter (läs: alla delar i datorn, exkl chassi) för att se vilken komponent som har gått sönder, och köp en ny fungerande komponent.

Jag tycker det låter som mjukvaru fel, rekommenderar dig starkt att utesluta mjukvaru fel innan du felsöker i hårdvaran.
Citera
2009-06-29, 15:41
Medlem
https://www.flashback.org/search.php och sök på din egen topic... riktigt många trådar...
Citera
2009-06-29, 17:14
Medlem
Prt Scrs avatar
jag skulle gissa på att det är ditt grafikkort som har gått i graven, testa stoppa i ett annat grafikkort och installera xp,
Citera
2009-06-29, 17:36
Medlem
Vilken temperatur har din dator, blir ditt t.ex grafik-kort eller cpu'n för varm så brukas datorn stängas av/startas om. Detta kan också ha nånting att göra med nätagget, du kan använda dig av ett program som heter SpeedFan för att kolla din temperatur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in