• 2
  • 3
2014-07-10, 14:02
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle 12345
Finns det lånemässigt någon fördel att köpa fastigheten via ett bolag?

Nej, tvärt om. Ställer du personlig säkerhet trots AB är alternativen likvärdiga.
Citera
2014-07-10, 14:03
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RallarKalle1
Funderar lite på att införskaffa en fastighet antingen en villa och göra om till studentbostäder eller hyra ut hela villan.

Tänkte köra i bolagsform då vi troligen kommer var två eller flera personer som är med på detta.

Normalt sätt om man köper en villa i Stockholmsområdet vad vill dom ha för insats?
Är det mer än dem normala 15% som när du köper en bostad privat?
Har för mig att jag hört något om 25%?

Tack på förhand // Rallarkalle

Det går inte att säga generellt, det beror på säkerheten (fastigheten och hur era personliga tillgångar ser ut (om ni ställer personlig borgen)), fastighetens kassaflöde, er affärsplan, relation med banken o.s.v. Räkna med 10-30 % insats.
Citera
2014-08-04, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Gallardo_
Hallå!

Har funderat en längre tid på att ev. starta en firma vid sidan av min fasta anställning och köpa hus och sedan hyra ut. Har hittat ett perfekt första objekt som är en villa endast 90kvm stor uppdelat i två lägenheter. Alltså två stycken relativt stora 1or som går att hyra ut. Om vi bortser från husköp osv hur hade ni lagt upp det hela?

Hade ni startat bolag? AB/HB/enskild?
Måste ju vara bättre med ett bolag då man kan dra av moms på renoveringar osv? För renoveras lär det behövas i det huset
Hur lätt är det som nystartat bolag att få ett lån på 500-600k? Givetvis då med huset som säkerhet.

Säg att jag skulle göra det hela som privatperson, måste jag då skatta på intäkterna jag får in av uthyrningen?

Ös gärna på med förslag osv

MVH

Tyvärr så får du inte dra av någon moms över huvud taget. Eftersom man inte betalar moms på hyra för bostäder så får man heller inte dra av moms på inköp.

När det gäller företagsform så skulle jag rekommendera dig att helt skippa företagsformen och bara äga fastigheten privat. Det beror lite på dina framtidsplaner, har du planer på att utöka med fler fastigheter eller inte? Kostnader för lagfart får du oavsett, däremot är stämpelskatten högre för aktiebolag än för privatpersoner/enskild firma. 4,25% av köpeskillingen får ett AB betala, medan en privatperson "bara" betalar 1,5%.

Lånemässigt får du räkna med ca 30-35% i kontantinsats. Det beror lite på vilken bank du har och i vilken kommun fastigheten ligger.

Skatta gör du bara på vinsten, oavsett bolagsform. Dvs intäkter-utgifter, räntorna räknas såklart som utgift.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in