Flashback bygger pepparkakshus!
2016-05-20, 01:12
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Jag tror absolut att detta var en person med klart begränsade resurser (utan pengar, fordon, vid planering osv), och de begränsade resurserna indikerar (tillsammans med det korta avståndet mellan fyndplatserna) att sökområdet var litet

Jag tror mer och mer att gärningspersonen bar säckarna ensam, i händerna ...

Och dumpningsplatserna hade nog inget med bilkörning att göra - platserna valdes förmodligen bara pga av avskildheten - och för att gärningspersonen kände sig trygg på båda platserna.

Kriminella personer (och andra ljusskygga personer som fanns runt da Costa) har fö egna sätt att röra sig - personer som lever på samhällets skuggsida känner till dolda extrastigar, massor av genvägar, hål i stängsel, kulvertar, rörsystem, plomberade tunnlar (med grindar som kan forceras) osv, och en sådan här person (någon som lever utanför samhället av diverse skäl) har möjlighet att frakta likdelar för hand, mitt i tätorten ...

Detta låter som ett omöjligt uppdrag för en laglydig medborgare, som rör sig på allfarvägarna, men jag har mkt lätt att se en "fraktåsna" framför mig - någon som kan röra sig osedda och snabbt - någon som kanske är van att smita från polisen, bära tungt stöldgods osv.

Dessa människor rör sig inte alltid som vi andra, och jo, jag tror att säckarna bars för hand ...

(det fetade)

Hur går den här helkonstiga teorin ihop med en annan teori som du presenterade förra månaden?

Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Jag tror inte (observera: tror) att handduken användes under en bilfärd. Jag tror att gärningsmannen använde den för att täcka ansiktet, och att hans uppkastningar hamnade på handduken.

GM har alltså (i dina teorier) täckt ansiktet för att sedan bära säckarna för hand till respektive fyndplats trots vassa bendelar och annat som riskerar att göra hål i säckarna så att eventuella kvälls eller nattflanörer kan se vad som är på G?

En högst relevant fråga, varifrån startade denna märkliga rätt långa färd med säckar kastade över axeln och varför använde inte GM bil istället? Och när skulle allt detta ha skett under dygnets alla timmar?
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2016-05-20 kl. 01:14.
Citera
2016-05-20, 01:26
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storkmor
Ja ljusskygga personer föredrar att jobba i mörker. Juni månad är en extremt ljus månad nästan dygnet runt, då var risken för upptäckt väldigt stor.
Hur vet man att personen i fråga hade tillgång till en hel rulle förresten? Jag vet att säckarna följdes åt vad gäller batchnummer, men resterande säckar kan ju ha förbrukats innan?

Ja juni är en väldigt ljus månad och just därför gissar jag att utplaceringen skedde under morgontimmarna som är väldigt lugna och med radikalt minskad risk för att bli upptäckt om man är ute i dunkla ärenden för det var inte många flanörer ute en tidig sommarmorgon (nästan ingen alls) i mitten på 80-talet i Stockholm förutom tidningsbuden och då avses klockslaget 04 00-05 00 ungefär. Stan var i princip folktom på gatorna då och trots att fyndplatserna ligger precis i utkanten av innerstan så rådde samma förhållanden än mer där. Min gissning är att utplaceringen skedde med bil i ottan innan stan vaknade till liv och folk började bege sig till sina arbetsplatser o dylikt.

Säckrullen är också intressant varifrån säckarna kom, nu kommer jag inte exakt ihåg vilka nummer respektive säck hade på varje fyndplats men det fattades väl några säckar utifrån nummerserien? Dessa säckar användes troligtvis till de resterande kroppsdelarna som tyvärr aldrig upptäcktes. Men jag förstår din tankegång och visst kan de resterande säckarna ha förbrukats innan, frågan är bara av vem?
Citera
2016-05-20, 02:32
Medlem
Om det var Monica som skötte transporterna till båda fyndplatserna så kan hon mkt väl ha gått till fots. Ngn bil ägde hon ju inte.
Och från sitt cykelrum kan hon mkt väl ha tjuvlånat en bättre beg. Barnvagn, för att kunna transportera lite diskretare.
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Ja juni är en väldigt ljus månad och just därför gissar jag att utplaceringen skedde under morgontimmarna som är väldigt lugna och med radikalt minskad risk för att bli upptäckt om man är ute i dunkla ärenden för det var inte många flanörer ute en tidig sommarmorgon (nästan ingen alls) i mitten på 80-talet i Stockholm förutom tidningsbuden och då avses klockslaget 04 00-05 00 ungefär. Stan var i princip folktom på gatorna då och trots att fyndplatserna ligger precis i utkanten av innerstan så rådde samma förhållanden än mer där. Min gissning är att utplaceringen skedde med bil i ottan innan stan vaknade till liv och folk började bege sig till sina arbetsplatser o dylikt.

Säckrullen är också intressant varifrån säckarna kom, nu kommer jag inte exakt ihåg vilka nummer respektive säck hade på varje fyndplats men det fattades väl några säckar utifrån nummerserien? Dessa säckar användes troligtvis till de resterande kroppsdelarna som tyvärr aldrig upptäcktes. Men jag förstår din tankegång och visst kan de resterande säckarna ha förbrukats innan, frågan är bara av vem?
Citera
2016-05-20, 03:47
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Om det var Monica som skötte transporterna till båda fyndplatserna så kan hon mkt väl ha gått till fots. Ngn bil ägde hon ju inte.
Och från sitt cykelrum kan hon mkt väl ha tjuvlånat en bättre beg. Barnvagn, för att kunna transportera lite diskretare.

Vem är ute och går med en snodd barnvagn mitt i natten för att dumpa kroppsdelar, nä kom igen nu, du tror inte på det där själv, bättre kan du

Ingen normalbegåvad människa inbillar sig väl heller att dumpningarna skedde dagtid med enormt stor risk för upptäckt?

Och ej förglömma, hon hade ju faktiskt kunnat ringa Vinof och be honom komma med Cheva-vanen men då spricker din och Eremonas teori på mitten-

Om vi ska skilja tokiga teorier från fullt tänkbara scenarion så är det väl ingen nykter person som inbillar sig att utplaceringarna inte sköttes med något annat än en bil?
Citera
2016-05-20, 08:48
Medlem
Ålens avatar
Har börjat intressera mig för fallet. Har sett dramadokumentären Styckmordet. Rättshaveriet begånget är fan i samma liga som Thomas Quick. Äckliga jävla psykologer. Hur tänkte de när de tolkade samtalet med allmänläkarens dotter. Jag kan inte se annat än att de drevs av illvilja gentemot allmänläkaren pådriven av mamman.

Finns det nån film eller bok som fokuserar mer på obducenten?
Citera
2016-05-20, 10:04
Medlem
Som vanligt så missförstår du det mesta i daCostasåpan. Den helt gränslösa alkisen på Sictoniagat. skulle inte alls ha rullat någon tjuvlånad barnvagn "mitt i natta" - utan snarare på en mids.dagsmorgon, vid sjublecket.
Och du om ngn har väl bevisat nu, att allsköns galna fantasiscenarios är tillåtna - om bögsexmordstyckningar inför litet barn, mm mm?
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Vem är ute och går med en snodd barnvagn mitt i natten för att dumpa kroppsdelar, nä kom igen nu, du tror inte på det där själv, bättre kan du

Ingen normalbegåvad människa inbillar sig väl heller att dumpningarna skedde dagtid med enormt stor risk för upptäckt?

Och ej förglömma, hon hade ju faktiskt kunnat ringa Vinof och be honom komma med Cheva-vanen men då spricker din och Eremonas teori på mitten-

Om vi ska skilja tokiga teorier från fullt tänkbara scenarion så är det väl ingen nykter person som inbillar sig att utplaceringarna inte sköttes med något annat än en bil?
Citera
2016-05-20, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ålen
Har börjat intressera mig för fallet.

Har sett dramadokumentären Styckmordet. Rättshaveriet begånget är fan i samma liga som Thomas Quick.

Äckliga jävla psykologer. Hur tänkte de när de tolkade samtalet med allmänläkarens dotter. Jag kan inte se annat än att de drevs av illvilja gentemot allmänläkaren pådriven av mamman.

Styckmordsmyten sitter ihop med Quick-såpan, och mytomanen Quick blev nog inspirerad; strax efter att Sveriges värsta justitiemord var fullbordat började Quick/Bergwall yra om styckmord och seriemord. Även i detta fall borde alla ha dragit öronen åt sig direkt.

Nej, det finns eg ingen film eller bok som handlar mest om TH (yrke: "rättsläkare"). Han beskrivs nog mest detaljerat och sansat i boken Döden är en man, och så finns ju Borgnäs också, som vällustigt exploaterade myterna om TH, och LB:s syfte är uppenbarligen att insinuera, framställa TH som "konstig", men det är ju ointressant.

Det handlar inte om att vara konstig eller inte - det handlar om skuld och oskuld, och TH och TA har aldrig träffat offret.

När man läser förhören med C Allgåen är det helt uppenbart att polisen "pumpar" material ur henne, att de utnyttjar en obalanserad kvinna, och de värsta harangerna är verkligen hårresande (TH antogs vara pedofil, man talar om "magiska" sällskap, kokainsmuggling etc) ...

Polisen tog fel man, kunde inte erkänna misstaget, och använde bla Rajs och CA för att "skita ner" TH, och man brydde sig inte ett dugg om trovärdighet, bara nån sa nåt, och sen skrapade man ihop sina knasvittnen (damen med hunden, Marianne S, fotohandlarparet etc).

CA ingick i en stor grupp människor vars värdelösa utsagor användes för polisen redan bestämt vem som var skyldig.

Detta är ett fruktansvärt bevis på bakvänd bevisföring, ett totalt falsarium, som vi vet.

Personkoppling, bevis och indicier saknades hela tiden.

Välkommen till debatten
Senast redigerad av Eremona2.0 2016-05-20 kl. 10:11.
Citera
2016-05-20, 10:25
Medlem
Det är väldigt synd att polisen inte gjorde en snabb inventering av klientelet på E-vägen på sommaren 1984, för hade man gjort det hade man hittat samma signalement-händelse-kedja som vi hittade nyss.

R hade man hittat direkt, eftersom han var luttrad och iögonfallande (en så här stor man som för oväsen och begår brott hela tiden fångar uppmärksamheten), och luckan som OT hittade i Sabas förhör borde inte ha varit en utmaning för en någorlunda utvilad, normalbegåvad polis, och R:s signalement och beteende är ju drömstoff för en utredare. R avvek från mängden - hela tiden.

Hans hemska humör och den troliga konflikten med C (blåsningen/juni) ska såklart noteras, liksom efterhistorien (trakasserierna och misshandeln hemma hos M osv), men vi kan faktiskt anta att R inte var direkt inblandad i hanteringen av säckarna - trots att han är väldigt suspekt.

R är nämligen vänsterhänt - säckarna var knutna av en högerhänt person.

Däremot är det troligt att R vet ganska mkt om C:s öde, och det återstår att se om han vill prata med oss - det är bara att hålla tummarna.
Citera
2016-05-20, 10:41
Medlem
Och hade man sonderat djupare (bläddrat bakåt, kikat på gamla utredningar) hade man hittat R:s smeknamn, och man hade direkt hittat honom i "stöldgodsutredningen", där bla "Dojan" förekom.

Och man hade upptäckt att R undvek sin övervakare/kontaktman samtidigt som berättelsen om stöldgodset (dvs saker man trodde tillhörde da Costa) berättades för första gången, i en knarkarkvart i Solna, belägen 200 m från Ekelundsvägen och 2 km från Eugeniavägen.

Kontaktmannen kallades "Willy polis", och var tydligen pappa till en mkt känd buse som kallades "Pavan" (som har en egen tråd på flashback). Huruvida "Pavan" levde rövare eller satt inne på sommaren 1984 vet jag inte, men det kan vi ju ta reda på ...
Citera
2016-05-20, 11:26
Medlem
KalleXLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ålen
Har börjat intressera mig för fallet. Har sett dramadokumentären Styckmordet. Rättshaveriet begånget är fan i samma liga som Thomas Quick. Äckliga jävla psykologer. Hur tänkte de när de tolkade samtalet med allmänläkarens dotter. Jag kan inte se annat än att de drevs av illvilja gentemot allmänläkaren pådriven av mamman.

Välkommen i gänget, men akta dig för att misstänkliggöra obducenten och allmänläkaren för då blir du påhoppad av deras kompisar här i tråden som gullat med dom från första början.
Dom tycker att grovt sex och otukt med egen dotter som på pappans kompis arbetsplats Rättsmedicin bevittnat att farbrorn tog bort tantens bröst och tidigare dom på att ha misshandlat kvinna och utredning om konstigt självmord på förra frun som hittades strypt med en sladd hängd över hörnstolpen på sänggaveln bara är förtal från illasinnade.

Jag bara varnar dig så du är beredd. Vi andra vill också höra mer om obducenten som vi inte får kalla honom utan rättsläkaren och allmänläkaren.
Lycka till.
Citera
2016-05-20, 11:35
Medlem
Nåväl, om den s.k. Obducenten (alltså om TH - den statligt justitiemördade personen) har vi ju fått höra till leda under 31år. Dax för något nytt och fräscht - som Eremona m.fl. verkar kunna "leverera".
Citat:
Ursprungligen postat av KalleXL
Välkommen i gänget, men akta dig för att misstänkliggöra obducenten och allmänläkaren för då blir du påhoppad av deras kompisar här i tråden som gullat med dom från första början.
Dom tycker att grovt sex och otukt med egen dotter som på pappans kompis arbetsplats Rättsmedicin bevittnat att farbrorn tog bort tantens bröst och tidigare dom på att ha misshandlat kvinna och utredning om konstigt självmord på förra frun som hittades strypt med en sladd hängd över hörnstolpen på sänggaveln bara är förtal från illasinnade.

Jag bara varnar dig så du är beredd. Vi andra vill också höra mer om obducenten som vi inte får kalla honom utan rättsläkaren och allmänläkaren.
Lycka till.
Citera
2016-05-20, 11:42
Medlem
KalleXLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Nåväl, om den s.k. Obducenten (alltså om TH - den statligt justitiemördade personen) har vi ju fått höra till leda under 31år. Dax för något nytt och fräscht - som Eremona m.fl. verkar kunna "leverera".

Det bästa vore kanske att frågeställaren Ålen får nya teorier om vilken/vem som är de riktiga mördarna/styckarna så kan vi avsluta forumets äldsta tråd som startade 2003 . Ålen tycks vilja höra mer om obducenten. Jag med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in