Flashback bygger pepparkakshus!
2024-12-09, 20:20
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoppigaSockar
Detta var helt nytt för mig! Narkotikabrott utomlands får mig osökt att tänka på hennes vistelse i Portugal. Hennes förehavanden där och hennes portugisiske man är alldeles för dåligt utrett, precis som susanna.s alltid påpekat här i alla år. Om CdC försökt smuggla in narkotika på fängelse så kan hon säkert agerat knarkkurir vid resan tillbaka till Sverige. Frågan är väl iofs om hon skulle våga ta den risken när hon hade sitt barn med sig. Hennes barn verkar ju ändå legat henne nära om hjärtat.
Men som du själv lyft tidigare så verkar det finnas en koppling mellan organiserad brottslighet och styckningar.

Samtidigt finns det en kartläggning av styckmord i Sverige som visar att många gärningsmän är tidigare ostraffade personer.

Borde inte också detta "lyftas" fram i debatten?

Har du några tankar kring den där kartläggningen och om detta kan ha någon betydelse för fallet Catrine da Costa?
Citera
2024-12-09, 20:26
Medlem
DrComforts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
40 procent är 40 procent. Det kan betecknas som närmare hälften. Matematik är inte din starka sida.

Fast nu var BO även prostituerad, det var inte gemene person på den tiden.

Du verkar inte förstå att gatuprostituerade kvinnor har betydligt större kontaktytor än vanliga personer. Alltså ökar spannet av misstänkta betydligt.

En känd kriminolog har uttalat detta. Du vet förstås bättre som den lekman du är ☺️

"Att länskriminalen låter ärendet preskriberas är en skandal, anser professor L*if GW P*rsson.

– Det är skandalöst och djävligt trist.
Det
vanliga är faktiskt att de som stryper prostituerade är människor som tidigare är ostraffade, säger L*if GW P*rsson"

https://www.expressen.se/nyheter/ann...ri-om-19-dygn/

Och ja jag tror att BO blev strypt.

Du menar alltså att polisen begick ett stort misstag när de förhörde och utredde sexköpare på Malmskillnadsgatan? 🤔

Isåfall propagerar du väl för att hästdödaren måste ha varit oskyldig?

Du vet inget om mina kunskaper i matematik. Närmare hälften är ingen matematisk sifferterm. 10 % är inte en marginal som man bråkar bort, det är ren matte.

I fallet Annika vet man att hon blev strypt, därav GWs slutsats. Om du vill luta dig på honom så kanske du snarare ska se vad han säger om da Costa-fallet.

Nej, jag menar inte att de begick ett misstag när de förhörde sexköpare? Vad får du det ifrån? Du missuppfattar med misstag.

Utredarnas problem när de bestämde sig för att lägga allt åt sidan och mest fokusera på läkarna tyder väl på att de helt gick på linjen du förespråkar, att da Costa styckats av tidigare ostraffade och väletablerade samhällsmedborgare. Inte ens när det borde varit uppenbart för dem att anklagelserna emot läkarna byggde på rena rykten och falsarium började man syna typer som Vinof och hans klientel. Och för all del, arkitekten borde de även synats mer. Jag är liksom inte helt emot att syna även icke kriminella.
Senast redigerad av DrComfort 2024-12-09 kl. 20:39.
Citera
2024-12-09, 20:41
Medlem
Mazeppas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slazinger
Det är alltså bevisat att läkarna styckat kroppen enligt domen? Vilka bevis är det?

Fanns inga bevis överhuvud taget!
Sjukt att dom blev dömda för det.
Citera
2024-12-09, 20:49
Medlem
DrComforts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
I artikeln som Lawnmoverman hänvisar till uppges att 60 procent av gärningsmännen i styckmord var tidigare dömda. Alltså är det, rent statistiskt, aningen vanligare med en tidigare dömd gärningsman än en ostraffad.

Artikeln bjuder även på andra informativa upplysningar om gärningsmän i styckmord, såsom:

Samt:

Om man utgår från statistiken skulle CdC:s gärningsman alltså vara tidigare straffad, bekant eller i en relation med henne, samt möjligen alkohol- eller narkotikapåverkad.
Om man inte, som skribenten du diskuterar med, vill utgå från statistik bör man inte heller hänvisa till statistik. Då sysslar man nämligen med något annat, förslagsvis fria fantasier som bekräftar ens förutfattade meningar.

Och medelåldern på styckmördare är 35 år: https://www.gp.se/nyheter/sverige/ka...7-49433254f74c

En annan grej att förhålla sig för trådens stora statistiker, Lawnmover.
Citera
2024-12-09, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mazeppa
Fanns inga bevis överhuvud taget!
Sjukt att dom blev dömda för det.

Ja mycket sjukt minst sagt..
Citera
2024-12-09, 21:10
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Detta var helt nytt för mig! Narkotikabrott utomlands får mig osökt att tänka på hennes vistelse i Portugal. Hennes förehavanden där och hennes portugisiske man är alldeles för dåligt utrett, precis som susanna.s alltid påpekat här i alla år. Om CdC försökt smuggla in narkotika på fängelse så kan hon säkert agerat knarkkurir vid resan tillbaka till Sverige. Frågan är väl iofs om hon skulle våga ta den risken när hon hade sitt barn med sig. Hennes barn verkar ju ändå legat henne nära om hjärtat.
Men som du själv lyft tidigare så verkar det finnas en koppling mellan organiserad brottslighet och styckningar.
Gällande Catrines man J da Costa diskuteras sällan att han utvisades från Sverige på grund av att han försökte föra in narkotika i landet. Det är för mig oklart vilken narkotika eller mängd det rörde sig om, men en inte alltför oäven gissning är att det var heroin.

Med tanke på att även Catrine smugglade narkotika, om än till ett fängelse, kan jag svårligen föreställa mig att hon var okunnig om makens affärer. Ett tänkbart scenario är att hon s.a.s. övertog makens roll, när han inte längre var välkommen till Sverige.
Citera
2024-12-09, 21:19
Medlem
herredjvlars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyer1
Mina första minne är när min far kom hem från 2v sjukhusvistelse och jag skrek och ville ej i hans famn då jag tydligen inte kände igen honom. Nästa minne jag har är från när jag skulle fotograferas för 1års bilden. Så finner inget konstigt i att ett barn kommer ihåg en ruskig/konstig händelse.

Eller så har dina föräldrar berättat det för dig när du var lite, men inte så liten som du själv tror, och därför tror du att du minns det på egen hand.

Det är jättelätt att plantera minnen hos folk.
Citera
2024-12-09, 21:31
Medlem
Amors avatar
Kollar på dokument inifrån. Lider med allmänläkaren som träffade en sådan fru. Vilken mardröm med alla hennes påhitt.
Citera
2024-12-09, 21:33
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrComfort
Och medelåldern på styckmördare är 35 år: https://www.gp.se/nyheter/sverige/ka...7-49433254f74c

En annan grej att förhålla sig för trådens stora statistiker, Lawnmover.
Thomas Allgén var 35 år 1984, så jag antar att Lawnmoverman nu får återgå till att insinuant smutskasta honom genom att låtsas att det finns någon form av substans i "barnets berättelse".

Hur som helst tycker jag att kartläggningen var intressant i den bemärkelsen att det sammantagna intrycket är att det finns ett relativt brett spektrum av gärningsmän. Att ungefär hälften klarade av att stycka en kropp utan bedövning i form av alkohol eller narkotika var också aningen förvånande.
Citera
2024-12-09, 21:38
Medlem
PrincessAnnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snopphanen
Är det Det svenska styckmordet eller en annan dramadokumentär?
I den elfte och sista delen av dramadokumentären står det att allmänläkarens exfru Christina sadlat om från journalist till jurist. Det är fruktansvärt om en sådan människa får jobba inom rättsväsendet…hon manipulerade experter och domstolar så att läkarna fråntogs sina legitimationer, medan hon utbildar sig till jurist…!

https://www.youtube.com/watch?v=mu08Xe0TlaM
Senast redigerad av PrincessAnne 2024-12-09 kl. 21:43.
Citera
2024-12-09, 21:42
Medlem
PrincessAnnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snopphanen
Är det Det svenska styckmordet eller en annan dramadokumentär?
I den elfte och sista delen säger de att ”barnets mamma” utbildade sig till jurist efter rättegångarna…
https://www.youtube.com/watch?v=mu08Xe0TlaM
Citera
2024-12-09, 21:47
Medlem
DrComforts avatar
Citat:

Om hon tog över makens knarkaffärer i Sverige kanske hon inte var så prostituerad mot slutet av sitt liv? Klart man kan ju ägna sig åt både knarkaffärer och att prostituera sig, men om det handlade om stora och lukrativa knarkaffärer kanske det där med att prostituera inte var så aktuellt. Nu bodde hon ju förvisso hemma hos Arkitekten men det var ju lite annat än att ränna på gatan och där fanns tak över huvudet.
Senast redigerad av DrComfort 2024-12-09 kl. 22:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in