Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2003-12-09, 21:12
  #49
Awaiting Email Confirmation
Krokodildons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Queen
. Inrikta dig pa vad han ska gora och titta pa om han gor det bra eller inte.
Inte.
Citat:
Det finns alltid folk som inte gillar nuvarande statsoverhuvud osv. men kungen sitter kvar eftersom en stor majoritet av svenska folket vill ha honom kvar. Skulle vinden vanda sa kanske det kan bli en forandring men i dagslaget tillhor du en minoritet.

Jaså? En majoritet av våra folkvalda vill i alla fall inte ha honom kvar. Huruvida det svenska folket är för monarki vet jag ej, men du kan säkert visa mig någon fin opinionsundersökning på området?
Citera
2003-12-10, 04:35
  #50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krokodildon
. Huruvida det svenska folket är för monarki vet jag ej, men du kan säkert visa mig någon fin opinionsundersökning på området?

Givetvis har jag det. Bland annat denna, http://www.opinion.sifo.se/html/publ.../beundrade.pdf
"De mest beundrade svenskarna år 2002 är Drottningen och Kungen"

och denna,
http://www.opinion.sifo.se/html/publ...df/3825960.pdf
"79% vill behalla monarkin"

en sista,
http://www.temo.se/dok/proj/opinion/23983r.pdf
aven har vill 79% behalla monarkin.

Ratt starka siffror om jag far saga det sjalv.
Citera
2003-12-10, 07:12
  #51
Awaiting Email Confirmation
Krokodildons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Queen
Ratt starka siffror om jag far saga det sjalv.

Så av alla dina stora ord och argument kunde du inte ge ett enda konkret exempel på vad kungen gjorde bra förutom att han trycker ett pris i näven på några vetenskapsmän varje år.

...och det enda argumentet du har kvar är "alla andra vill också ha det så".

Ska det vara så svårt att fatta att det är barockt och förlegat att ha en person som föds till ämbetet och vars uppehälle betalas av undersåtarna? Sånt hör inte hemma i ett demokratiskt samhälle, fatta det.
Citera
2003-12-10, 17:45
  #52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krokodildon
Så av alla dina stora ord och argument kunde du inte ge ett enda konkret exempel på vad kungen gjorde bra förutom att han trycker ett pris i näven på några vetenskapsmän varje år.

...och det enda argumentet du har kvar är "alla andra vill också ha det så".

Ska det vara så svårt att fatta att det är barockt och förlegat att ha en person som föds till ämbetet och vars uppehälle betalas av undersåtarna? Sånt hör inte hemma i ett demokratiskt samhälle, fatta det.

Haha, att ha en majoritet av svenska folket bakom sig kan val inte raknas som nagot daligt.

Monarkin ar en viktig del av Sveriges historia och tradition. Jag kan inte se nagot argument till varfor vi skulle byta bort monarkin som i mina ogon fungerar utmarkt.

Tycker knappast nagot av republikanernas argument ar vettiga. Det ar upp till er att overtyga opinionen om att monarkin ska avveckals. Lycka till!
Citera
2003-12-10, 18:00
  #53
Awaiting Email Confirmation
Krokodildons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Queen
Haha, att ha en majoritet av svenska folket bakom sig kan val inte raknas som nagot daligt.
Så du gillar alltså sossar också, eftersom det är största partiet? Skulle du bli bög om en majoritet av befolkningen var det?
Citat:
Monarkin ar en viktig del av Sveriges historia och tradition. Jag kan inte se nagot argument till varfor vi skulle byta bort monarkin som i mina ogon fungerar utmarkt.
Se ovan, finns en hel del argument som du skiter i att bemöta.
Citat:
Tycker knappast nagot av republikanernas argument ar vettiga. Det ar upp till er att overtyga opinionen om att monarkin ska avveckals. Lycka till!
Majoriteten av riksdagsmännen är redan övertygade, så det kommer, var så säker. Det är bara ett fåtal länder som är så efter att de har ett så förlegat statsskick.
Citera
2003-12-10, 21:38
  #54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krokodildon
Så du gillar alltså sossar också, eftersom det är största partiet? Skulle du bli bög om en majoritet av befolkningen var det?.

Varfor jag tycker vi ska ha monarki har inget att gora med vad ovriga svenskar tycker. Daremot ar det ett viktigt skal till varfor vi har kvar monarkin, sa funkar demokrati vet du.

Citat:
Majoriteten av riksdagsmännen är redan övertygade, så det kommer, var så säker. Det är bara ett fåtal länder som är så efter att de har ett så förlegat statsskick.

De lander som har kvar monarkin visar pa intigritet. Nu ar det ju du som vill byta bara for att alla andra har det sa.
Citera
2003-12-11, 06:17
  #55
Awaiting Email Confirmation
Krokodildons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Queen
De lander som har kvar monarkin visar pa intigritet. Nu ar det ju du som vill byta bara for att alla andra har det sa.

När sa jag det? För övrigt är det ca 30 länder i världen som har sin monarki kvar, så "alla" andra är inte republiker, särskilt inte norra Europa där Sverige ligger

Men eftersom du envisas med att tjafsa kan vi väl ta upp några frågor som du konsekvent vägrat svara på:

Citat:
Ge exempel på vad kungen gör "i det tysta". Tar fram ett botemedel mot cancer? Löser Mellanösternfrågan? Runkar?

Citat:
Men vad är det som säger att en president måste göra av med lika mycket pengar

Det enda argument du lyckats försvara i den här debatten är att en majoritet av svenska folket vill ha kungen kvar, allt annat har du misslyckats med hittills. Som du kanske vet är inte folkets åsikt allenarådande i det här landet vilket bevisas av t ex omläggningen till högertrafik.
Citera
2003-12-11, 18:28
  #56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krokodildon
Som du kanske vet är inte folkets åsikt allenarådande i det här landet vilket bevisas av t ex omläggningen till högertrafik.

Sant. Vad jag menar ar att Kungen reser omkring mycket och gor saker som sallan nar medierna. Aker omkring mycket i Sverige och utlandet och gor reklam for Sverige och besoker svenska inrattningar och foretag.

Att ha en Statschef med en bred uppslutning ar viktigt for ett land. Tittar vi pa de lander som har kvar monarkin ar det i huvudsak stabila demokratier. Med en statschef som ar politiskt tillsatt ar det svart att fa en lika bred uppslutning vilket jag tror vore valdigt synd for Sverige.

Vad galler din andra kommentar har du helt ratt. Det gar givetvis att spara pengar pa kungahuset och en President som bara flog ekonomiklass och bodde i en etta i Ragsved skulle givetvis vara billigare. Men ar det nagot vi vill ha?
Citera
2003-12-18, 19:45
  #57
Medlem
Von Bings avatar
Hmm... åker han runt och ger en illusion att Sverige är fortfarande en diktatur?

Om 79% av svenskarna ville ha en islamsk diktatur i Sverige skulle du knappast vara för den, när du så drar fram opinionsundersökningar och blänger om "folkets vilja".

Det finns bara 25 monarker kvar i världen. I de övriga länderna vågade man störta tyrannerna när det begav sig. Men inte i lilla chicken-Sverige!
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback