• 1
  • 2
2009-07-26, 21:43
Medlem
H.E.Pennypackers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdf011
Min källa hade väl fel isåfall, jag minns att jag har läst att vi genetiskt är ungefär 99% (tror det var 99,99%) identiska med människorna som levde på stenåldern. Och ifall det hade stämt hade det alltså, som jag förstått det, varit så att vår omgivning förändrats mycket mer än vi sedan stenåldern. Omgivningen ser ju knappast likadan ut idag som då. Fordon är det första jag kommer att tänka på.

Antar att siffrorna du skriver refererar till hur många baspar som stämmer överrens i vår DNA. Det är väldigt missvisande att använda dessa siffror i någon form av logiskt resonemang då en förändring av ett baspar rent procentuellt ger minimal skillnad medan detta lilla basparsförändring kan ge upphov till ett helt nytt protein och således funktion i cellen.
Vi är ju idag mer än 98% procent schimpans, vilket egentligen inte säger ett skit.

Jag säger dock inte emot dig i frågan om att omgivningen vi lever våra liv i troligen har förändrats bra mycket mer än våra gener sedan stenåldern. Dock är har vi nog förändringen av omgivningen till största delen att tacka oss själva för - på gott och ont.

Mvh H.
Citera
2009-07-26, 22:04
Medlem
H.E.Pennypackers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insignificunt
Om humor är ett "bevis" på intelligens, vänligen definera vad humor är och hur detta mäts på ett objektivt sätt.

Jag skrev iofs att jag inte håller med om att man kan använda det som ett mått på intelligens, varför det känns konstigt att försvara en åsikt jag inte har.

Att definera humor helt objektivt är omöjligt då det ganska uppenbart är subjektivt. Men vissa gemensamma faktorer finns nog, som att humor ofta bygger på någon form av underförstådd mening. Och för att kunna vara humoristisk, oavsett vilken smak av humor det gäller, så behöver man ofta ha förmågan att kunna observera och tolka mänskligt beteende, att förstå hur mänskliga tankemönster fungerar, och sedan göra anspelningar som utnyttjar detta förstånd och denna kunskap.

Och vad jag med mitt inlägg menade - som jag antar dom flesta säkert förstod - var att en person som helt sakna förmågan att uppfatta eller åstadkomma någon form av humor, pekar på att personen i fråga inte är helt 100.

Mvh H.
Citera
2009-07-26, 22:24
Medlem
Insignificunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H.E.Pennypacker
Jag skrev iofs att jag inte håller med om att man kan använda det som ett mått på intelligens, varför det känns konstigt att försvara en åsikt jag inte har.

Att definera humor helt objektivt är omöjligt då det ganska uppenbart är subjektivt. Men vissa gemensamma faktorer finns nog, som att humor ofta bygger på någon form av underförstådd mening. Och för att kunna vara humoristisk, oavsett vilken smak av humor det gäller, så behöver man ofta ha förmågan att kunna observera och tolka mänskligt beteende, att förstå hur mänskliga tankemönster fungerar, och sedan göra anspelningar som utnyttjar detta förstånd och denna kunskap.

Och vad jag med mitt inlägg menade - som jag antar dom flesta säkert förstod - var att en person som helt sakna förmågan att uppfatta eller åstadkomma någon form av humor, pekar på att personen i fråga inte är helt 100.

Mvh H.

äsch, jag kan inte läsa. Sorry.
Citera
2009-07-26, 22:38
Medlem
H.E.Pennypackers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insignificunt
äsch, jag kan inte läsa. Sorry.

Nemas problemas man .

Mvh H.
Citera
2009-07-27, 11:35
Medlem
asdf011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H.E.Pennypacker
Jag skulle inte sträcka mig så långt att säga att humor är ett bevis på intelligens. Som längst skulle jag våga sträcka mig till att säga att det kan visa tecken på att man inte är helt bakom flötet. Titta på ett genomsnitt av världens roligaste komiker - jag skulle säga att jag som mest uppfattar dom som slightly above average. Med ett fåtal som faktiskt besitter någon ovanlig nivå av intelligens medan ett fåtal närmast kan betecknas som totalidoter. Dvs inte allt för avvikande jämfört med fördelningen av intelligens hos befolkningen i övrigt.

Mvh H.
Nej, det håller jag med om. Man behöver absolut inte vara särskilt intelligent bara för att man uppfattas som "rolig", men en fingervisning kan det nog vara.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in