Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2003-12-24, 03:13
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drinkmilk

Ammoniumperklorat är ett väldigt bra oxidationsmedel tre avseenden
3) Ger HCl dvs fungerar bra som klorgivare. Du behöver inte tillsätta något mer som t.ex Parlon eller PVC

- Är du säker på det här?
När det gäller Kaliumperklorat så går tydligen meningarna isär om hur pass det fungerar som klorgivare.


Citat:
JAg vet tien vilka egenskaper som är önskvärda när du änvänder den på keramikområdet ...men vad i alla världen vill du ha kopparsulfat till?

Det är sånt som är bra att ha(?)
Har sett flera exempel där syntes av andra kopparsalter har gjorts med utgångspunkt av just kopparsulfat. hmm även användas som det är också har jag för mig.

Citat:
Det beror på källan. Det finns inte EN "officiell" ...möjligen med just det namnet för det är ju någon som någon gång har hittat på betecknignen men mina källor säger 75/25 och att 10:3 "också är populär"

När jag sa "officiell" så menade jag "officiell" och inte den officiella.
Som sagt 77/23 är den som mina källor säger. officiellt recept existerar inte.


Citat:
Pil, vide ...vad i alla världen är det för ordböcker du har sökt i då, om du inte hittar det ordet?

För tunna tydligen.


edit: Go' Jul på er o se nu till att ha kvar samtliga kroppsdelar till nästa år.
Citera
2003-12-25, 18:26
  #14
Medlem
drinkmilks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nitro Injection
Som det ser ut nu så använder jag den billigaste digitalvåg med 1 grams nogrannhet jag kunde hitta, jag betalade runt 300 för denna.
- STORT misstag, precis som drinkmilk säger så är fördelarna med en nogrann våg för stora för att låta bli att inte köpa en.. ångrar mig ordentligt idag. Med en våg med en nogrannhet på 1 gram så är det omöjligt att väga upp 1 (ett) gram den kommer visa 0 , 1 eller 2 aldrig 1,0...som en våg med 0,1 grams noggranhet gör. alltså gott folk, detta betyder att för att följa ett recept där blandningen är kritisk så behöver man multiplicera vikten med minst fem för att slå ut felmarginalen.

Synd att vågar just är så dyra, förstår inte riktigt varför. den låga efterfrågan rättfärdigar inte priset.

Mmmm.. och man hittar ju heller knappast produkttester för vågar var som helst... bara för att en våg väger o.1 så säger det ju inget om hur exakt den är. Dek kan visa hur många decimaler den vill, men gör den ine rätt så hjälper det inte. ..och så skall den hålla ett tag.

Skolor är snåla. Gå till närmsta skola och fråga var de köper sina vågar.

Citat:
Ursprungligen postat av Nitro Injection
Även på engelska kallad the "diaper method" och torde således översättas till: "Blöjmetoden"

Jag vet att det kallas så också på engelska, men det låter väldigt fel på svenska. Om du hör en bra term så säg till.

Citat:
Ursprungligen postat av Nitro Injection
Kimrök är väl "sot" på vanlig svenska?
Inhandlas var? - Du kan ju inte allvarligt mena hos en godisfabrikant..

Ja, men du frågar knappast efter "sot" när du skall inhandla handla det.
Det används som pigment så fråga i färhandel. Det kan kasnke heta lampsvärta också.
Svart gummi brukar innehålla kimrök. Sök på ordet på google så hittar du mascararecept...

..annars får du väl fråga godisfabrikanten var de köper

I fyrverkerier används kimrök för att åstadkomma långlivade kolgnistor.
Det heter "lampback" på engelska
Citera
2003-12-25, 18:43
  #15
Medlem
drinkmilks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nitro Injection
- Är du säker på det här?
När det gäller Kaliumperklorat så går tydligen meningarna isär om hur pass det fungerar som klorgivare.

Ja.
NH4ClO4 -> NH3 + HCl + 2 O2

Det är HCL som är intressant.
Exempel. 2 Ba(NO3)2 -> 2 BaO + 5 O2 + 2 N2 ...tror jag (hinner inte skriva nu så jag hinenr inte tänka...)

BaO blir fasta partiklar som glöder och tvättar bort färgen. Vi vill ha flarm Bariummonoklorid - ett ämne som är instabilt och måste framställas synteteiskt i flamman.

BaO + HCl -> BaCl + ...

Normalt bariumklorid är BaCl2.
BaO + 2 HCl -> BaCl2 + H2O är den normala reaktionen.

Exakt vad som händer med resten vet jag egentligen inte...

OBS! KNO3, NaNO3 osv faller inte sönder på samma sätt. Där blir det syre + nitrit kvar.

Citat:
Ursprungligen postat av Nitro Injection
När jag sa "officiell" så menade jag "officiell" och inte den officiella.
Som sagt 77/23 är den som mina källor säger. officiellt recept existerar inte.

Nä, så är det väl. Varje gammalt familjeföretag har sina egna hemliga recept.
Citera
2003-12-25, 18:51
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drinkmilk


Jag vet att det kallas så också på engelska, men det låter väldigt fel på svenska. Om du hör en bra term så säg till.

För att se på fakta; både Du och jag vet vad som syftas på när "blöjmetoden" kommer på tal så varför inte använda det då? Det må vara löjligt men jag tror det är enklare än att "komma på"/"hitta en" synonym ingen hört talas om.




Citat:
I fyrverkerier används kimrök för att åstadkomma långlivade kolgnistor.
Det heter "lampblack" på engelska

- Är det praktiskt möjligt att använda klumpar av kimrök som sedan byggs upp till stjärnor?
Citera
2003-12-27, 12:42
  #17
Medlem
drinkmilks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nitro Injection
För att se på fakta; både Du och jag vet vad som syftas på när "blöjmetoden" kommer på tal så varför inte använda det då? Det må vara löjligt men jag tror det är enklare än att "komma på"/"hitta en" synonym ingen hört talas om.

Jag brukar faktiskt mest använda engelska termer. Det bli enkelare så.

Citat:
Ursprungligen postat av Nitro Injection
- Är det praktiskt möjligt att använda klumpar av kimrök som sedan byggs upp till stjärnor?

Det är givetivis inte bara kimrök.
salpeter, svavel, kimrök. Samma ingredienser som svartkrut fast men en annan kolsort alltså. Eventuellt fint järnfilspån också.

Procentsatserna måste givetvis vara annorlunda. Skall det glöda länge så behövs underskott på oxidationsmedel. Typ 60% salpeter eller nåt. Snarare mindre än mer.
Det är bara att experimentera med resten. Tänk på att Järnfilspån så ökar densitetten ganska kraftigt eftersom järn är tungt så då blir det mycket mindre slaåpeter. (allt mäts ju i vikt) Kanske under 50%.

Tro inte att det är alltför mycket expertis bakom allt jag säger bara.
Citera
2003-12-28, 05:07
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drinkmilk
Jag brukar faktiskt mest använda engelska termer. Det bli enkelare så.

Jo det håller jag med om men du efterfrågade ju en svensk term så..


Citat:
Det är givetivis inte bara kimrök.

- Aj, aj min tabbe där..tänkte på något sätt att Kimrök kunde glöda/brinna utan en oxidant(?)... men allvarligt, Svavlet kan man väl skippa eftersom det bara är kärnan som är Kimrök o Salpeter och antänds inte då utav en flamma utan av de yttre lagret(lagrena) stjärnmix..som ju redan brinner.

Apropå stjärnor..

Kan du tipsa mig om en bra fungerande blandning för gul ej innehållande Natriumoxalat?


Citat:
Tro inte att det är alltför mycket expertis bakom allt jag säger bara.

Det kanske det inte är alla gångerna men jag är ändå väldigt tacksam för att du tar dig tid.


edit:

Det börjar bli en väldigt monoton diskussion mellan bara mig och drinkmilk här - är det verkligen inga andra pyro intresserade på det här forumet?
nu inför nyår o allt...
Citera
2003-12-29, 10:23
  #19
Medlem
drinkmilks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nitro Injection
Jo det håller jag med om men du efterfrågade ju en svensk term så..


Jo, jag önskar att det fanns för det låter så fånigt om man pratar svenska men alla de tekniska termerna man anv'änder är engelska. Dåligt språk. Därav frågan.


Citat:
Ursprungligen postat av Nitro Injection
- Aj, aj min tabbe där..tänkte på något sätt att Kimrök kunde glöda/brinna utan en oxidant(?)... men allvarligt, Svavlet kan man väl skippa eftersom det bara är kärnan som är Kimrök o Salpeter och antänds inte då utav en flamma utan av de yttre lagret(lagrena) stjärnmix..som ju redan brinner.


Att bara kimrök och salpeter skulle gå att få brinna ihop? Det är ingen idé att du försöker. Slöseri med tid.
Träkolsgnistor förbränns väl snabbare om träkolen är impregnerad med salpeter, men testar du att blanda salpeter och kol som pulver så är det bortkastat.

Om vi går tillbaka till kimröken: gnistorna jag pratar om är inte ministjärnor. Blandningen skapar sådana när den brinner.


Citat:
Ursprungligen postat av Nitro Injection
Apropå stjärnor..

Kan du tipsa mig om en bra fungerande blandning för gul ej innehållande Natriumoxalat?

Nej.
Inte om du vill ha MYCKET emission från natrium, få det säkert, lagringsstabilt(icke hydroskopiskt), samt att ingredienserna skall vara lätta att få tag på.
Är det gula stjärnor du är ute efter, eller är det en gul fackla eller vad?
Natriumvätekarbonat är nog inte något som brukar användas men jag har sett det i ett recept. Jag kan inte svara för hur den reagerar med vad, och jag vet inte om den är hydroskopisk. Jag rekommenderar i alla fall INTE att natriumvätekarbonat och aluminium kommer i kontakt med varandra. Jag vet nämligen hur ful lättmetall blir om man har använt en pulversläckare och inte städat riktigt efteråt. Kryolit(En bergart. Na3AlF6) är däremot inte hydroskopiskt, men du måste ha tillstånd från länsstyrelsen för att köpa den som kemikalie.
Vanligt koksalt är också hydroskopiskt. Natrium är kort sagt ganska jobbigt, men du kan knappast få kraftigare gult ljus än med emission från natriumatomen, men om du inte klarar av uppgiften att få till något säkert och tillräckligt lagringsstabilt med något med höga procent natriumsalt i så är det "black body radiation" dvs glödande partiklar som gäller.

Alla kroppar, fasta eller flytande, sänder ut väremstrålning vars medelvåglängd minskar med ökad temeratur enligt Planks lag. Vid tillräckligt hög temperatur blir det synligt ljus. När plattan på spisen börjar bli mörkröd så är den väl kanske 600-700 grader. Vet inte riktigt. Vid 3000-4000(som när man bränner aluminium i blixtljuspulver) så uppfattas ljuset som alldeles vitt. Mycket högre temperatur än så kan du inte åstakomma med förbränning.

När man vill åstadkomma en ren färg(som röd, grön eller blå) så vill man undvika partiklar i flamman eftersom de då glöder och "tvättar bort" färgen. Få riktigt grön är t.ex illa svårt. Man måste ha överskott på bränsle och tillräckligt mycket klor i rätt form, för att undvika bildning av fast BaO, men samtidigt får det inte vara så mycket bränsle att man får en massa glödande kol i flamman.

I det här fallet så är det däremot motsatsen som är intressant. Kaliumbaserat oxidationsmedel (den lilla strålningen fråpn kalium är så svag att den lätt försvinner och inte stör) som t.ex salpeter.

Nu vet jag ju inte VAD du(rent hypotetiskt) vill åstadkomma. en stor "ren" gul glamma eller får det vara en svans efter? (gnistregn om det är en fontän)
Personligen så tycker jag itne att det förstnämnda är särskillt intressant över huvud taget... Jag tycker inte ren gul är särskillt snyggt. En stor krevad med långlivade orangegula kolsvansar efter stjärnorna är däremot illa snyggt men ett illgult huvud på en sån stjärna tilltalar mig inte. Då är det trevligare med ett rött, grönt eller blått huvud i slutänden om det skall vara något alls. (Men det är bara som jag föreställer mig det i mitt huvud nu)
Många gula recept liknar svartkrut med lite andra proportioner.
En bra sak med natrium(i det här fallet) är att den är så kraftigt färgande så att det inte behövs så mycket för att den gula skall "ta över". I och med att det förmodlien räcker med små mängder så gör ju inte den hydroskopiska egenskapen lika mycket skada. Om du(rent hypotetiskt) experimenterade lite med salpeter, svavel och olika kolsorter(beroende på om du vill ha gnistsvans eller ej), samt olika överskott på bränsle samt eventuellt tillsats av lite vanligt koksalt så skulle det nog bli en ganska bra gul.
Svartkrut blir ju heller inte farligt av lite, lite fukt. Om det däremot finns en annan kärna så vet måste den vara av något som inte är fuktkänsligt också.

Om du dessutom först torkar saltet(Vet inte hur varmt det måste vara, men det smälter först vid 804° C så även full värme i ugnen gör inget om du bara låter en svalna riktigt ..och det låter du det givetvis göra i en stängd behållare så att det iten hinner plocka upp vatten igen) och sen använder ett icke vattenbaserat bindemedel som fungerar som fuktskydd så blir det ännu lagringsstabilare.
Accroides resin är ett bränsle som också kan fungera som bindemedel.
Löses i etanol(T-röd)
Schellack (som också löses i etanol(men det kasnke måste vara varm = våldsam explosionsrisk ..vet tien så noga) och borde fungera tycker jag.
Schellack är också både bindemedel och iband bränsle och har dessutom förmågan att det ökar volymen på flamman. Det gör inte Accroides resin.

Gör du en stjärna med flera lager så skall det vara bindemedel som använder samma lösningsmedel i dem.

Det kanske blir svårt att få den intensitet du vill på det här sättet, om du inte tillerkar satsen med vatten på samma sätt som man gör med svartkrut. Om vattnet som NaCl binder påverkar alldeles för mycket så kan du ju prova att köra precis som när du gör svartkrut men kol, svavel och salpeter och vatten och sen, när du är nöjd så maler du ner satsen en sista gång och blandar i torrt NaCl efteråt, varefter du anvädner schellack och vattenfri etanol för att binda. Jag vet inte. Det var bara en otestad tanke.

Hur som helst så skulle jag(om jag rent hypotetiskt vore i ditt ställe och ville göra fyrverkerier men inte ville köpa från kemiföretag) i alla fall jag läsa så mycket som möjligt alla rena natriumföreingar jag kunde få tag på först.

Säg vilken sorts flamma som efterfrågas tack.

Om man skall börja att göra stjärnor så är det nog en mycket bra start att börja med svartkrutbaserade(alltså inga andra tillsatser). dvs ta svartkrut och ändra propportionerna, eller att ta hemmagjort svartkrut, malet till mjölform och tillsätta kol med lämplig kornstorlek (+ ev svavel) ...och givetvis använda VATTEN när man binder sista gången, så att även de grövre kolpartikalrna blir impregnerade med salpeter.

Om du nu(rent hypotetiskt) envisas med att använda ditt eländiga kaliumklorat vilket jag fortfarande avråder dig å det bestämdaste ifrån, så tänk på att det INTE är en bra idé att använda ett skal som innehåller svavel utanpå en kloratstjärna ...och tänk på att frånvaro av primer("krutning" på svenska) förutom tändsvårigheter också innebär att stjärnan inte är skyddad för friktion. Det bästa man kan använda som primer då blir väl möjligen någon typ av H3 ..om du envist vägrar att skaffa Kaliumperklorat. Annars hade KClO4/C varit bra(en universalblandning för krutning/krevadladdning)

Fastän H3 skall vara så okänsligt så litar jag inte på att det inte smäller vid hantering och framför allt vid uppskjutning(ganska rejäla G-krafter + stjärnor som kan skava mot varandra)

Gummi Arabicum skall inte användas som bindemedel till kloratstjärnor.

Slutsatsen av det jag skriver här vill jag skall vara att kaliumklorat trots sina fördelar är handikappande eftersom det är så hemkt mycket annat som måste rätta sig efter det. Utformning, krutning, krevadladdning, bindemedel, verktyg, damm-faktorn osv osv ..till och med stubin. Blir det roligt om man måste vara nervös hela tiden?

Alla pyrotekniker håller inte med mig(men då har de också bättre kunskaper och bättre koll på, och tillgång till olika råvaror och dess genskaper) men jag skulle(rent hypotetiskt) ändå undvika det så mycket som möjligt.

Jag har sett en klorathaltig rökpuff byta karatär till explosion pga en sån enkel sak soma tt den eletriska tändaren var annorludna tillverkad än standard och sprack med lite högre tryck än normalt.
Citera
2003-12-30, 10:21
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drinkmilk
Alla kroppar, fasta eller flytande, sänder ut väremstrålning vars medelvåglängd minskar med ökad temeratur enligt Planks lag. Vid tillräckligt hög temperatur blir det synligt ljus. När plattan på spisen börjar bli mörkröd så är den väl kanske 600-700 grader. Vet inte riktigt. Vid 3000-4000(som när man bränner aluminium i blixtljuspulver) så uppfattas ljuset som alldeles vitt. Mycket högre temperatur än så kan du inte åstakomma med förbränning.

Vilken temperatur är då önskvärd för gul? (ser en ljuslåga framför mig)



Citat:
Nu vet jag ju inte VAD du(rent hypotetiskt) vill åstadkomma. en stor "ren" gul glamma eller får det vara en svans efter?

Nä, jag vet inte riktigt..tänkte väl lite allmänt, har en bild i huvudet av en röd/gul (gul ej gul/orange som jag är så trött på) krevad (ngt mellan palmträd och chrysantemum) de röda stjärnorna är då krutade extra tjockt.


Citat:
Schellack är också både bindemedel och iband bränsle och har dessutom förmågan att det ökar volymen på flamman. Det gör inte Accroides resin.

Ökar volymen på flamman säger du? det visste jag inte..är detta verkligen önsvärt då det kanske blir svårare att hålla en konstant temperatur
och därmed en konstant gul?

Citat:
Hur som helst så skulle jag(om jag rent hypotetiskt vore i ditt ställe och ville göra fyrverkerier men inte ville köpa från kemiföretag) i alla fall jag läsa så mycket som möjligt alla rena natriumföreingar jag kunde få tag på först.

Kemiföretaget(en) jag hypotetiskt beställt ifrån är helt okej men kanske missade jag att beställa vissa saker pga ren snålhet.


Citat:
Om du nu(rent hypotetiskt) envisas med att använda ditt eländiga kaliumklorat vilket jag fortfarande avråder dig å det bestämdaste ifrån, så tänk på att det INTE är en bra idé att använda ett skal som innehåller svavel utanpå en kloratstjärna ...och tänk på att frånvaro av primer("krutning" på svenska) förutom tändsvårigheter också innebär att stjärnan inte är skyddad för friktion. Det bästa man kan använda som primer då blir väl möjligen någon typ av H3 ..om du envist vägrar att skaffa Kaliumperklorat. Annars hade KClO4/C varit bra(en universalblandning för krutning/krevadladdning)

Okej lät oss leka med tanken att jag skulle försöka tillverka ngt liknande då skulle jag vilja ha det såhär:

Kaliumklorat till H3 som används vid saluter och ev. "lift charge" (svenska?)
kaliumperklorat till BLP
Ev. Bariumklorat ihop med Bariumkarbonat för grön.

Skulla man använda klorat till stjärnor så behöver man väl inte kruta om det är så att den "burst charge" (svenska?) man använder går ihop med klorat och att det inte förelligger risk att stjärnorna kan skava mot varandra?


Citat:
Jag har sett en klorathaltig rökpuff byta karatär till explosion pga en sån enkel sak soma tt den eletriska tändaren var annorludna tillverkad än standard och sprack med lite högre tryck än normalt.

Rökpuff alá "Herr Grahn" måhända?
- var det inte du som sa att hans Kloratkunskaper var diskutabla?
Citera
2003-12-30, 11:19
  #21
Medlem
drinkmilks avatar
Hej!

Nu blir det bara mycket korta kommentarer

Citat:
Ursprungligen postat av Nitro Injection
Vilken temperatur är då önskvärd för gul? (ser en ljuslåga framför mig)

Kan inte svara på. Natriumatomen ger gult ljus med en våglängd på 589 nm över 1800° C.
Vad gäller glöd så måste 1800 grader närma sig vit tycker jag,
men jag har inget spektrum i hjärnan. Kolet borde svalna fort och blir mörkare om det lämnar flamman så blir det gnistor så kommer de att vara orange. Hur mycket salpeterimpregnering gör temeraturmässigt vet jag inte. Järn ger nog ljusare gnistor. Hur mycket det hinner svalna beror väl på partikelstorlek. Vilda spekulationer...

Citat:
Ursprungligen postat av Nitro Injection
Nä, jag vet inte riktigt..tänkte väl lite allmänt, har en bild i huvudet av en röd/gul (gul ej gul/orange som jag är så trött på) krevad (ngt mellan palmträd och chrysantemum) de röda stjärnorna är då krutade extra tjockt.

Rent hypotetiskt så skulle jag satsa på röd först. Det är en relativt lätt färg.

Citat:
Ursprungligen postat av Nitro Injection
Ökar volymen på flamman säger du? det visste jag inte..är detta verkligen önsvärt då det kanske blir svårare att hålla en konstant temperatur och därmed en konstant gul?

Stor låga syns. Magnesium ger också flamma. Höjer temperaturen, men man behöver bli av med magnesiumoxiden så att den inte förstör färgen. Då talar jag itne om stora mängder Mg.

Citat:
Ursprungligen postat av Nitro Injection
Kemiföretaget(en) jag hypotetiskt beställt ifrån är helt okej men kanske missade jag att beställa vissa saker pga ren snålhet.

Skicka mig ett pm med en lista på de kemikalier som vi låtsas att du har. skriv inte ut den hypotetiska källan/källorna.

[quote=Nitro Injection]Okej lät oss leka med tanken att jag skulle försöka tillverka ngt liknande då skulle jag vilja ha det såhär:

Kaliumklorat till H3 som används vid saluter och ev. "lift charge" (svenska?)

Nej, H3 skall vara till krevadladdnignen(burst charge). Poängen med H3 är att det skall gå fort för att åstadkomma symmetriska krevader även med små hylsor, där svartkrut inte är snabbt nog. Och du vill inte ha sönder pjäsen eller mörsaren när du skjuter upp den. Jag tror att H3 skenar(riktig H3. Det skall vara granulat annars går det nog sakta ..hur man nu vågar göra granulat.. !? jag avsäger mig allt ansvar!!!)

När du säger saluter så antar jag att du menar något luftburet. Då är väl BLP att rekommendera. Något snabbare har du inte. En blixt är väl trevlig?
H3 är väldigt ljussvag. Inte särskillt rolig. Den skall bara användas där man måste.

BLP som krevadladdning är ju alltid en lätt lösning men det blir en fruktansvärd belastning på stjärnorna. Måste nog använda en långsammare nitratbaserad sort där. I Pyros fyrverkeriraket "chefen" har en en ganska tunn papphylsa(typ 20mm i diamter eller nåt) i centrum som innehåller krevadladdning, vilken lär vara KNO3/Mg. Utanför den ligger sedan stjärnona. Låter lite våldsamt men funkar tydligen. Nu sprider jag företagshemligheter, men det kan ju vem som helst kolla i vilket fall. Hade jag vetat några stjärnrecept eller så så hade jag inte sagt dem. i vilket fall som helst så ger ju BLP väldigt hög temperatur så det lär ju tända bra. Det gäller bara att det itne blir en så kraftig krevad att stjärnorna slocknar.

Citat:
Ursprungligen postat av Nitro Injection
kaliumperklorat till BLP

Instämmer, men vad skall du ha den till om inte salut?
Luftburen salut, krevadladdning, knallskott(smällare). Du kan göra lite silverstjärnor och sånt som är baserade på KCLO4/Al BLP...

Citat:
Ursprungligen postat av Nitro Injection
Ev. Bariumklorat ihop med Bariumkarbonat för grön.

Tänk på den länge och läs så mycket du kan. Som sagt: inget gummiarabicum. sockerarter(som t.ex laktos) + klorat tänder lätt pga den låga antändningstemperaturen hos bränslet. man kan väl gissa att dess vattenlöslighet inte gör det bättre heller..

Citat:
Ursprungligen postat av Nitro Injection
Skulla man använda klorat till stjärnor så behöver man väl inte kruta om det är så att den "burst charge" (svenska?) man använder går ihop med klorat och att det inte förelligger risk att stjärnorna kan skava mot varandra?

Att stjärnorna skaver mot varandra är väl oundvikligt. Frågan är bara hur kraftig belastningen blir. kruta för att skydda mot friktion. Företrädelsevis KClO4/C.
Kanske H3. KClO4/C som krevadladdning är inte riktigt lika snabb som H3 men mycket tåligare.

Citat:
Ursprungligen postat av Nitro Injection
Rökpuff alá "Herr Grahn" måhända?
- var det inte du som sa att hans Kloratkunskaper var diskutabla?

Nej, jag tror inte att han anvädner det i rökpuffar.
Det var faktiskt BLP av KClO3/Mg med ett stort överskott på KClO3(tillverkat av någon i okunskap ..inte total okunskap med det vara en lite väl dum kompromiss) syftet var att snabbt åstadkomma ett vitt moln av kaliumkloridrök(som ju borde vara ganska ofarligt att inandas ...saltersättningsmedel i mat, du vet)
Mycket dum grej pga den ofrånkomliga blixten, den våldsamma värmeutvecklingen(orsakade tejpbrand en gång) samt känsligheten.
Citera
2003-12-30, 11:35
  #22
Medlem
drinkmilks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nitro Injection

Rökpuff alá "Herr Grahn" måhända?
- var det inte du som sa att hans Kloratkunskaper var diskutabla?

Herr Grahn sa bara en gång att KClO3/Laktos var en av de minst känsliga kloratblandningarna fastän det är ganska tvärt om ..och sen så verkar det som han helt enkelt kan ljuga rakt upp och ner, men det behöver vi inte prata mer om här. Jag har också anledning att tro att hans magnesiumpulver(i alla fall det han hade förr) inte har något ytbehandling och det tyder i så fall på farlig okunskap för en person med fabrikslicens. Mer skall jag jag inte säga för det blir bara andras åsikter.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback