Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2003-12-01, 10:46
  #1
Medlem
Troians avatar
Citat:
UPC portar SPAM-mail

Måndagen den 17 november stänger UPC port 25 för att förhindra SPAM-infektioner.
SPAM är en beteckning för ofrivillig e-post på internet. Man kan jämföra det med att man får ofrivilliga marknadssamtal förutom att internetanvändare får betala priset för att internets kapacitet försämras. Så kallade ”Spammers” skickar oftast e-post till miljoner adresser med hjälp av distributionslistor, med förväntan att liten mängd läsare svarar på erbjudandet. SPAM har blivit ett allvarligt problem för de flesta internetanvändare.

Åtgärd
Nu vidtar UPC åtgärder för att förhindra SPAM, både från och till våra kunders datorer. Den 17 november teststänger vi port 25 för allt, utom för vår egen utrustning. Med denna lösning kommer inte SPAM-genererande kunder att kunna skicka mail direkt mot internet. UPCs mailservrar är den enda punkt för administration och där man kan ha kontroll på mängden SPAM som går ut från vårt nät. Härigenom bör SPAM-anmälningarna reduceras enormt.

Så påverkas du
Om du redan använder vår smtp-server för att skicka mail kommer du ej att påverkas. Om du däremot har mailkonton hos ett webhotell med egna smtp-servrar men använder vår mailkonfiguration kan du drabbas av stängningen. Vårt tips till dig är då att byta utgående e-postserver till smtp.chello.se.

( http://www.upc.se/upc/customer_service_news.php#spam )

Vet någon om detta går att komma runt på något sätt? Med andra ord om man även i framtiden vill skicka mail genom annan server än smtp.chello.se...
Citera
2003-12-01, 10:56
  #2
Banned
Pr0n-Gamers avatar
använd en "proxy" alt. en annan port som funkar på vissa smtp servrar,..
Citera
2003-12-01, 14:48
  #3
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pr0n-Gamer
använd en "proxy" alt. en annan port som funkar på vissa smtp servrar,..

Finns det någon annan specifik port som brukar fungera?
Citera
2003-12-08, 21:59
  #4
Medlem
kayethoms avatar
Ja, nu har samma sak hänt mig.

Bredbandsbolaget stänger ner port 25. Jag har en "egen" linux server som jag är root på, och undrar om jag på nåt enkelt sätt kan konfigurera om den till en annan port, så att jag kan skicka mail via den hemifrån (servern står alltså INTE hemma).

Servern kör sendmail. Jag vill inte ställa om sendmail till en annan port, eftersom inga mail kommer fram då. Alternativet är väl att starta upp en till sendmail på en annan port... (vet inte om det är så lyckat), eller köra nån intern port-forwarding på servern, från nån port till 25 (så att en uppkoppling till t.ex. port 26 på servern skyfflas vidare till port 25 och sendmail tar emot uppkopplingen).
Det borde inte vara omöjligt. Är det nån här som har några ideer?
Citera
2003-12-08, 22:05
  #5
Medlem
blueCommands avatar
Den interna forwardingnen är nog den bästa...
Citera
2003-12-08, 22:11
  #6
Medlem
kayethoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueCommand
Den interna forwardingnen är nog den bästa...

Ja, men hur...? Klarar ip-chains av det? Ska genast gräva mig ner i dokumentationen...
Citera
2003-12-10, 15:12
  #7
Medlem
kayethoms avatar
Det gick att lösa finfint med en ssh tunnel

Förresten, är det någon som kan rekomendera något bra program som kör i backgrunden i windows (helst som en service), och som kan öppna ssh tunnlar när jag loggar in i datorn utan att jag behöver logga in i servern "för hand". Jag använder SSH Secure Shell för windows just nu, men det blir lite omständigt att logga in i mailservern med terminal först innan jag kan kolla mail.
Citera
2003-12-12, 14:08
  #8
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kayethom
Ja, nu har samma sak hänt mig.

Bredbandsbolaget stänger ner port 25. Jag har en "egen" linux server som jag är root på, och undrar om jag på nåt enkelt sätt kan konfigurera om den till en annan port, så att jag kan skicka mail via den hemifrån (servern står alltså INTE hemma).

Servern kör sendmail. Jag vill inte ställa om sendmail till en annan port, eftersom inga mail kommer fram då. Alternativet är väl att starta upp en till sendmail på en annan port... (vet inte om det är så lyckat), eller köra nån intern port-forwarding på servern, från nån port till 25 (så att en uppkoppling till t.ex. port 26 på servern skyfflas vidare till port 25 och sendmail tar emot uppkopplingen).
Det borde inte vara omöjligt. Är det nån här som har några ideer?

Port 465 kanske? Smtp med SSL..

Kräver dock att du har en SLL-etablerad smtp-server. Har också för mig att många klienter startar i icke krypterat läge och att man kan få dem att acceptera breven även utan SSL.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback