• 4
  • 5
2024-06-16, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cheringen
Jag bara älskar dina trådstarter Skaraborg2
Kan bara instämma med föregående talare!
Du är orsaken till att jag alltid loggar in på ”Kriminalhistoria ”
Citera
2024-06-16, 16:30
Medlem
oldeubois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cheringen
Jag bara älskar dina trådstarter Skaraborg2
Ja, definitivt en av Flashbacks bästa skribenter.
Citera
2024-06-16, 18:15
Medlem
Skaraborg2s avatar
Handlade det om rånmord?

Stort tack för dessa omdömen Vampiregirl och oldeuboi!

Olösta försvinnanden och kriminalhistoria har alltid intresserat mig redan som barn. Min mormor brukade prenumerera på veckotidningar såsom Hemmets Journal, Hemmets Veckotidning och Året Runt. Där brukade jag som barn så fort jag kunde läsa ta del av bl. a. både olösta som lösta kriminalfall. Även i lokalmedia och i GP. Ett av dessa var just mordet på radiohandlaren David Bengtsson. Vad var då orsaken till detta? Det kan ha handlat om ett rånmord även om BO inte hade några pengar fastän GM trodde detta.

1970 kommer bl. a. ett ouppklarat mord där jag personligen mycket väl visste vem BO var och även troligtvis också GM att läggas upp på SVENSKA MORDFALL.

Mitt allra största intresse är dock inte kriminalhistoria utan olösta försvinnanden. Både svenska som utländska.
Senast redigerad av Skaraborg2 2024-06-16 kl. 18:20.
Citera
2024-06-17, 07:52
Medlem
Jag är,enligt min omgivning, hopplöst ”förälskad ” i ouppklarade försvinnanden,olösta mord mm. De försvinnanden och mord som klaras upp är jag otroligt intresserad av de psykologiska faktorer som ligger bakom.
Hoppas ni andra här och du Skaraborg2 förstår vad jag menar.
Citera
2024-06-17, 20:40
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kom tyvärr att förbli ouppklarat.

Citat:
Ursprungligen postat av Vampiregirl
Jag är,enligt min omgivning, hopplöst ”förälskad ” i ouppklarade försvinnanden,olösta mord mm. De försvinnanden och mord som klaras upp är jag otroligt intresserad av de psykologiska faktorer som ligger bakom.

Jag förstår precis vad menar.

Tyvärr kom mordet på radiohandlaren att förbli ouppklarat. Nära och kära kom aldrig att få svar på alla sina frågor.
Citera
2024-06-17, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vampiregirl
Det ger ett tidsperspektiv som jag var på polismuseet i Stockholm och min fru undrade hur Jag kunde tycka att Salaligan var så intressant, det är ju bara att köpa en colombiansk dagstidning så har man närbilder på mördade personer dagligen och dessa brott begicks innan mina föräldrar föddes. Saken är den att min mormor pratade ofta om detta då det var något otroligt på den tiden
Citera
2024-06-18, 20:38
Medlem
Skaraborg2s avatar
Radiomordet inte lika mycket omnämnt förstås som Salaligan.

Citat:
Ursprungligen postat av Marron
Det ger ett tidsperspektiv som jag var på polismuseet i Stockholm och min fru undrade hur Jag kunde tycka att Salaligan var så intressant, det är ju bara att köpa en colombiansk dagstidning så har man närbilder på mördade personer dagligen och dessa brott begicks innan mina föräldrar föddes. Saken är den att min mormor pratade ofta om detta då det var något otroligt på den tiden

Salaligan är ett fall som har gått i "arv" från en generation till en annan.

Jag är född långt efter deras tid men mina föräldrar och framför allt mina mor- och farföräldrar omnämnde med jämna mellanrum Sigvard Thurneman och Salaligan. Vad denna inhemska liga "uträttade" under sex år kommer aldrig att bli bortglömt.

Så är dock inte fallet med den mördade radiohandlaren även om detta fall också har blivit omnämnt en del under de årtionden som har gått sedan dess.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in