Citat:
Ursprungligen postat av
Nakkvarr
Jag tror TS tänker såhär (vilket inte har med kloning i traditionell mening att göra): jag stiger in i dupliceringsapparaten, vilken är ett kolmörkt rum, och genom hypermodulär kvantfluktualisering eller nå't så'nt skapas en exakt kopia av mig, med alla mina minnen. När ljuset tänds är vi två "jag". Ta-da! Vem är nu den ursprungliga, "rätta" jag?
Det där är något som jag funderat över länge. Tänk er nedanstående två scenarion. Bortse från teknologi och sådant, utan fundera bara på din
jag-känsla. Var finns den i scenariona nedan?:
1.
Någon har uppfunnit en teleporteringsmaskin. Ena delen står i Stockholm och den andra delen står i Rom i Italien. Du är i Stockholm och kliver in i maskinen som står i Stockholm. Sedan överförs du till Rom via teleporteringsmaskinen. Atom för atom. Molekyl för molekyl. Överföringen är perfekt. Ingenting missas. Hjärnan är 100% korrekt återgiven vid destinationen.
Efter överföringen (teleporteringen) så kliver du ut ur maskinen och går runt i Rom. Besöker Kolosseum mm. Existerar din jag-känsla fortfarande eller har du dött/utplånats och personen som kliver ut i Rom är en annan person med en annan jag-känsla?
2.
Någon har uppfunnit en dupliceringsmaskin. En kopieringsmaskin som kan kopiera människor och även verka över långa avstånd. En 100% exakt kopia av en människa kan skapas. Så tänk dig igen att du kliver in i maskinens ena del i Stockholm och en identisk kopia av dig överförs till maskinens andra del i Rom.
Nu är ju den stora frågan. Kliver
du ut ur maskinen
i Rom eller
i Stockholm? Dvs, tänk på din jag-känsla. När du kliver ur maskinen:
Ser du Rom eller ser du Stockholm?
Vid fall 1 skulle många säga att du kliver ut i Rom eftersom din hjärna, som konstruerar illusionen av en jag-känsla, överförs helt intakt till en annan geografisk position. Det är ingen skillnad om man flyger till Rom eller teleporteras dit. Och det låter ju logiskt.
Men fall 2 då? När det gäller jag-känslan. Kliver den ut i Rom eller Stockholm? Vad ser du när du kliver ut ur maskinen?