2009-07-27, 18:05
Medlem
ascHacks avatar
Kom över en artikel på internet nyss och blev chockad när jag läste detta.

"Tjugotre forskare från universitet i bl a England, Italien, Mongoliet, Kina och Pakistan publicerade i vetenskapsmagasinet The American Society of Human Genetics en artikel med titeln ”Mongols Genetic Heritage”. Här visade man att 8 % av befolkningen i Centralasien, vilket blir ungefär 0,5 % av världsbefolkningen, i rakt nedstigande led härstammar från en och samma anfader (Djingis Kahn)för ungefär ettusen år sedan"

Frågan är då hur ofta och hur många kvinnor han har knullat.. Lite långsökt incest familjefest i asien nu, kan man tycka
Citera
2009-07-27, 18:09
Medlem
UAAs avatar
Vad jag förstod det som så erövrade han större delen av asien på mycket kort tid under sitt välde. För varje by han erövrade så satte han på alla kvinnor i fertil ålder. You do the math
Citera
2009-07-27, 18:10
Medlem
Krappfiskarns avatar
Det går alltid att diskutera hur väl detta stämmer, såvitt jag vet föreslår man det baserat på att man tror att haplotypen snarare spridits pga selektion än genetisk drift. Närmaste kandidaten sett från tidsramen skulle då vara Djingis Khan och/eller någon/några från hans släkt.
Citera
2009-07-27, 18:11
Medlem
fiask0s avatar
Han hade väl bordeller utspridda över hela riket för han och hans män om jag inte minns fel.

Edit; http://www.alltomvetenskap.se/index.aspx?article=632
Senast redigerad av fiask0 2009-07-27 kl. 18:14.
Citera
2009-07-27, 21:57
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Trams raderat. Och fast trådstarten är rätt tramsig i sig, så innebär det inte frikort till trams här i Genetik.

/Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in