Flashback bygger pepparkakshus!
2009-07-27, 18:38
Medlem
onemanarmys avatar
Är det någon som har koll på hur hög en normal arbetstemperatur är för detta grafikkort?
Med normal menar jag under spel, med höga inställningar.

Ställde nämligen in i speedfan att datorn ska larma om tempen stiger över 80 grader, vilket nu lett till att datorn piper utav helvete när jag spelat ett tag.
Ska jag höja temperaturen i speedfan, eller ska jag inhandla en ny fläkt till kortet?

Mvh. OmA
Citera
2009-07-27, 18:49
Medlem
Twitters avatar
80 borde inte vara något större problem, men kommer det över 90 så kan det börja bli lite väl varmt. Testa att blåsa bort allt damm så tror jag att det blir något bättre. Om det ändå inte blir bättre så borde du kanske inhandla en ny fläkt. Förresten, hur ser luftcirkulationen ut i lådan? Hur många fläktar osv.
Citera
2009-07-27, 18:53
Medlem
onemanarmys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twitter
80 borde inte vara något större problem, men kommer det över 90 så kan det börja bli lite väl varmt. Testa att blåsa bort allt damm så tror jag att det blir något bättre. Om det ändå inte blir bättre så borde du kanske inhandla en ny fläkt. Förresten, hur ser luftcirkulationen ut i lådan? Hur många fläktar osv.

Jag har gjort rent det från damm, men det var ju iofs ett tag sedan, får öppna upp och kolla igen

Jag har en 120mm fläkt i fronten som suger in, en 80mm där bak som suger ut, och en 120mm på sidan som blåser över moderkort/grafikkort så att säga.

Det skulle vara om den 120mm i sidan stör grafikkortets fläkt, men det kan jag inte tänka mig, eller?
Citera
2009-07-27, 18:57
Medlem
Twitters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onemanarmy
Jag har gjort rent det från damm, men det var ju iofs ett tag sedan, får öppna upp och kolla igen

Jag har en 120mm fläkt i fronten som suger in, en 80mm där bak som suger ut, och en 120mm på sidan som blåser över moderkort/grafikkort så att säga.

Det skulle vara om den 120mm i sidan stör grafikkortets fläkt, men det kan jag inte tänka mig, eller?
Här är en bild över optimal kylning av chassit: http://upload.wikimedia.org/wikipedi...ngair_flow.png
Annars så lät ju det som att ditt chassi har bra kylning.
Men kör ett benchmark program till grafikkortet, kolla sedan tempen i t.ex everest eller speedfan. Vid en viss temperatur så brukar tempen nå sin kulmen. Kolla vilken temp det är.
Citera
2009-07-27, 21:34
Medlem
onemanarmys avatar
Det tackar vi för

Ska titta över luftflödet, tror dock inte att det är något fel på det.
Utan jag får väl kanske montera en ny fläkt, alternativt köpa nytt kort, börjar endå bli dags att uppgradera
Citera
2009-07-27, 21:53
Medlem
Jag har ett 8800GTS och det ligger på 86 grader vid spelande, Vid idle runt 65 grader. Helt normala temperaturer för dessa kort.
Citera
2009-08-09, 01:06
Medlem
onemanarmys avatar
Gjorde en storrengöring på datorn häromdagen, och det behövdes.
Kylflänsarna på cpu-kylaren var HELT igentäppta med damm, samt boven i dramat, katthår

Likaså grafikkortet givetvis, köpte ett par burkar luftspray och blåste ur fanskapet riktigt grundligt, nu ligger arbetstempen på vad "normaltillstånd" brukade vara, mellan 77-80 grader vid arbete alltså, inte 90 emellanåt som innan.

Artefakterna är borta (uppstod små röda prickar lite varstans) och jag spelar numer utan pipande

Har ju filter i fronten, men katthår letar sig visst in endå, katterna får inte vara med och spela i fortsättningen
Citera
2009-08-09, 02:19
Medlem
Om du orkar/vågar, så rekommenderar jag att du skruvar på en Arctic Cooling Accelero S1 rev2 VGA Cooler (https://www.inet.se/datorkomponenter...ooler/6308520/) och strajpar fast en 120mm fläkt ovanpå. Då går du aldrig över 60 grader, själv ligger jag på 48 grader vid spelande i ett P182-chassi.

/Hast
Citera
2009-08-09, 02:31
Medlem
onemanarmys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hast1215
Om du orkar/vågar, så rekommenderar jag att du skruvar på en Arctic Cooling Accelero S1 rev2 VGA Cooler (https://www.inet.se/datorkomponenter...ooler/6308520/) och strajpar fast en 120mm fläkt ovanpå. Då går du aldrig över 60 grader, själv ligger jag på 48 grader vid spelande i ett P182-chassi.

/Hast

Jo jag har funderat på det där, men tror inte jag vågar ge mig på att skruva

Blir dock en total uppgradering av datorn snart (läs; när pengar finnes) skall då se över all kylning då datorn låter mer eller mindre som en bordsfläkt
Citera
2009-08-09, 03:10
Medlem
serbers avatar
Orginalkylningen suger getpenis på 8800GTX, när jag bytte kylare på polarens kort så låg det 200g kylpasta som var utsmetad överallt.
Du kan alltid göra rent och slänga dit ny pasta, det gör säkert 5-15c lite beroende på hur överflödigt det är eller byta kylare. Polarn slängde på Thermalright HR-03 Plus men frågan är om det är värt strax över 300kr på ett kort som idag kostar kanske 600-700kr beg.

http://www.misco.se/Product/Product....zkkCjC5yblXzLf
grym kylare tar dock ganska mycket plats och du måste verkligen rengöra minnena och allt ordentligt annars kommer flänsarna som kommer med trilla av.
Har du hyfsat ventilerat så räkna med 60-65c load MAX. Jag hade kortet i min P182 och den gick aldrig över 60c load och det var med en 14-15db Adda 92mm fläkt på.

EDIT: AC cooling rev2an funkar inte på 8800GTX utan bara dom nya versionerna utav 8800serien och nyare.
Senast redigerad av serber 2009-08-09 kl. 03:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in