• 5
  • 6
2009-09-05, 18:41
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karl-Bertil
Jag ifrågasätter bara själva urvalet. Just nu och här är miljön helt annorlunda mot den nån gång varit. I soligare länder har det varit bra med pigmenterat skinn för att minska risken för hudcancer, norrut har det varit bra med en hudfärg som släpper igenom lagom men strålning för att vi ska producera D-vitami(?) och därmed inte bli infertila. Idag har vi kläder, krämer och vitaminer i brustablettform som satt miljön som urval ur spel.

För att det sexuella urvalet ska fungera måste en stor grupp kvinnor av en eller annan orsak välja en specifik egenskap hos en grupp män. Jag ser inte att en speciell typ favoriseras tillräckligt mycket. En del kvinnor gillar ljusa män, en del mörka, en del händiga en del akademiska. För evolutionen måste en egenskap favoriseras på bekostnad av en annan.

Utan att ha något som helst vetenskapliga belägg så ser det ut som det som format oss till dom vi är har vi själva satt ur spel.

Jag tror det är ordet "urval" som förvirrar dej. Det finns inget urval. Det har aldrig funnits något urval.

Däremot har några individer som har lyckats pga vissa egenskaper som visats sej lyckade i deras situation - och dessa individer har självklart gett dessa gener vidare till sin avkomma.

Det betyder inte att deras gener eller de egenskaper som de medför skulle vara bättre (eller sämre) än de som tillhörde de som inte lyckades.
Citera
2009-09-05, 18:48
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:
Jag ifrågasätter bara själva urvalet. Just nu och här är miljön helt annorlunda mot den nån gång varit. I soligare länder har det varit bra med pigmenterat skinn för att minska risken för hudcancer, norrut har det varit bra med en hudfärg som släpper igenom lagom men strålning för att vi ska producera D-vitami(?) och därmed inte bli infertila. Idag har vi kläder, krämer och vitaminer i brustablettform som satt miljön som urval ur spel.

Det har argumenterats att laktostolerans är så vanligt här i Europa (främst norra Europa) för att det var en bra delersättare till vitamin D behovet.
Senast redigerad av Krappfiskarn 2009-09-05 kl. 18:57.
Citera
2009-09-05, 19:40
Medlem
Kundalinis avatar
Häromdagen läste jag i lokalblaskan att en del menar att det var en ökad tolerans för kyla och minskad risk för köldskador som förklarar varför vit hud var bättre i norr.
Citera
2009-09-06, 00:08
Medlem
Karl-Bertils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Jag tror det är ordet "urval" som förvirrar dej. Det finns inget urval. Det har aldrig funnits något urval.
---
Jag håller inte helt med dig just där, även om du har bra åsiker i övrigt.

OM jag har förstått det hela rätt består evolution av två komponenter: mutationer(eller spontant uppkomna variationer) och urval (antingen ett urval av miljön, sexuellt atraktion eller något helt annat urval). Så om man vill göra en ekvation så är "vi" ett resultat av evolution så skulle jag beskrivadet så här:

Homo Sapien = Variationer (med det menar jag diverse mutationer) -(minus) ((miljömässigt urval) x (sexuellt urval) x (andra sorters urval))

(har lagt till ett par extra sorters parenteser för att poängtera vad jag menar)

d.v.s:
Parametern "variationer" är en historisk konstant, men urvalet har vi själva ,över tiden, gjort mindre betydelsefullt.

//Jag är ganska full just nu så jag hoppas ni förstår vad jag menar
Senast redigerad av Karl-Bertil 2009-09-06 kl. 00:12.
Citera
2009-09-06, 00:10
Medlem
Karl-Bertils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krappfiskarn
Det har argumenterats att laktostolerans är så vanligt här i Europa (främst norra Europa) för att det var en bra delersättare till vitamin D behovet.
Nej, det var en brist på en viss sorts vitamin som försämrade just reproduktionsförmågan.....
Citera
2009-09-06, 00:14
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:
Nej, det var en brist på en viss sorts vitamin som försämrade just reproduktionsförmågan.....

Vah? Du skriver ganska förvirrande du vet...
Citera
2009-09-06, 01:43
Medlem
Croatons avatar
Citat:

För att det sexuella urvalet ska fungera måste en stor grupp kvinnor av en eller annan orsak välja en specifik egenskap hos en grupp män. Jag ser inte att en speciell typ favoriseras tillräckligt mycket. En del kvinnor gillar ljusa män, en del mörka, en del händiga en del akademiska. För evolutionen måste en egenskap favoriseras på bekostnad av en annan.

Utan att ha något som helst vetenskapliga belägg så ser det ut som det som format oss till dom vi är har vi själva satt ur spel.
Det vi människor har gjort, främst i modern tid, är att vi har ändrat det selektiva trycket. I dagsläget behöver människor (i alla fall i-landsmänniskor) inte direkt konkurrera om överlevnad men detta innebär inte att det selektiva trycket har försvunnit.

Det produceras fortfarande avkomma och den produceras inte slumpmässigt då vi fortfarande väljer våra partners. Ett ökat genflöde på grund av den ökade globaliseringen, till viss del, håller på att homogenisera den mänskliga genpoolen. Men detta betyder inte att mänsklig evolution är "satt ur spel". Sexuell selektion är fortfarande relativt distinkt mellan olika kulturer till exempel.

Att det finns en större total population med potentiell kontakt med varandra ger egentligen bara att spridningen av alleler i hela populationen tar längre tid. Det är dock inte heller det något unikt som vi människor skapat eller adderat till evolutionsprocessen...
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in