2009-07-28, 18:49
Medlem
Elpenors avatar
Jag har under en tid hållt mig till en diet som i princip helt saknar kolhydrater. Tydligen luktar jag aceton ur munnen och även från resten av kroppen. Det vill jag inte göra. Kommer lukten att försvinna om jag börjar äta lika mycket kcal som jag förbrukar, men fortfarande utesluter kolhydrater? Eller måste jag börja äta kolhydrater igen för att slippa lukta illa?
Citera
2009-07-28, 18:55
Medlem
klasklätters avatar
https://www.flashback.org/showthread.php?t=963270

En sida bak...
Citera
2009-07-28, 18:57
Medlem
Himmler!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elpenor
Jag har under en tid hållt mig till en diet som i princip helt saknar kolhydrater. Tydligen luktar jag aceton ur munnen och även från resten av kroppen. Det vill jag inte göra. Kommer lukten att försvinna om jag börjar äta lika mycket kcal som jag förbrukar, men fortfarande utesluter kolhydrater? Eller måste jag börja äta kolhydrater igen för att slippa lukta illa?

Det är en klassisk biverkning vid en lågkolhydrat-högproteindiet. Dr Atkins kallade det för the sweet smell of ketosis. Det har ingenting med kcal att göra.
Citera
2009-07-28, 19:13
Medlem
aedhs avatar
Det finns två typer av människor; de som äter kolhydrater och de som luktar aceton.

Du blir av med det genom att börja äta potatis igen.
Citera
2009-07-28, 19:46
Medlem
kpt_silvers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aedh
Det finns två typer av människor; de som äter kolhydrater och de som luktar aceton.

Du blir av med det genom att börja äta potatis igen.

Hahaha. Det var roligt sagt men sant
Citera
2009-07-28, 19:47
Medlem
T0bbass avatar
Nu fick jag svaret på varför jag luktade konstigt under min deff. åt kanske 40g kolhydrater om dagen så, hade inte reflekterat mer över det än "fan va skumt jag luktar om armen(efter jag duschat)"
Citera
2009-07-28, 20:02
Medlem
Gattss avatar
det är ketoner som används som brännsle för bla annat hjärnan (som annars behöver glukos) när kolhydrater inte finns med i kosten.

detta kan lukta kemiskt.
Citera
2009-07-28, 20:11
Medlem
frumpishs avatar
Rolig detalj är att om du ligger på högprotein / lågkolhydratkost och lyckas få i dig för lite fett och ligger på kaloriunderskott kan du börja lukta ammoniak när kroppen använder proteiner som energi =)
Citera
2009-07-28, 21:56
Medlem
BengtZzs avatar
Alla luktar inte aceton, jag gör det inte i alla fall.
Citera
2009-07-28, 21:57
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frumpish
Rolig detalj är att om du ligger på högprotein / lågkolhydratkost och lyckas få i dig för lite fett och ligger på kaloriunderskott kan du börja lukta ammoniak när kroppen använder proteiner som energi =)
Kroppen använder alltid proteiner som energi.
Citera
2009-07-28, 21:59
Medlem
frumpishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BengtZz
Kroppen använder alltid proteiner som energi.

tänk jag var nära på att skriva "när kroppen ökar sin energiutvinning från proteiner" istället för som jag skrev men nu blev det rätt iaf =)
Citera
2009-07-28, 22:39
Bannlyst
Jag går runt o fiser när jag kör LCHF.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här