• 1
  • 2
2009-07-30, 00:22
Medlem
haha, jag tänkte precis på detta idag!

Där jag bor finns det riktigt fina nyblivna mammor och precis alla dessa går med sina döttrar, inga söner här inte.

Tror att det kan stämma
Citera
2009-09-05, 14:55
Medlem
Hur mäter man snygghet? Visar man en bild på en kvinna och frågar 100 män på vilken skala från 1-10 som kvinnan på bilden ligger på? Vem bestämmer vad som är snyggt?
Citera
2009-09-06, 03:09
Medlem
Insignificunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimalt_Psykad
Hur mäter man snygghet? Visar man en bild på en kvinna och frågar 100 män på vilken skala från 1-10 som kvinnan på bilden ligger på? Vem bestämmer vad som är snyggt?

Extremt enkelt. Den bild som dessa hundra män tycker är snyggast naturligtvis. De som bestämmer vad som är snyggt är naturligtvis majoriteten, varför frågar du något så dumt? Obehagligt.
Citera
2009-09-11, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Insignificunt
Extremt enkelt. Den bild som dessa hundra män tycker är snyggast naturligtvis. De som bestämmer vad som är snyggt är naturligtvis majoriteten, varför frågar du något så dumt? Obehagligt.

Har majoriteten alltid rätt? Eftersom majoriteten inom islam tycker det är ok att sälja sin dotter till en annan familj, blir det rätt då?

Varför är det bara en pytteliten elit som styr hela världen och inte majoriteten?
Citera
2009-09-11, 16:52
Medlem
Insignificunts avatar
Citat:
Har majoriteten alltid rätt? Eftersom majoriteten inom islam tycker det är ok att sälja sin dotter till en annan familj, blir det rätt då?

Varför är det bara en pytteliten elit som styr hela världen och inte majoriteten?

Vad har rätt med någonting att göra? Enkla människa, på vilket sätt är det överhuvudtaget relevant i sammanhanget? Misstänker att du är på helt fel forum, du ska nog hålla dig långt borta från naturvetenskapen. Som så många andra borde göra, då det kräver en speciell sorts logik som är ganska ovanligt. Fel, det kräver inte någon speciell sorts logik, det kräver bara logik.
Citera
2009-09-11, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Insignificunt
Vad har rätt med någonting att göra? Enkla människa, på vilket sätt är det överhuvudtaget relevant i sammanhanget? Misstänker att du är på helt fel forum, du ska nog hålla dig långt borta från naturvetenskapen. Som så många andra borde göra, då det kräver en speciell sorts logik som är ganska ovanligt. Fel, det kräver inte någon speciell sorts logik, det kräver bara logik.

Men herregud... det har med att göra att "snygghet" är något ytterst subjektivt och inget konkret. Frågan är vem som bestämmer vad dem flesta tycker är snyggt. Evolutionen? Du? Massmedia? Det finns inget rakt svar på frågan var min poäng.

Om du har klart för dig vad snygghet är så är jag glad för din skull. Men det betyder inte att alla andra tycker som du. Väx upp och inse att du lever i en värld med lika många olika åsikter och svar på livets frågor som det finns hjärnor!
Citera
2009-09-13, 19:48
Medlem
Insignificunts avatar
Citat:
Men herregud... det har med att göra att "snygghet" är något ytterst subjektivt och inget konkret. Frågan är vem som bestämmer vad dem flesta tycker är snyggt. Evolutionen? Du? Massmedia? Det finns inget rakt svar på frågan var min poäng.

Om du har klart för dig vad snygghet är så är jag glad för din skull. Men det betyder inte att alla andra tycker som du. Väx upp och inse att du lever i en värld med lika många olika åsikter och svar på livets frågor som det finns hjärnor!

Jag bryr mig inte om, i sådana här sammanhang, att en person inte tycker att en person är vacker, när 99 andra gör det. Så ja, skönhet är subjektivt, men det finns fortfarande en mycket liten andel personer som har avvikande åsikter. Säg en solnedgång mot ett stilla hav, hur många människor tycker det är vackert? Du menar att om du kan hitta en person som säger att de inte tycker det är vackert (och genom fMRI faktiskt kan bekräfta detta) så kan du säga att solnedgången faktiskt INTE är vacker, objektivt sett, utan endast subjektivt sett? Okej, så kan man se på det, men det är i sammanhanget ointressant eftersom det fortfarande finns en mycket signifikant majoritet som tycker att solnedgången är vacker. På precis samma sätt finns det utseenden som lika många tycker ä vackra. Men ett fåtal individer har annorlunda hjärnor som gör att de inte finner utseendet eller solnedgången vacker, och det är förvisso lite intressant det också, men själva ordet "vacker" förlorar sin mening om man inte kan applicera det på saker som en signifikant majoritet anser vara vackra.

Ingen bestämmer vad som är vackert, utan vi människor tycker vissa saker är vackra, och det finns naturligtvis först o främst evolutionära orsaker till detta. Sen så finns det vissa olikheter som yttrar sig genom kulturella särdrag och som art är vi som bekant flexibla (vackrare än kappvändare ) med en förkärlek för att rätta in oss i ledet. Dock så får man inte glömma att vi inte kan lura hjärnan i alltför stor utsträckning, vi kan inte tycka någonting är vackert om vi inte tycker det. Liksom vi inte kan tycka bajs luktar gott även om alla skulle säga att det luktade gott. Därför skiljer sig skönhetsidealen mycket lite mellan olika kulturer (ungdom, proportioner och välmående). Notera här att dagens modeller på intet vis överenstämmer med vad som gemene man anser vara sexigt (för mer ang. detta läs på om sexuell selektion)

Det här är saker som är självklara, eller borde vara självklara, för naturvetare. Därför ansåg jag att ditt, i mina ögon, meningslösa filosoferande omkring att skönhet är subjektivt, inte passade sig i forumet. Inte minst då frågan om och om igen kommer upp och att jag redan förklarat ovanstående flertalet gånger.

Det är lite som att du varit på din första filosofiföreläsning och sedan vandrar in någonstans och upplyser alla i rummet om att stolarna ni sitter på finns egentligen inte. Det är.. vad ska man säga, tämligen ointressant.
Citera
2009-09-15, 07:56
Medlem
Citat:
Men vad är det du inte förstår?

Ett ansikte som fler föredrar framför ett annat, är snyggare. Det är väl till viss del genetiskt/biologiskt och till viss del kulturellt betingat.
Citera
2009-09-16, 09:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dightkuz
Man borde nog istället ställa frågan vad attraktiva kvinnor har som oattraktiva kvinnor inte har? Självsäkerhet är en framstående egenskap skulle jag nog säga. Så istället för att säga attraktiva kvinnor får fler barn, så skulle jag nog hellre vinkla det så att självsäkra kvinnor får fler barn.

Det är möjligt att en vacker kvinna har mer östrogen , det ger kurvor som heterosexuella män gillar. Sedan påverkas fostret av hormoner och kvinnans naturliga nivåer skulle då kunna påverka ...
Citera
2009-09-19, 03:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Big_Bite
Först och främst ligger ju skönhet i betraktarens öga.
En kvinna som jag tycker är vacker kommer kanske inte någon annan tycka är vacker.
Så hur utesluter man den variabeln när man forskar om dylika saker?
Fast allmän skönhet är inte så svårdefinierat...
Citera
2009-09-19, 03:59
Medlem
Psyko Dads avatar
Jag har en väninna som är otroligt vacker & hon föder bara söner så jag köper inte detta.
En annan som är klart över medel har barn av båda könen.
Citera
2009-09-19, 21:03
Medlem
Insignificunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psyko Dad
Jag har en väninna som är otroligt vacker & hon föder bara söner så jag köper inte detta.
En annan som är klart över medel har barn av båda könen.

Någonting säger mig att du inte har högre utbildning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in