Jag jobbar i en livsmedelsbutik och märker att snart kommer det inte finnas mat kvar som inte innehåller E ämnen, ämnen som är helt nya för våra kroppar. För någon vecka sedan fick vi in en ny dessert yoghurt i sortimentet. "Gammaldags yoghurt", när jag kikade på förpackningen hittade jag tre E ämnen...
E ämnen är skapade för att dölja dålig mat alternativt dryga ut maten så att människan bakom produkten blir rikare. Smällen får våra kroppar ta, vi är försöks kaniner och jag gillar inte detta.
Min idé är att skapa ett E-fritt varumärke som tillverkar produkter som tillhör vardagen, som tex korv, ris, pasta ketchup, bröd, yoghurt, kakor, drycker etc etc. Dessa produkter ska vara helt utan konstgjorda tillsatser. Inga E ämnen eller andra kemikalier. Givetvis kommer hållbarheten att minskas och priset att stiga. Men jag skulle lätt betala 5 kr mer för en korv som jag vet är korv och inte en smet med stabiliseringsämnen.
Informerar och framhäver man varumärket tillräckligt smart och bra så kan det slå igenom. Om man upplyser befolkningen om dessa E ämnen och varför dessa E ämnen finns i maten tror jag att alla med lite vett skulle välja varumärket jag nu föreslagit.
Några av er undrar säkerligen varför jag spoilar min idé på ett öppet forum, anledningen är att jag skiter i om det är jag som blir rik, jag vill bara ha mat som jag vet är mat. För snart kommer vi inte att ha mat om det fortsätter som det gör.