• 1
  • 2
2009-08-06, 15:18
Medlem
loveak47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KennyVsSpenny
Beevors r populrhistoria, han "Herrman Lindqvistar" en hel del i min mening. Men fr icke akademiker som Wie Bitte r den naturligtvis mer n adekvat.

Ojojoj, en akademiker!
D r det du som sitter och r arbetsls nu och skriver tydligt upprrda inlgg i historiaforumet ver din egna vrdelsa situation i arbetslivet.
Citera
2009-08-06, 19:06
Medlem
U-166s avatar
I en dokumentr jag vill minnas att jag sett pratade dom om cirka 85 procent av den "ndvndiga infrastrukturen" frstrdes totallt i Berlin under hela kriget. Det fanns stder med vrre sifror, t:ex Dresden som mer eller mindre fick byggas om frn brjan.
Citera
2009-08-06, 20:15
Medlem
"Deutschland unter den besatzungsmchten 1945-1949" av Hans Dollinger anger fr Berlin 50% frstrda byggnader. Vrre drabbade var Dresden, Hamburg. Dortmund, Essen, Kln m. fl. med runt 60-70% frstrda.
Citera
2009-08-07, 14:39
Medlem
Telefonverkets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-166
I en dokumentr jag vill minnas att jag sett pratade dom om cirka 85 procent av den "ndvndiga infrastrukturen" frstrdes totallt i Berlin under hela kriget. Det fanns stder med vrre sifror, t:ex Dresden som mer eller mindre fick byggas om frn brjan.

Den siffran r vl fr Warszava ?
Citera
2009-08-07, 16:13
Medlem
Stahlhelms avatar
Enligt Erik Wallins bok Ragnark s verkar inte Berlin varit Europas kulturstad nummer 1 efter April 1945 i alla fall
Citera
2025-01-02, 09:52
Medlem
Snart 80 r sedan Sovjet gick in i Berlin och hjde sin flagga p riksdagshuset (2 maj). Kommer det att firas i Ryssland p ngot vis? Segern vid slaget om Stalingrad och tankslaget i Kursk firas vl varje r men sjlva intaget och segern i Berlin, uppmrksammas det extra s hr p 80-rsdagen tro, d det var slutet p Nazism i Europa tack vare Stalin och Sovjets insatser
Citera
2025-01-03, 00:43
Medlem
IceEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven5678
Snart 80 r sedan Sovjet gick in i Berlin och hjde sin flagga p riksdagshuset (2 maj). Kommer det att firas i Ryssland p ngot vis? Segern vid slaget om Stalingrad och tankslaget i Kursk firas vl varje r men sjlva intaget och segern i Berlin, uppmrksammas det extra s hr p 80-rsdagen tro, d det var slutet p Nazism i Europa tack vare Stalin och Sovjets insatser

Mest tack vare USA:s och Storbritanniens insatser.
Citera
2025-01-03, 09:18
Medlem
rdgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven5678

Brukar just rsdagen av intagningen av Berlin firas p ngot speciellt vis i det forna sovjetimperiet? Det r ju bara en vecka fre den 9 maj, d Segerdagen hgtidlighlls.
tminstone kommer den 8 maj 2025 att vara allmn helgdag i Berlin.

https://www.berlin.de/en/news/843527...lic-ho.en.html

Hr r ett antal bilder frn Berlin anno 1945 eller dromkring, och samma platser i dag.

https://www.tip-berlin.de/stadtleben...nachher-heute/
Senast redigerad av rdg 2025-01-03 kl. 09:56.
Citera
2025-01-03, 11:52
Medlem
Batagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanman
Hej!
Jag undrar bara hur stor del av Berlin som frstrdes under andra vrldskriget. Vore vldigt tacksam fr svar!
Bara rkna: https://www.youtube.com/watch?v=ss2FuoFHkIc
Citera
2025-01-03, 12:04
Medlem
Enligt denna sida frstrdes upp till 80 % av Berlin under andra vrldskriget:

https://i-tyskland.dk/oplev-berlin-under-jorden/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto