Flashback bygger pepparkakshus!
2009-08-05, 23:42
Medlem
Hej.
nu är det så här att min dator är helt rubbad :/ den hänger sig lite då och då. lite när den vill känns det som..tex, när jag kollar film/lyssnar på musik/spelar.. osv osv. det har pågått ett bra tag, jag testade nyligen att installera windows 7, men problemet kvarstår. Datorn är hyffsat ny, köpte den i november om jag minns rätt, nån som kan ha nån susning om vad som kan vara problemet? blir tokig!

Lite info (vet inte vilken info som är nödvändig, så jag rabblar upp en del^^)

Operativsystem Windows 7 Ultimate Media Center Edition
CPU-typ 2x Intel Pentium III Xeon, 2333 MHz
Systemminne 4096 MB
Grafikkort NVIDIA GeForce 9500 GS
moderkort vet jag inte vad det är för något ;(

det är en acer aspire-burk (har hört att dom är skit) ?

MYCKET tacksam för hjälp.

/zubba
Citera
2009-08-05, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zubba
Hej.
nu är det så här att min dator är helt rubbad :/ den hänger sig lite då och då. lite när den vill känns det som..tex, när jag kollar film/lyssnar på musik/spelar.. osv osv. det har pågått ett bra tag, jag testade nyligen att installera windows 7, men problemet kvarstår. Datorn är hyffsat ny, köpte den i november om jag minns rätt, nån som kan ha nån susning om vad som kan vara problemet? blir tokig!

Lite info (vet inte vilken info som är nödvändig, så jag rabblar upp en del^^)

Operativsystem Windows 7 Ultimate Media Center Edition
CPU-typ 2x Intel Pentium III Xeon, 2333 MHz
Systemminne 4096 MB
Grafikkort NVIDIA GeForce 9500 GS
moderkort vet jag inte vad det är för något ;(

det är en acer aspire-burk (har hört att dom är skit) ?

MYCKET tacksam för hjälp.

/zubba
Dåliga ram minnen, byt dem.
Testa med memtest86 o se ifall du får några errors, får du en eller mer så bör du iaf byta dessa.
Citera
2009-08-06, 00:02
Medlem
W3xs avatar
Jag hade bara 512 mp RAM köpte ett 1GB nu har jag 1,5GB i datorn laggar inget.
Prova med det.
Men om du aldrig har gjort det förut så ska du vara försiktig.
Citera
2009-08-06, 00:23
Medlem
jag har tagit ut ett minneskort nu, testar och ser hur det går.

memtest86 fick jag inte ens att funka fattade inte det programmet =O
Citera
2009-08-06, 00:31
Medlem
Nemesis(SM)s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zubba
jag har tagit ut ett minneskort nu, testar och ser hur det går.

memtest86 fick jag inte ens att funka fattade inte det programmet =O
Man ska bränna själv filen på cd o startom datorn me skiva i. Sedan sköter den allt själv. När programmet har gjort sitt så för du reda på hur många error det fanns. Inga Errors=Bra minnen.
En fråga:: gjorde du ett rent installation av win 7 lr ett upgrade.
Citera
2009-08-06, 00:36
Medlem
boostankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W3x
Jag hade bara 512 mp RAM köpte ett 1GB nu har jag 1,5GB i datorn laggar inget.
Prova med det.
Men om du aldrig har gjort det förut så ska du vara försiktig.
Han har ju 4gb i datorn? Det borde verkligen inte vara problemet, att det är för LITE minne alltså.
Citera
2009-08-06, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boostankan
Han har ju 4gb i datorn? Det borde verkligen inte vara problemet, att det är för LITE minne alltså.
Vadå för lite?

Memtest kan man köra som program i windows , det gjorde jag, hade 70 errors, bytte minnen hade 0 errors :-]
Citera
2009-08-06, 01:04
Medlem
boostankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanished
Vadå för lite?

Memtest kan man köra som program i windows , det gjorde jag, hade 70 errors, bytte minnen hade 0 errors :-]
Användaren som jag citerade skrev att han hade uppgraderat sin dator med 1gb minne vilket gjorde att den sluta lagga. Jag skrev då att eftersom TS har 4gb minne i sin dator borde han klara Windows 7 alldeles utmärkt och hans problem borde inte vara relaterade till att han har för lite minne, snarare att det är fel på dem.
Citera
2009-08-06, 01:19
Medlem
MrPanCakes avatar
Hejsan zubba HAde exakt samma problemt i ett år, hittade ingen lösning. Frågade även här, så jag kollade upp mina minnen på dustin.se och såg att de var 9-9-9-24 (stod även på minnena i sig).

En närmare titt i bios såg jag att minnerna fick fel(7-7-7-20). Vilken orsakade hängningarna, frysningarna. Kan ligga nåt i det
Citera
2009-08-06, 15:37
Medlem
nu när jag har tagit bort ett ram-minne, så verkar det funka riktigt bra faktiskit.. den har inte hängt sig sen igår ^^ i vanliga fall hänger den sig iaf 2 gånger i timman.. hoppas att datorn håller sig snäll

tack för all hjälp!
Citera
2009-08-06, 15:54
Medlem
Vist är det ett enkelare test. Har aldrig haft tålamod att köra memtest en hel natt. Inte när man kan få ett snabbare svar genom att ta bort minnen.
Citera
2009-08-06, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
Vist är det ett enkelare test. Har aldrig haft tålamod att köra memtest en hel natt. Inte när man kan få ett snabbare svar genom att ta bort minnen.
Tog mig 1 o en halv timme så hade jag 70 errors vilket räcker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in