• 1
  • 2
2009-08-07, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quorthon

TS: När du inte bor hemma längre så är det helt enkelt upp till dig själv hur mycket du vill ställa upp.

Way to state the obvious.

Citat:
Ursprungligen postat av leoni
Det är väl snarare väldigt bra att han slipper bo hemma under såna omständigheter. Varför tar du ut din bitterhet på honom? Det är hans mamma som dricker, det är hennes ansvar som brister.

Till TS: du ska inte behöva hjälpa till "hemma" när du har skola och ett eget hem att sköta. Det är en sak om du blir ombedd att komma förbi och hjälpa till med några enstaka grejer i bland, men mer än så är du inte skyldig till. Det verkar vanligt att barn till alkoholister tar ganska mycket ansvar för sina föräldrar, har det varit så för dig? Isf fortsätter hon kanske kräva för mycket av dig, men det är inget du måste ställa upp på.

Du kallar att ta hand om hundar 4 timmar i veckan för mycket? Varför kan dom inte ta hand om dom själva?

Citat:
Ursprungligen postat av rillebanck
Du vet antagligen hur det är med sådanna föräldrar och bör därför inte vara så hård mot honom. Är inte soc till för att hjälpa människor som har det svårt? Eller ska vi bara slänga ut honom utanför dörren utan att tänka på konsekvenserna? Det lär kosta samhället bra betydligt mer än betala lägenhet åt honom....
Bra tänkt där

Jag anser fortfarande att så länge man inte blir slagen och har tak över huvudet så finns det faktiskt folk som behöver pengarna bättre, det är faktiskt inte så jobbigt och med tanke på att halva Sverige är alkoholister så tror jag nog att det är flera som sitter i värre situationer...fattar ni inte de så har ni helt snedvriden världsuppfattning och borde ta o vakna upp.

Sen klart TS kanske inte har berättat hela Historien och det kanske är värre en vad han berättar här, who knows?
Citera
2009-08-07, 01:54
Medlem
Det finns ju grader i helvetet. Alkoholism kan innebära mycket, det stannar ju sällan vid att föräldern bara dricker. Uppenbarligen gjorde soc den bedömningen att hemmamiljön var olämplig för honom, säkert inte helt utan grund. Det är ju inte ALLA med alkoholistföräldrar som får bo själva, det krävs trots allt lite grann för att åtgärder ska tas.

Är du bitter för att du själv inte fått liknande hjälp, eller vad?
Citera
2009-08-07, 10:42
Medlem
Du kan inte läsa eller? Jag tycker det finns folk som behöver pengarna bättre. Sen är det klart det kan va riktigt illa och han faktiskt behöver någonstans att bo... Men det tror jag inte
Citera
2009-08-07, 19:03
Medlem
Agamantums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krille_leijon
Du kan inte läsa eller? Jag tycker det finns folk som behöver pengarna bättre. Sen är det klart det kan va riktigt illa och han faktiskt behöver någonstans att bo... Men det tror jag inte

Du verkar helt pantad i ditt lilla huvud.
Har Sverige råd att ta hand om flera hundra tusen ensamstående mödrars ekonomi, skänka miljarder till välgörenhet, ta in massor av oförmögna asylsökande och betala ut extrema löner till politiker .. så har Sverige helt klart (glasklart) råd att betala lägenheten till en snubbe som råkat födas av en alkoholistmorsa.
Citera
2009-08-07, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agamantum
Du verkar helt pantad i ditt lilla huvud.
Har Sverige råd att ta hand om flera hundra tusen ensamstående mödrars ekonomi, skänka miljarder till välgörenhet, ta in massor av oförmögna asylsökande och betala ut extrema löner till politiker .. så har Sverige helt klart (glasklart) råd att betala lägenheten till en snubbe som råkat födas av en alkoholistmorsa.

Du har aldrig stannat och tänkt på att vi kanske inte har råd? Think about that for a moment and get back to me.
Senast redigerad av krille_leijon 2009-08-07 kl. 19:37.
Citera
2009-08-07, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duschmusik
Absolut inte!

Du har flyttat hemifrån och har nu ditt eget liv att sköta. Jag kan förstå att föräldrar vill ha hjälp när man bor hemma då man faktiskt bor i deras hus och som tack kan man ju dra några strå till stacken. Men när man har flyttat hemifrån har man faktiskt allting att sköta själv.

Sättet dina föräldrar säger (att ha ett slags schema med antalet timmar du ska jobba) tycker jag är ganska otrevligt. Visst hade det väl varit acceptabelt om föräldrarna hade sagt något i stil med "Kan inte du hjälpa till lite här hemma när du är här?" eller något sådant.

Håller med. Om du bor i lgh med sochjälp, varför ska dina föräldrar ha hjälp då? Är du en strulputte som behöver hållas i strama tyglar? Om inte och du sköter din skola så har de inget att säga till om. Fördelen med att flytta hemifrån liksom.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in