Flashback bygger pepparkakshus!
2009-08-07, 10:05
Medlem
Jag ber om ursäkt ifall den är felplacerad, men det handlar trots allt om datorer och hårdvara.

Jag är riktigt förbannad, för detta är min 5 dator detta händer. Det började i måndags med att wifikortet slutade fungera, och efter många om och men så fick jag tag på någon nisse på HPs support som sa att jag skulle updatera drivrutinerna. När jag redan hade gjort det visste han inte vad jag skulle göra. Efter att han suttit och hummande och funderade i telefon i 10 minuter, så la jag på. Då fick jag reda på att det samtalet hade kostat 100kr.

Någon dag efter det så började skärmen flimra och ha sig, och därefter fastnade den i hälften svart, hälften vitt. och igår så startade den inte ens.

Så min fråga är: Är det vanligt att företagen gör så att datorerna krashar efter att garanti-tiden går ut? Alltså inte en minut efteråt, men t ex min dator har överskridit garanti-tiden med 76 dagar, och har börjat fela. Och det är inte första gången det händer. Gör företagen så här med vilje för att man ska köpa nytt? Eller är det bara min hjärna som har kokat ihop nått.

Vad tror ni? Har ni haft samma problem?

Mvh Carl
Citera
2009-08-07, 10:10
Medlem
Trist datorn slutade fungera, men om inget annat hjälper så skulle jag installera om allting på datorn. Det kan vara så att drivrutinerna kastat in handduken och totalhavererar datorn. Steg 1 blir att söka rätt på alla drivrutiner och ladda ner dessa från annan dator om din inte fungerar. Steg 2 = installera.

Skulle datorn eller någon komponent i sig vara felaktig så testa koppla ur alla enheter som inte behövs och se om du kan få fart på den. Fungerar den då så koppla in enheterna en efter en tills du kanske kan få vetskap om vad som bråkar. Inte sällan är det billiga minnen som sätter käppar i hjulen och får datorn att braka ihop.
Citera
2009-08-07, 10:15
Medlem
Jag testade att installera om alla drivrutiner, till i pricip allt, och fick ett slags livstecken från den. bl.a att wifikortet fungerade en kväll. Men på morgonen så var det samma visa igen. Och under dagen så slutade skärmen att fungera, och då bestämde jag mig för att formatera datorn. Samma grej igen, i ett par timmar fungerade wifi, och sedan startade inte ens datorn. Fläkten väsnades för att sedan stängas av.

Så, det blir ny dator, men det finns det en annan tråd till!

Men du har inga åsikter om min teori?
Citera
2009-08-07, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carljor
Men du har inga åsikter om min teori?

Klart att man kan påverka livslängden på saker och ting. Ett enkelt exempel är att komponenters belastning blir något helt annat om en lödning är dålig, då den jobbar med ett helt annat motstånd. Vet exempel där folk lödde om varenda lödpunkt i en ny mobiltelefon som sedan orkade med i 10 år. Använder man inte mobilen till annat än sms och att ringa, så varför byta liksom.
Men när det gäller att löda i en dator är det ju lite svårare. Inget man gör bara sådär direkt...

Jag har inga konkreta bevis för huruvida de medvetet gör det så att de går sönder bara för att det går, men du kan ju skapa dig en liten uppfattning när du jämför elektronik. T.ex. en vanlig switch för hemmabruk har ofta 1-2 års garanti. Samma prestanda, märke osv för kommersiellt bruk kostar nån hundring mer men det är inte ovanligt med 3-5 års garanti. Påverkar de medvetet livslängden för att få sälja mer produkter till konsumenterna tror du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in